חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המתה בקלות דעת

המתה בקלות דעת מהווה עבירה שבה נטל הנאשם סיכון בלתי סביר שהתממש וגרם למותו של אדם, וזאת על אף שקיווה שתוצאה זו לא תתרחש.

הגדרתה של המתה בקלות דעת

עבירת המתה בקלות דעת קבועה בסעיף 301ג' לחוק העונשין וטומנת בחובה נסיבות מגוונות כמו הכאת אדם למוות, משחק בנשק או נהיגה מסוכנת – בכולן אלמנטים של מחשבה פלילית מוקדמת, אם כי הכוונה שמאחוריהן לא הייתה לגרום למותו של אדם בסופו של דבר. 

עבירה זו התווספה לחוק העונשין רק בשנת 2019, מכוחו של תיקון 137 שהחיל רפורמה בעבירות רצח, הריגה והמתה כפי שהיו נהוגות קודם לכן על פי החוק המנדטורי. כל אחת מעבירות אלה כללה ענישה רלוונטית, כאשר עבירת הריגה כללה בתוכה מנעד רחב של עבירות המתה.

חלק מעבירות ההמתה הללו היו חמורות במיוחד, אך כתוצאה מהגדרתה הכוללנית של העבירה שהושלכה על כל מעשה שגרם למותו של אדם מלבד רצח בכוונה תחילה, העונש שנפסק דווקא בעבירות חמורות היה יחסית קל. 

חקיקות אלה מטבע הדברים כללו ביקורת ציבורית נוקבת, עד שהוחלט לאמץ את המלצותיה של וועדה ציבורית ולכונן רפורמה נרחבת בעבירות ההמתה.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

משמעותה ועונשה של הריגה בקלות דעת

מאחר ועבירות ההריגה עד לרפורמה דנו באירועי המתה רבים שאינם עולים בקנה אחד עם הגדרתו של רצח, התפצלה עבירת ההמתה לארבע עבירות נפרדות, לכל אחת ענישה ספציפית בהתאם לחומרתה:

  • רצח בנסיבות מחמירות – מאסר עולם ומעלה (25 שנים לכל הפחות)
  • רצח באחריות מופחתת (מתוך כוונה או אדישות) – עד מאסר עולם ומטה (25 שנים לכל היותר)
  • המתה בנסיבות של אחריות מופחתת – עד 20 שנות מאסר
  • המתה בקלות דעת – עד 12 שנות מאסר

 

המתה בקלות דעת הינה העבירה "הקלה" ביותר מבין הארבע, ששכיחותה כיום גבוהה בעיקר בקרב תאונות דרכים קטלניות – תאונות בהן מיוחסת לנאשמים נהיגה קלת דעת שחשפה נהגים אחרים, נוסעים, רוכבים והולכי רגל לסיכון חיים.

בבסיס עבירה זו עומד יסוד קדושת החיים, דבר שמביא להתייחסות רצינית ומעמיקה לכל מעשה המתה ולעמדה בלתי מתפשרת, לפיה היה על הנאשם להימנע מראש ובכל מחיר מקיפוח חיי אדם. אלא שבפועל, אותו נאשם נטל ביודעין סיכון מופרז, גדול מאוד ואף בלתי סביר, שהציפייה ממנו היא אכן לגרימת אובדן חיי אדם, אולם הנאשם קיווה שלא תתממש בפועל.

לכן אדם שנאשם בעבירה זו כתוצאה מהתרחשות הנורא מכל, לא צפוי רק למאסר בפועל של עד 12 שנים אלא למרכיבי ענישה רבים ונוספים בהתאם למקרה ולעבירות הנלוות אליו, כמו קנס כספי כבד, פסילת רישיון ממושכת ואמצעי תיקון.

כיצד נקבע העונש בעבירות המתה בקלות דעת? מקרה לדוגמה:

ע' האמין בכל ליבו שיצליח להביס את חברו בתחרות מכוניות ולהגיע ראשון לנקודת הסיום שקבעו השניים, על הכביש שבין ירושלים למעלה אדומים. השניים התחרו ביניהם בנסיעה פרועה שכללה מהירות מופרזת גבוהה, עקיפות מסוכנות וכן את הימצאותו של חבר נוסף במושב שליד הנהג, מעודד את ע' כל הדרך אל הניצחון. 

למרבה הצער בעת פנייה חדה ומסוכנת, רכבו של ע' התנגש בעוצמה במעקה הבטיחות של אי התנועה הסמוך ובכך גרם למותו המידי של חברו שישב לצידו.

עבירת המתה מהסוג שביצע ע' הינה עבירה תוצאתית – כלומר עבירה הנשענת על עבירה פלילית אחרת ושמעצם ביצועה נגדעו חייו של אדם. עבירה זו ככל יתר עבירות ההמתה מורכבת משני יסודות אותם יש להוכיח: היסוד העובדתי והיסוד הנפשי.

היסוד העובדתי

יסוד זה מתייחס לנסיבות המוות ולקשר בינן לבין התנהגותו של מבצע העבירה. כאן ייבדק המעשה ונסיבותיו וכן תיבחן התוצאה שגרמה למוות.

היסוד הנפשי

יסוד זה בוחן את התייחסות הנאשם כלפי עובדות המקרה וסוקר את חשדו ומודעותו המוקדמים להיתכנות של המתה עקב מעשיו. בנקודה זו ייבחנו גם מידת ואופן רשלנותו של הנאשם וכן כוונותיו, אדישותו וקלות דעתו.

בית המשפט שסוקר את מניעי הנאשם לרבות מצבו המנטלי, יקבע מהי צורת העונשין הרלוונטית למקרה. וכך, אם יקבע בית המשפט כי ע' אכן היה בעל כוונה לבצע את העבירות שביצע על אף השלכותיהן הטראגיות האפשריות – הוא יואשם בהמתה בקלות דעת וצפוי לענישה מקסימלית. יש כמובן להבדיל בין עבירה זו לבין עבירת גרימת מוות ברשלנות (עד שלוש שנות מאסר), שבה אדם לא היה מודע כלל לתוצאות העתידיות והקטלניות שתגרום רשלנותו.

כיצד עורך דין יוכל לסייע?

עבירות המתה בכללותן הן מהחמורות והמורכבות ביותר בתחום המשפט הפלילי, כשעבירת המתה בקלות דעת זוכה אמנם למדרג ענישה מופחת, אך חומרתה עשויה להיות קשה ועתירת השלכות לא פחות.

לאור המורכבות שבעבירות אלה והשוני ביניהן שאיננו ברור דיו למי שאינם מעורים בחוק, חשוב לקבל ייצוג משפטי איכותי, שיוביל לענישה המינימלית ביותר. ככל שהוגש נגדך כתב אישום או נחקרת באזהרה בגין עבירת המתה בקלות דעת, ניתן לפנות להתייעצות מיידית איתי ולקבל שירות מקצועי, אישי ומקיף.

משרד עריכת הדין שלי – עורכת הדין עידית רייכרט, נמנה עם הסנגורים הפלילים הוותיקים והמנוסים ומתמחה בייצוג נפגעי ונפגעות עבירה, לרבות מבצעי עבירה נורמטיביים שנקלעו לתסבוכת פלילית לראשונה בחייהם.

בתהליך אישי, עוטף ומסור אאתר עבורך את הפתרונות האיכותיים ביותר ואסייע להימנע מענישה מקסימלית קשה ומחמירה, תוך שמירה מלאה על כל זכויותיך.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בצפון לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה במשטרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 15

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן