חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ייצוג נאשמים בהליך הפלילי

ייצוג נאשמים בהליך הפלילי מהווה כלי חשוב מאין כמוהו לניהול מאבק על החפות, השם הטוב, ממדי העונש וגם הבטחת הזכויות. תפקידו של עורך הדין הפלילי הוא לספק ייעוץ וייצוג נבונים ולחתור לתוצאה משפטית מעולה.

כל מה שחובה לדעת על ייצוג בהליך הפלילי

כאשר שומעים את המונח: "הליך פלילי", הדברים הראשונים שקופצים לראש הם מושגים מוכרים כמו: חקירה במשטרה, שימוע לפני הגשת כתב אישום, עבירות פליליות, מעצר וכדומה. אך בפועל, ההליך הפלילי פונה אל לא מעט "שחקנים" נוספים והליכי משנה פחות מוכרים.

במאמר זה נעשה ניסיון לעשות סדר, להבהיר מדוע נדרש ייצוג בהליך הפלילי כבר בשלב חקירה במשטרה ועוד הרבה לפני שימוע פלילי ולא משנה באיזה "שחקן" מדובר ובאיזה הליך. נסקור את היתרונות שעורך דין פלילי יכול להעניק למי ששוכר את שירותיו ורצוי מוקדם ככל הניתן ומה הסיכון בניהול הליך פלילי ללא ייצוג מקצועי בידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

ייצוג בהליך הפלילי – ייצוג נפגעי עבירה

לעיתים קרובות, השחקן הפותח את ההליך הפלילי יהיה נפגע העבירה. כמו יתר השחקנים, גם נפגע העבירה יכול להיעזר בעורך דין פלילי. לעיתים קרובות זקוקים נפגעי עבירה למישהו שיעזור להם להתניע את ההליך הפלילי, לתווך אותו עבורם ולעשות את הצעד המשמעותי בשמם או בפניה לרשויות. עורך דין פלילי ידע גם להתמודד עם המשך ניהול ההליך הפלילי בחזיתות השונות – תקשורת, משטרה, פרקליטות – ולוודא שעניינם אינו מופר וזכויותיהם אינן מקופחות.

וכדאי לדעת – המעקב אחרי התיק מתחיל עוד בתחנת המשטרה, אך במקרים בהם נשכר עורך דין עבירות מין או עורך דין הטרדה מינית, ידע הוא לאכוף את זכויות נפגעי העבירה גם מול מקום העבודה, שרות המבחן, לשכת הרווחה, שירותי רפואה ועוד שגם מולם צריך לפעול ולהכיר את המגיע. 

בנוסף, עורך דין נפגעי עבירה ידע להכין את נפגע העבירה ומשפחתו להליך העומד בפניהם, לפעולות החקירה שיידרשו להתבצע מולם – גביית עדות, עימות במשטרה ועוד – ולהיות בקשר ישיר עם גורמי החקירה והתביעה במטרה לוודא כי עניינם של נפגעי העבירה מגיע לכדי מיצוי. במקרים מסוימים נפגעי עבירה יכולים לערור על החלטות על סגירת התיק כנגד החשוד, להשמיע את עמדתם במהלך ההליך הפלילי, הן בפני התביעה, והן בפני בית המשפט, ובמקרים הרלוונטיים גם בפני ועדת השחרורים ובצמתים משפטיים נוספים המפורטים בחוק זכויות נפגעי עבירה.

במקרים רבים, נפגעי עבירה עלולים למצוא עצמם לא מוכנים, לא מודעים לזכויותיהם, ונמנעים מפעולות שיכולות היו לקדם את עניינם וללא עורך דין פלילי שידאג לכך, עלולים בעצם להפקיר את "גורל" ההליך הפלילי לטובת החשוד, או הנאשם, מבלי שקולם נשמע לטובתם. לכן, כדאי להכיר בזכות לייצוג נפגעי עבירה בהליך פלילי ולהיוועץ בעורך דין פלילי מיומן ומנוסה בתחום צר וייחודי זה שבתוך המשפט הפלילי. 

ייצוג בהליך הפלילי - החשוד

הליך פלילי נפתח כנגד החשוד כשיום בהיר אחד הוא מוזמן לתחנת המשטרה, לא מסבירים לו מדוע ולאיזו מטרה אלא מבקשים ממנו להתייצב בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו. כשהוא מגיע הוא מתבשר לראשונה שהוא חשוד בעבירה ורק אז גם מפרטים בפניו את טיב העבירה ואת נסיבותיה. בשלב זה נלקח ממנו הטלפון הנייד וניתנת לו האפשרות להתייעץ עם עו"ד. הרבה אנשים בכלל אינם מודעים בשלב הזה במה מדובר, חלקם כבר הכינו בראש סיפור שלם, אבל איך אפשר לדעת מה הפעולה שתיטיב עם החשוד ואיזו פעולה תזיק לו?

לשם כך נדרש עורך דין פלילי מנוסה, שחווה כבר מספר תיקים ויודע כיצד להכין את החשוד לחקירה במשטרה. חשוב להבין כי לחשוד זכויות רבות, חשוב להכירן ולעשות בהן שימוש מושכל וחכם. כך למשל קנויה לחשוד הזכות לשמור על שתיקה, אך האם נכון להשתמש בזכות זו תמיד? מידע נוסף בנושא זה ראו מאמרי בנושא זכות השתיקה.

חשוב מאד שהחשוד יבין היטב את המשמעות של זכויותיו, למה הוא יכול לסרב ומה המשמעות של סירוב, למה כדאי להסכים ומה המשמעות של ההסכמה. מטבע הדברים, אלו דברים ונושאים שאדם נורמטיבי לא אמור לדעת או להכיר, לכן הוא חשוף לטעויות רבות – בשלב הזה טעות יכולה להוביל למעצר במקום עיכוב, להגשת כתב אישום במקום סגירת תיק ולהרשעה וריצוי עונש מאסר – ומה שברור הוא כי אין מחיר לטעות שיכולה היתה להימנע לו היה החשוד נועץ בעורך דין פלילי שהיה מעניק לו את העצה המתאימה והחכמה למקרה הפרטי שלו.

הליך משמעותי נוסף עבור החשוד, הוא שימוע לפני הגשת כתב אישום, מדובר בהליך בו התביעה מודיעה לחשוד כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגדו וניתנת לחשוד הזדמנות להעלות טענותיו לפני התביעה במטרה לשכנעה לסגת מכוונתה זו.

וחשוב לזכור כי בשלב בו כבר החליטה הפרקליטות או התביעה המשטרתית על הגשת כתב אישום – שימוע פלילי הוא בעצם ההזדמנות האחרונה של החשוד לשנות את גורלו. חשוד לא מיוצג לעיתים אפילו לא יבין שהוא יכול לממש זכות זו, ובמקרים מסוימים יסתפק במכתב קצר בשפה פשוטה בלי להבין כי בכך פספס את הזכות למנוע הגשת כתב אישום. לעומת זאת, עורך דין פלילי מנוסה יודע בדיוק אילו כלים עומדים בפניו בעת השימוע ויודע להתאים את הכלי המתאים ללקוח, לגוף התביעה ולמקרה שבפניו, עורך דין פלילי ידע לקבל את חומר החקירה, לנתח אותו, לאתר פגמים וכשלים ראייתיים. ידע להעריך מה הסיכוי לסגירת התיק אילו טענות להעלות ואילו לא. שימוע פלילי הוא צומת קריטי שאסור לפספס בדרך, בגלל מחשבה שגויה או חסכון כספי, שעלול לעלות ביוקר לאחר מכן.

ומה עם הטלפון שנלקח? עורך דין פלילי מנוסה ידע איך להחזיר את הטלפון ללקוח שלו בהקדם האפשרי, הדבר אגב נכון לכל מיני חפצים שנתפסים תוך כדי חקירה, החל מכסף מזומן ועד אמצעי תחבורה שונים. זה מאוד לא נעים שפתאום נלקח האוטו למספר ימים רק כי נמצאו בו סמים למשל. למידע נוסף קראו את מאמרי – החזרת רכוש תפוס

ייצוג בהליך הפלילי – העצור

נטילת חירותו של אדם היא פעולה קשה עבורו ועבור הסובבים אותו, אך לא מדובר תמיד בגזירת גורל, ויש מה לעשות. עורך דין פלילי מנוסה ידע לבנות עבור העצור את הנוסחה המתאימה שתביא לשחרורו ממעצר ובהמשך להקלה בתנאי מעצרו. כך, למשל ידע עורך דין פלילי לבקש תסקיר מעצר שיבחן חלופת מעצר במקום המשך מעצר מאחורי סורג ובריח, עורך דין מעצרים שידע להכין את האנשים שאמורים לשמש כמשמורנים ובמיוחד ידע להכין את הלקוח לקראת הפגישה החשובה עם קצין המבחן בבית המעצר. לתסקיר מעצר השפעה דרמטית על החלטת בית המשפט ולכן חשוב מאד לנצל את ההזדמנות על מנת להצליח בו. 

ייצוג בהליך הפלילי - הנאשם

מרגע שהוגש כתב האישום, נקבע דיון בבית המשפט, האדם הנורמטיבי לא מודע לאפשרויות העומדות בפניו, הוא אפילו לא יודע מה העונש הצפוי לו במידה ויורשע, הוא לא מודע כיצד נקבע עונש בהליך פלילי והוא לא בטוח לגבי סיכוייו וסיכוניו לו יבחר לנהל משפט פלילי.

ייצוג בהליך הפלילי הוא חשוב ביותר. ברמה האישית – עורך דין פלילי יכול וצריך לפשט עבור הלקוח את ההליך עצמו, להסביר לו על הסיכונים שבניהול ההליך הפלילי ועל הסיכויים לזיכוי. עורך דין פלילי חייב להציג בפני הלקוח את מלוא האפשרויות הקיימות ולנהל עבורו בחכמה את מגוון ההתלבטויות עד להחלטה הנכונה עבור הלקוח. אך גם בהתנהלות מול בית המשפט – עורך הדין הפלילי הוא שמודע למועדים בהם ניתן וצריך להעלות טענות, איך להשיב לכתב אישום ומתי, כיצד לחקור את העדים ובעיקר, כיצד להציג את עניינו של הנאשם בפני בית המשפט כך שהדבר יטיב עם הנאשם בצורה המיטבית.

ויש לזכור – הנאשם, העומד לדין, צפוי לשאת באחריות פלילית למעשים חמורים, אם יורשע, ולאחר מכן גם לשאת בעונשים חמורים – מקנסות ועד מאסר בפועל – ייצוג בהליך הפלילי באמצעות עורך דין פלילי יכול לעשות את ההבדל בשני הצמתים הללו – בין זיכוי להרשעה ובין מאסר בפועל לענישה מופחתת.

נדמה לי שאם מבינים את הפערים הללו, ברור עתה יותר מכל מדוע אדם נורמטיבי לא יכול להרשות לעצמו שלא להתייעץ עם עורך דין פלילי מיומן ומנוסה רק כי הוא משוכנע שהצדק יצא לאור. זהו הימור מסוכן ובעיני גם חסר אחריות. לא פחות מכך.

אז, למה לפנות דווקא אלי, עורך דין פלילי?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומאז שהפכתי לסנגורית בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים וכן בייצוג וליווי נפגעי עבירה.

מניסיוני הן כפרקליטה והן כסנגורית אומר כי אין הזדמנות שניה בחקירה פלילית בה מסר חשוד "גרסה רעה". חקירה במשטרה היא המקום של חשוד, שעשוי כאמור להיות כל אחד או אחת, לספר את סיפורו ולהביא בפני המשטרה גרסה שבכוחה לטהר את שמו. הקפדה יתירה על מימוש זכויות השמורות לחשודים היא מחובת הסנגור עבור הלקוח ומאידך עצת עורך דין פלילי שגויה יכולה גם היא למוטט את התיק כנגד הלקוח. דוגמה מובהקת לכך היא השמירה על זכות השתיקה בחקירת משטרה, זכות זו היא אחד הכלים שיש בידיו של עורך דין פלילי כאשר הוא מכין את לקוחותיו לחקירה במשטרה. אך, כאמור, מדובר בכלי שיכול גם לפגוע בחשוד, וככל שמשתמשים בכלי הזה, יש לעשות בו שימוש מושכל, במקרה, במקום ובזמן המתאימים, אחרת זכות זו עשויה להתברר כחרב פיפיות. לטיפים נוספים על התנהלות נכונה בחקירה קראו את המאמר – חקירה במשטרה – 10 הדיברות לנחקר.

לסיכום, במאמר זה ניסיתי להבהיר מדוע רק עורך דין פלילי מנוסה יידע להעריך נכונה את המצב ולתת ללקוח ייעוץ מתאים לפני חקירה במשטרה, בהליכי מעצר ובהלכים משפטיים נוספים כמתואר לעיל. עורך הדין הפלילי הוא שידע באיזה מן הכלים המשפטיים נכון להשתמש על מנת להשיג את התוצאה המיטבית החל משלב של חקירה במשטרה ועד לשלב של ניהול המשפט. בכל אחד מן השלבים שבדרך, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, עורך דין פלילי מנוסה, שיספק את התועלת הרבה ביותר תוך נטילת הסיכון הנמוך ביותר עבור הלקוח.

במהלך 25 שנותיי כעורכת דין פלילית אומר בוודאות – ראיתי כבר הכל משני צידי המתרס, נחמץ ליבי לא פעם כשראיתי כיצד נאשם ניווט את הגנתו באופן שפגעה בו וכיצד יכול היה להינצל מעונשי מאסר ארוכים אם היה נועץ בעורך דין פלילי מנוסה. ניהול הליך פלילי אינו עניין של מה בכך מדובר בדיני נפשות ללא הזדמנות ל"משחק חוזר".

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הצלחות המשרד
לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון טלפוני לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 4.9 / 5. מספר דירוגים 34

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
אישה לאחר שבישרו לה על ניצחון בבית משפט וקבלת פיצויים על הטרדה מינית

פיצויים על הטרדה מינית

מהי הטרדה מינית וכיצד היא מוגדרת בחוק? החוק מתייחס לשש התנהגויות אסורות המהוות הטרדה מינית. התנהגויות אלה זוכות להגדרה רחבה וזאת מתוך שאיפה לכסות את

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן