חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניצול יחסי מרות

ניצול יחסי מרות מהווה עבירה פלילית חמורה וזאת בשל ניצול טיב היחסים בהם לאחד קיימת שליטה והשפעה על האחר, על מנת לבצע את זממו. הן הפגיעה מעבירה זו והן אישום בה דורשים מעורבות משפטית מקצועית.

ניצול יחסי מרות

מהי המשמעות החוקית של קיום יחסים אינטימיים בין המנהל לכפופה לו במקום העבודה? מתי מערכת יחסים זו תהווה עבירה של הטרדה מינית בעבודה בניגוד לחוק העונשין ועוולה אזרחית בניגוד לחוק למניעת הטרדה מינית ומתי התנהגות זו תחשב לחוקית ומותרת שכן לא יתקיימו בה ניצול יחסי מרות?

למשרדי מומחיות בייצוג נשים שהוטרדו מינית במקום עבודתן ומנגד גם מעסיקים ומעבידים שטענו כי היחסים שנוצרו, על אף שהינם בין ממונה לכפופה, לגיטימיים ומותרים ואינם מהווים ניצול יחסי מרות בעבידה ובהתאם לא עולים לכדי הטרדה מינית.

אז מהם יחסי מרות?

יחסי מרות הינם יחסי גומלין המתקיימים בין שני גורמים שאינם שווים במעמדם. כלומר ישנו גורם בכיר הממונה על גורם נחות ממנו הסר להוראותיו ולפקודתו. הגורם הבכיר, קרי המנהל או הממונה הנו בעל השפעה וסמכות על הגורם הנחות. והגורם הנחות תלוי בגורם הבכיר.

ניצול יחסי מרות הוא מצב בו המנהל מנצל את כוחו מעמדו והשפעתו על מנת לזכות בטובת הנאה מינית שלא היה מקבל אותה אלמלא אותה מרות או תלות של הגורם הנחות בו ואין הכרח במרות ישירה דווקא. הפסיקה הכירה גם במרות עקיפה. כלומר מנכ"ל ועובדת זוטרה בחברה למשל.

קשר מיני בין ממונה לכפופה הסרה למרותו מהווה הטרדה מינית שהיא גם עבירה פלילי וגם עוולה אזרחית על כל המשתמע מכך.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

חזקת הניצול

לשון החוק קובעת הנחת מוצא לפיה אם מתקיימים יחסים אינטימיים בין ממונה לכפופה לו הם נעשים תוך ניצול יחסי מרות אלא אם יוכח אחרת – זוהי חזקת הניצול. כלומר על הכפופה אין צורך להראות כי לא היתה מעוניינת ביחסים וגם אם הסכימה להם, הסכמתה אינה נחשבת לחופשית ומרצון, זאת מתוך ההנחה כי היא לא היתה מעוניינת בקשר אך חששה לגלות את סירובה לממונה החזק והבכיר ממנה שמא יפגע בה, יירע את מצבה, יעכב את קידומה וכד'.

למעשה הממונה מוחזק כמי שמנצל את השפעתו, כוחו, או מעמדו על הכפופה לו על מנת לזכות בטובת הנאה מינית מתוך ידיעה שהכפופה לו לא תוכל או לא תעז להתנגד פן יאונה לה רע והיא תשלם על כך מחיר כבד.

מהם המבחנים שנקבעו בפסיקה להוכחת ניצול יחסי מרות?

בהתאם למבחני הפסיקה ישנם מספר מבחני עזר המסייעים לבחינת כנות הקשר או ניצול המרות. כך למשל:

היוזמה לקשר – מי היוזם את הקשר המיני? מי חיזר אחרי מי? הדעת נותנת כי כאשר הממונה הוא היוזם הוא מוחזק כמנצל את מרותו ועליו הנטל להוכיח שלא. אבל גם אם הכפופה היא שיזמה את היחסים האינטימיים ואף נניח שפיתתה את המנהל עדיין בנסיבות מסוימות נקבע כי גם היעתרות של ממונה לפיתוי או יוזמה של הכפופה לו תחשב כניצול יחסי מרות. 

מוחצנות הקשר – כל עוד מערכת היחסים האינטימית בין המנהל לכפופה לו מתקיימת בסתר, בחדרי חדרים, רחוק מעיני אנשים מתקיימת חזקת הניצול ואין לראותם כחוקיים. לכן גם רומן שהנו הדדי לכאורה בין מנהל לכפופה לו, ייחשב להטרדה מינית אם יוכח כי לא היתה כל כוונה או היתכנות להפכו ליחסים כנים ואמיתיים וגלויים.

משך הקשר ותדירותו – ככל שמערכת היחסים האינטימית הינה מזדמנת אפילו אם תימשך זמן רב, תחשב לניצול יחסי מרות ותהווה הטרדה מינית.

פערי משמעותיים בין הצדדים – ככל שהפער בין הצדדים גדול עולה החשד כי מדובר בניצול יחסי מרות. פערים המתבטאים בגיל, השפעה, מעמד וכח מעידים על הטרדה מינית.

אז איך בכל זאת יכול ממונה להפריך את חזקת הניצול?

החוק קובע כי מערכת יחסים אינטימית בין ממונה לכפופה לא תחשב להטרדה מינית רק אם דיווח על כך הממונה או אם דאג להפסקת המרות. החוק למעשה מטיל את האחריות על הממונה להוכיח כי היחסים הינם כנים וחוקיים.

למי פונים כשמתגנב חשש לניצול יחסי מרות בעבודה?

אם מתקיימים יחסים אינטימיים כמתואר לעיל, מדובר למעשה בעוולה של הטרדה מינית בעבודה. המוטרדת נדרשת לדווח על כך לממונה על הטרדות מינית במקום עבודתה ורצוי כי תצרף לתלונתה ראיה או הוכחה שתתמוך בתלונתה.

מאחר והחשש כי הממונה המטריד יכחיש את מעשיו וימהר להתגונן והחשש לפגיעה חריפה במתלוננת גדל, המלצתי הכנה להסתייע בעורך דין הטרדה מינית או עורך דין פלילי המתמחה בהטרדה מינית. ליווי שכזה יעניק למתלוננת כח ועוצמה ובעיקר הדרכה נכונה כיצד להשתמש באופן נכון מדוייק ואפקטיבי בכלים המשפטיים העומדים לרשותה. 

עורכת דין פלילית עידית רייכרט – המתמחה בייצוג בעבירות של הטרדה מינית בעבודה ובעבירות מין

המשרד שלי הינו משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי ומתמחה בייצוג עוברי חוק נורמטיביים, מעסיקים, מעבידים וחברות, בליווי וייצוג נפגעי עבירה ונפגעות עבירה והטרדה מינית במקום העבודה. למידע נוסף על נפגעי עבירה קראו את מאמרי – ייצוג נפגעי עבירה.

אני מכירה ומבינה את הכאב והחרדה שעוברים על אדם נורמטיבי שמועד ומסתבך בעבירות מין ובהטרדה מינית בעבודה. כרעם ביום בהיר עולמו חרב עליו. אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות כדי להחזיר לכן את השקט הנפשי, הביטחון, התקווה ולמחוק את הכתם והקלון שנכפה עליכם.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורכת דין פלילית לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירת משטרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 12

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן עבירות הנעשות בתחכום רב ומבוצעות על פי רוב על ידי נושאי משרה או בעלי מעמד גבוה בתאגיד, בחברה או במקום העבודה

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן