חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי הטרדה מינית

הטרדה מינית מהווה התנהגות בעלת אופי מיני שהיא בלתי רצויה מבחינת המוטרדת או המוטרד ושעלולה לפגוע בכבודם וחירותם האישיים, לעורר אי נוחות, לבזות, להשפיל או לאיים.

באמת הוטרדתי או הגזמתי?

כעורכת דין פלילית מזה 25 שנים, אני מייצגת ומלווה מקרים רבים של הטרדות מיניות. השאלה השכיחה ביותר שאני נשאלת היא האם המקרה אכן נחשב להטרדה? ואם כן, מה עושים עכשיו?

בסיטואציות רבות לא ברור האם למשל הבעת פנים או מחוות גוף מסוימת הייתה לגיטימית או בוטה והיכן עובר הגבול בין פעולות חיזור רומנטיות לכאלה שחוצות את גבולות הטעם הטוב. חשוב שתדעו כי בתחום ההטרדות המיניות אין אף תרחיש זהה לאחר ולכן גם אם מדובר רק בחשד להטרדה, בין אם בסיטואציה שקרתה לכם ובין אם במצב שיצרתם, רצוי לקבל ייעוץ משפטי.

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא התנהגות בעלת אופי מיני המופנית כלפי אדם אחר או נכפית עליו, בין אם באופן פיזי ובין אם באופן מילולי וזאת בניגוד לרצונו או שלא בהסכמתו. על אף ההגדרה הברורה שממנה קל לזהות סיטואציות מובהקות של הטרדה כמו לחפון שד או טפיחה על הישבן, קשה יותר להבין האם זו הטרדה כאשר מדובר למשל בעובד שמסובב בפתאומיות את צג המחשב שלו לעבר הקולגה הסמוכה ומראה לה "בצחוק" סרטון פורנו.

הסיפור הבא יוכל לעזור בהבנת הגבולות הללו: מ' צולמה על ידי אחד מחבריה ללא ידיעתה, בעודה מתלבשת בפרטיות בחדר סגור. בבית המשפט התעוררה השאלה, האם צילום איבריה האינטימיים מבלי שהסכימה לכך, מהווה מעשה מגונה על פי החוק למניעת הטרדה מינית. שהרי לא התרחש שום מגע פיזי בין מ' לנאשם שצילם אותה.

בית המשפט פסק כי בנסיבות מסוימות, בהן קיים אלמנט של מיניות גלויה שעל פי אמות המידה האובייקטיביות של אדם ממוצע נחשבות בלתי מוסריות, הגונות וצנועות, יסוד העבירה לא דורש שיחול מגע פיזי בין המבצע לקורבן כך שניתן להרשיעו בהטרדה מינית בכל מקרה. במילים אחרות, די בעצם ביצוע מעשה שיש בו אלמנט של מיניות כדי שהדבר ייחשב כהטרדה מינית.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

החוק למניעת הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית (התשנ"ח, 1998) מגדיר שש התנהגויות אסורות שנחשבות להטרדה מינית:

ההתנהגות האסורה בחוקמשמעות המעשה
סחיטה באיומים בעלת אופי מיניכפיית מעשה מיני על אדם מסוים בדרך של איום כלפיו.
מעשה מגונהמעשה מיני שתכליתו גירוי, סיפוק או ביזוי, עם מגע ישיר או ללא.
הצעה חוזרת ונשנית בעלת אופי מיניהצעה שמופנית לאדם שהבהיר לצד המטריד כי הוא איננו מעוניין בה. במקרים של יחסי מרות, די בהצעה אחת בלבד מבלי להבהיר חוסר עניין בה, כדי שהדבר ייחשב כעבירה.
התייחסות חוזרת ונשנית המתמקדת במיניותהצעה שמתמקדת במין או במיניות של אדם שהבהיר לצד המטריד שהוא איננו מעוניין בכך. במקרים של יחסי מרות, די בהתייחסות אחת בלבד מבלי להבהיר חוסר עניין בה, כדי שהדבר ייחשב כעבירה.  
אמירות מבזות ומשפילות בעלות אופי מיניהערה, אמירה צינית, הלצה או כל מעשה אחר שמתבטא ביחס למינו או מיניותו של אדם לרבות נטייתו המינית.
פרסום תצלום, סרט או הקלטה שמתמקד במיניותהפצת תוכן מיני על אדם מסוים ללא הסכמתו, בנסיבות שבהן עצם הפרסום עשוי להשפיל, לבזות אותו.

ניצול יחסי מרות בהטרדה מינית

איזה חופש בחירה ושוויון זכויות קיים במערכת יחסים שתפגע באחד הצדדים, אם וכאשר יבקש להפסיק אותה? ניצול יחסי מרות הוא מעשה פסול של שימוש לרעה בהשפעה או שליטה שקיימת על אדם אחר מתוקף היחסים בין הצדדים. 

המקרה הנפוץ ביותר הוא של יחסי מרות בין בעלי סמכות לכפופים להם במקומות עבודה, אך יחסים אלו שכיחים גם בסיטואציות שבהן צד אחד תלוי באחר כמו מטפל ומטופל, תלמיד ומורה וכדומה (ניצול יחסי תלות).

עליכם להבין שניצול מרות, גם אם היחסים התקיימו בהסכמה, לא דורש בהוכחת סירוב. במילים אחרות, אין צורך להוכיח ואף להביע התנגדות וזאת משום שהחוק מבין היטב שפעולה כזו עלולה לפגוע במוטרד/ת.

התנכלות במקרה של תלונה על הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית מתייחס גם לסיטואציות של פגיעה מכל סוג, בעובד/ת שהגישו תלונה או נפגעו ממעשה של הטרדה מינית. למשל, אין להעביר לתפקיד אחר עובדת שהתלוננה כי הוטרדה מצד עובד כלשהו או לפטר אותה. איסור על התנכלות חל גם כלפי עובדים שסייעו למתלוננת או כאלו שהיו עדים להטרדה עצמה.

מה ההבדל בין הטרדה מינית לתקיפה מינית?

בעוד שהטרדה מינית היא הגדרה רחבה למגוון רחב של התנהגויות אפשריות, תקיפה מינית היא אקט מיני בעל אופי אלים שמנצל את מצב המותקפ/ת. זוהי עבירה פלילית חמורה שמיוחסת לה כוונת זדון באירועים של אונס, ניסיון אונס, מעשה סדום, מעשים מגונים ועוד.

אתייחס בזהירות להבדל הכללי וה"יבש" בין הטרדה לתקיפה ואציין שהטרדה מינית נחשבת למעשה ה"קל" מבין השניים מבחינה פלילית. ועם זאת, גם מעשה שנחשב לתקיפה עשוי להיות מורכב להבנה ולכן בכל מקרה של התלבטות לגבי התנהגות מסוימת, ניתן לפנות אליי כדי להתייעץ.

 

הגשת תלונה בגין הטרדה מינית

שלוש דרכי פעולה עומדות בפני מי שהוטרדו מינית:

  1. הגשת תלונה במשטרה
  2. הגשת תלונה לממונה על הטרדה מינית במקום העבודה
  3. הגשת תביעה כספית בדין האזרחי.

מה מהן היא הדרך הנכונה? האם כולן גם יחד?

כאשר מתלונן או מתלוננת מגיעים אליי, אנחנו קודם מתרגמים את הסיפור הכואב והמורכב לשפה משפטית פשוטה: האם הייתה כאן הטרדה מינית, איך בוצעה, באילו נסיבות, כמה זמן נמשכה, מתי התרחשה, האם נענית לה או לא, האם הייתה הדדיות מצידך בשלב מסוים או לא, וכן הלאה. לאחר מכן נוכל לקבוע פני הסיפור לאן, כאשר בהחלט יכול להיות שהדבר הנכון ביותר לעשות הוא גם להתלונן במשטרה וגם להגיש תביעה אזרחית, למשל.

תלונה במשטרה תביא לחקירת המקרה, שמטרתה לבסס ראיות שיובילו להגשת כתב אישום ולהרשעה פלילית. כאשר מדובר במטריד שהוא עובד מדינה כמו למשל שוטר, ינוהל כלפיו גם הליך משמעתי בנוסף להליך הפלילי.

המתלוננים אינם "צד" להליכים הללו, אך זכאים לזכויות שונות מתוקף מעמדם כנפגעי עבירה, שאני מוודאת שיתקבלו במלואן. תביעה אזרחית מטרתה לשלם פיצוי לקורבן ההטרדה המינית, כך שלתובעים יש שליטה בתהליך ויכולים לקבוע את סכום הפיצוי הנתבע בכפוף להוכחת נזק, או לתבוע במסלול ללא הוכחת נזק שבו סכום הפיצויים המקסימלי הוא 120,000 ₪.

זה נכון שהגשת התלונה מקפלת בתוכה חששות מפני וידוי וחשיפה, הפחד שלא יאמינו, שהתיק ייסגר ועוד, אבל מדובר בפעולה שיכולה להיות דווקא מעצימה ומתקנת, בעיקר כאשר יש כתף תומכת ואוזן שומעת שמכוונת את התיק במקצועיות למקום הנכון.

מדוע לבחור בי, עורכת דין עידית רייכרט, לסייע לך במקרה של הטרדה מינית?

כעורכת דין פלילית מעל 25 שנים ובעלת משרד בוטיק המלווה נפגעות ונפגעים כתוצאה מהטרדה מינית, ולעיתים גם את הפוגעים נתקלתי באלפי מקרים, רובם ככולם טעונים וסבוכים שמצריכים ליווי אישי, מכיל ורגיש, מתוכו ניתן לנהל תהליך מכבד ומחזק.

הניסיון הרב שצברתי הן כעורכת דין והן כפרקליטה בכירה במשך 14 שנים בפרקליטות, הוא שנתן בידי כלים מדויקים לתכנון אסטרטגיה מנצחת לכל תיק ומאפשר לי לפעול בנחישות כדי לספק את ההגנה הטובה ביותר ללקוחותיי ולכך אני מתחייבת.

לכן, אם נפגעתם מהטרדה מינית או חוששים שיצרתם מצב שכזה, אל תהססו להתקשר אליי. לעתים די בפגישה דיסקרטית אחת כדי להבין את מצבכם ולדעת איך וכיצד מוטב לפעול.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

מידע נוסף שחשוב לדעת על עבירות מין:
לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירת משטרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 20

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
תרגילי חקירה | חקירה במשטרה

מהם תרגילי חקירה?

זומנתם לחקירה? להלן 6 תרגילי חקירה נפוצים שחשוב שכל נחקר יכיר זה המאמר, שמומלץ לכל חשוד, לא כל שכן חשוד נורמטיבי, כזה שמעולם לא ביקר

קרא/י עוד »
שחרור בערבות

שחרור בערבות

שחרור בערבות – כך תעשו זאת נכון נניח שאדם דרוש כחשוד לחקירה באזהרה לשם מסירת גרסתו, במסגרת חקירה משטרתית וזאת בנוגע לעבירה בה הוא חשוד,

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן