המתה בנסיבות של אחריות מופחתת

המתה בנסיבות של אחריות מופחתת מתייחסת לעבירה חדשה בחוק העונשין, בה נגרם מותו של אדם עקב נסיבות מקדימות יוצאות דופן, המאפשרות לשקול עונש מתון יותר שאיננו מהווה מאסר עולם.

המתה בנסיבות של אחריות מופחתת – עבירה חמורה מזן חדש

בשנת 2002 נדונה ד' למאסר עולם לאחר שהורשעה ברצח בעלה המתעלל מספר שנים קודם לכן. אילולא הייתה ד' עומדת לדין היום, עונשה היה בוודאי קצר יותר. זאת בעקבות הכללתה של עבירת המתה חדשה בחוק החל משנת 2019 הנקראת "המתה בנסיבות של אחריות מופחתת" – עבירה שמתייחסת לאירוע המתה שהתרחש עקב מצוקה נפשית שהתפתחה בעקבות התעללות חמורה או מתמשכת מאת בן משפחה, ושדינה עד 15 שנות מאסר.


עבירה זו זוכה כעת לסעיף נפרד בחוק העונשין, לאחר יותר מ-70 שנים בהן ינק הדין הפלילי את יחסו לעבירות ההמתה מחוקי המנדט הבריטי. מכיוון שלאורך השנים נשמעה ביקורת רבה על ליחסה המקל או החמור יתר על המידה של מערכת המשפט כלפי נאשמים בעבירות המתה, נכנסה לתוקפה "הרפורמה בעבירות המתה" על ידי תיקון מתאים בחוק העונשין.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עידית רייכרט-עורכת דין פלילית

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

על תיקון 137 לחוק העונשין: המצב לפניו ואחריו

בירת המתה בנסיבות של אחריות מופחתת נכנסה בעבר תחת עבירות הריגה ורצח – מהעבירות החמורות ביותר בדין הפלילי, לגביהן מנה חוק העונשין שלושה סוגים נפרדים: רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. 

כדי להוכיח כל אחת מהן, יש להוכיח הן את היסוד העובדתי, כלומר להוכיח שהנאשם ביצע עבירה מסוימת מבחינה עובדתית והן את היסוד הנפשי, כלומר הוכחה שהנאשם היה מודע למעשיו ולנסיבות המעשה שביצע, במקרים מסוימים גם התכוון לתוצאתו.

תיקון 137 למעשה "הפריט" את העבירות ההריגה והרצח לכדי ארבע עבירות חדשות:

  1. רצח בנסיבות מחמירות (סעיף 301א' לחוק העונשין)
  2. רצח (300 סעיף לחוק העונשין)
  3. המתה בנסיבות של אחריות מופחתת (סעיף 301ב' לחוק העונשין)
  4. המתה בקלות דעת (סעיף 301ג' לחוק העונשין)

משמעותה של עבירת המתה בנסיבות של אחריות מופחתת על פי תיקון 137, הינה המתה בכוונה או באדישות שבוצעה שעה שהנאשם היה שרוי במצוקה נפשית קשה עקב התעללות ממושכת וחמורה בו, בבן משפחתו או לחילופין בידי אדם אחר שהנאשם גרם למותו. הענישה בגין עבירה זו עומדת על 15 שנות מאסר ובנסיבות מיוחדות צפויה להגיע גם עד 20 שנות מאסר.

משמעות העבירה ודוגמאות נלוות

סעיף 301ב' לחוק העונשין מתייחס לעבירת המתה בכוונה או באדישות שהתרחשה באחת מהנסיבות הבאות:

  • המעשה בוצע עקב מצוקה נפשית כתוצאה מהתעללות – עד 15 שנות מאסר.
  • המעשה בוצע מיד לאחר התגרותו של הקורבן בנאשם וכתגובה לאותה ההתגרות וזאת כתוצאה מהקושי של הנאשם לשלוט במעשיו במידה ניכרת – עד 20 שנות מאסר.
  • המעשה בוצע עקב הפרעה נפשית חמורה או ליקוי בכושרו השכלי של הנאשם, שפגם במידה ניכרת ביכולתו להבין את מעשיו או את הפסול בהם, או לחילופין להימנע מעשיית המעשה – עד 20 שנות מאסר.
  • מעשה ההמתה חרג במידה מועטה מפעולות להגנה עצמית (סייג לאחריות פלילית על פי הסעיפים 34י', 34 יא', 34יב') – עד 20 שנות מאסר.

נסיבות אלה משקפות סיווג נכון והולם יותר של העבירה, המאפשר לא רק להתאים את גובה העונש באופן מידתי למקרה ולפרטיו, אלא גם לבטא באופן הוגן יותר את התיוג המוסרי שבצידו. 

כך לדוגמה, אישה שספגה שנים ארוכות התעללות קשה מצד בעלה ועקב מצוקתה הנפשית גרמה בסופו של דבר למותו, לא תורשע עוד בעברת רצח כי אם בעבירת המתה באחריות מופחתת הנושאת בעונש מקל יותר, כאמור עד 15 שנות מאסר.

ראוי לציין כי ישנם מקרים מורכבים נוספים שעשויים להיכלל תחת עבירה זו ושטומנות בחובן ענישה של עד 20 שנות מאסר, כמו למשל ביצוע המתת חסד בקרוב משפחה סובל ומתייסר עקב מצבו הרפואי הקשה או מעשה המתה שנגרם בעקבות פעולות אותן ניתן להגדיר כהגנה עצמית.

סוגייה נוספת שניצבת בבסיס הגדרתה של העבירה היא נסיבת המתה ייחודית בשם "קנטור" – כלומר הקנטה, הכעסה או הרגזה שהביאה לחמת זעמו הקשה של הנאשם, עד כדי כך שאינו שלט בעצמו. 

האישום בעבירת המתה כתוצאה מקנטור יתרחש רק בנסיבות בהן ניתן להוכיח כי ההמתה התרחשה מיד לאחר ההתגרות ובתגובה לה, שעה שהנאשם אכן התקשה לשלוט בעצמו. כמו כן, מתייחסת הגדרת העבירה גם למצב שבו ליקוי שכלי או הפרעה נפשית חמורה הגבילו במידה ניכרת את יכולתו של הנאשם להפנים ולהבין את מעשיו, אך לא עד כדי חוסר יכולת מוחלטת.

בשורה התחתונה:

עבירת המתה בנסיבות של אחריות מופחתת מקנה לבית המשפט אפשרות להרשיע נאשמים בעבירה קלה יותר מרצח, בגינה ניתן לפסוק 15-20 שנות מאסר במקום מאסר עולם (25 שנים). יחד עם זאת, מדובר עדיין בענישה קשה, מורכבת וממושכת, בעלת השלכות מרחיקות לכת על חיי הנאשמים ומשפחותיהם ושמחייבת ייצוג משפטי איכותי, יסודי ונטול פשרות.


כדי לפעול ככל שניתן להפחתת העונש ולבטא הלימה ראויה בין נסיבות המעשה לענישה המתאימה, חשוב לקבל ייצוג משפטי מאת עורך דין מוביל, שיתווה את קו ההגנה האופטימלי ביותר למקרה ויחתור לסיומו על הצד הטוב ביותר.

זומנת לחקירה? הואשמת בעבירת המתה? כדאי ליצור עמי קשר בדחיפות

כעורכת דין פלילית "יוצאת המערכת" במשך שנים ארוכות בפרקליטות (מאז 1998) וגם כסנגורית פלילית ותיקה (מאז שנת 2012) צברתי ניסיון עשיר בתיקי המתה וגרימת מוות ברשלנות שמעניק לי יתרון עצום ומשמעותי כבר במהלך ליווי החשוד בחקירתו המשטרתית, דרך שימוע פלילי ולבסוף גם בניהול ההליך הפלילי. 

לכן, אם, מצאת עצמך, חלילה וחס, חשוד בעבירת המתה, אל תהסס לצור עמי קשר בדחיפות. אהיה לצידך ואוביל אותך בבטחה ברגעי המשבר שלך עד לתוצאה המיטבית ביותר עבורך.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם
להתייעצות עם עורכת הדין ניתן לפנות בכל עת למשרד ולקבל מענה מקצועי, אישי ומסור.

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי  לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 12

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
קובלנה פלילית

קובלנה פלילית פרטית

המדריך המלא להגשת קובלנה פלילית פרטית "אין שום סיכוי שיתנהל על זה הליך פלילי", אומרים לי לא פעם לקוחותיי, תוך שהם מביעים את ייאושם מהטיפול

קרא/י עוד »
שחרור בערבות

שחרור בערבות

שחרור בערבות – כך תעשו זאת נכון נניח שאדם דרוש כחשוד לחקירה באזהרה לשם מסירת גרסתו, במסגרת חקירה משטרתית וזאת בנוגע לעבירה בה הוא חשוד,

קרא/י עוד »
מאסר על תנאי

מאסר על תנאי

פרט מעניין שלא רבים יודעים: כאשר נגזר עונשו של אדם, ימי מאסרו מאחורי סורג ובריח וימי מאסרו על תנאי נספרים יחדיו ולא יכולים לחרוג מהעונש

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן