חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיכוב הליכים פליליים

עיכוב הליכים פליליים איננו מהלך שכיח במיוחד, אך הוא בהחלט אפשרי במקרים בהם קיים הסיכוי לסיים את ההליך המשפטי בסגירת התיק ואף בזיכוי וזאת ככל שישנן נסיבות מפורטות ומוצדקות המגובות בהוכחות.

עיכוב הליכים פליליים ה"ג'וקר" של ההליך הפלילי

מה? באמת אפשר לעכב את ההליך הפלילי? האפשרות לעכב הליכים פליליים זוכה פעמים רבות לתואר "הג'וקר" של ההליך הפלילי, ולא בכדי. זהו ה"קלף" שניתן לשלוף בכל שלב ולעצור את ניהול ההליך הפלילי.
במאמרי זה אסביר מתי ניתן להורות על עיכוב הליכים פליליים? מה המשמעות של צעד כזה? ומדוע חשוב להסתייע בעורך דין פלילי מנוסה בהגשת בקשה לעיכוב הליכים.

משמעות עיכוב הליכים פליליים

עיכוב הליכים פליליים משמעותו עצירה זמנית של ההליך המשפטי המתנהל כנגד נאשם, לאחר הגשת כתב אישום ולפני מתן הכרעת הדין. בקשה לעיכוב הליכים פליליים ניתנת להגשה על ידי הנאשם בלבד, באמצעות עורך דין פלילי.

מהו השלב בו ניתן להגיש בקשה לעיכוב הליכים?

בפשטות, רק לאחר שהוגש כתב האישום. המשמעות הפרקטית היא שאם ההליך הפלילי נמצא עדיין בראשית דרכו, למשל בשלב החקירה במשטרה או בשלב עריכת השימוע לפני הגשת כתב אישום – לא ניתן לבקש עיכוב הליכים פליליים. לעומת זאת, מרגע שהוגש כתב האישום, גם אם ההליך נמצא בשלב מתקדם של חקירות העדים או אפילו בשלב הסיכומים – האפשרות לבקש עיכוב הליכים קיימת ונותרת בעינה. 

אבל, יש לזכור, הליכים פליליים שעוכבו ניתן גם לחדש. בהתאם לחוק, היועץ המשפטי לממשלה רשאי לחדש הליכים פליליים שעוכבו בכל עת במהלך חמש השנים מיום עיכוב ההליכים אם מדובר בעבירת פשע (עבירה שהעונש הקבוע לה בחוק הוא מעל 3 שנות מאסר), ובתוך שנה אחת אם מדובר בעביר עוון (עבירה שעונשה הוא בין 3 חודשים ל-3 שנות מאסר).

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מתי יורה היועמ"ש על עיכוב הליכים?

בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר עיכוב הליכים פליליים, ההחלטה לעכב הליכים פליליים תינתן רק על יסוד טעמים יוצאי דופן הנובעים מנסיבות מיוחדות של העבירה או מנימוקים אישיים מיוחדים של הנאשם. לעיון בהנחית היועמ"ש – לחצו כאן

במילים אחרות, עיכוב הליכים פליליים ייעשה במשורה והסמכות לעכב הליכים פליליים מופעלת באופן חריג. הכלל המרכזי שקבע היועץ המשפטי לממשלה גורס כי הוא אינו מהווה מעין ערכאת ערעור הבודקת מחדש את החלטת התובע להגיש כתב אישום, או כדי לברר אם קיימות ראיות מספיקות להגשת אישום, או אם קיים עניין לציבור בהגשת כתב האישום.

לצורך כך, קיימת לכל מי שחשוד בעבירות מסוג פשע האפשרות לערוך שימוע פלילי בפרקליטות, אז נבחן מחדש כל חומר הראיות שנאסף במסגרת ההליך הפלילי והחקירה במשטרה. לאחר מכן , בתנאים מסויימים, גם קיימת לחשוד האפשרות לערוך הסדר מותנה במשטרה – שמשמעותו סגירת התיק! ובהמשך ההליך הפלילי, אם התיק לא נסגר, קיימת כמובן גם האפשרות להשמיע טענות מסוגים שונים בפני בית-המשפט הדן בתיק.

מהם השיקולים בבסיס ההחלטה לעכב הליכים פליליים?

בבואו לבחון בקשה לעיכוב הליכים, יתחשב היועמ"ש בין היתר בשיקולים הבאים:

• שיקולים ביחס לעבירה הפלילית עצמה: חומרת העבירה שבוצעה לכאורה; האם העבירה הושלמה או שמדובר בניסיון לביצוע העבירה; דרגת האשם של הנאשם; המניע של הנאשם; נסיבות ביצוע העבירה ומידת קרבתן לאחד מהסייגים לאחריות פלילית כמו הגנה עצמית, כורך וכיו"ב; רגישות ציבורית מיוחדת ביחס למקרה; מדיניות האכיפה הנהוגה ביחס לעבירה במקי עבר; ועוד.

• שיקולים בדבר נסיבותיו הייחודיות של הנאשם: מצבו הבריאותי והנפשי של הנאשם; האם הנאשם גרם נזק לעצמו או למשפחתו בביצוע העבירה; גיל הנאשם; האם הנאשם מצוי במצוקה כלשהי מבחינה כלכלית או בעקבות מאורע טראגי שפקד אותו; הנזקים שכבר נגרמו לנאשם במהלך ההליך הפלילי ובכלל; הנזקים שעלולים להיגרם לנאשם אם יימשך ניהול ההליך הפלילי; ועוד.

• שיקולים נוספים: האם הנזק שנגרם לקורבן העבירה בר תיקון; האם הקורבן מחל לנאשם; התנהלות הנאשם במהלך ההליך הפלילי; הנזק שייגרם מניהול המשפט לעומת התועלת שתצמח מכך; העדר יכולת לאתר עדי תביעה מרכזיים; ועוד.

חשיבות ההיוועצות בעורך-דין פלילי

לאחר שהבנו שעיכוב הליכים פליליים הוא כלי דרמטי ולכן השימוש בו נעשה במשורה ונתון לשיקול דעת נרחב של היועמ"ש, קל להבין מדוע במיוחד במקרה של עיכוב הליכים פליליים קיימת חשיבות מכרעת להסתייע בעורך-דין פלילי מומחה לצורך ניסוח בקשה לעיכוב הליכים. רק עורך-דין פלילי מנוסה וחרוץ היורד לפרטים יוכל להגיש בקשה לעיכוב הליכים פליליים בעלת סיכויים להתקבל. עיננו הרואות, כדי לזכות בעיכוב הליכים פליליים יש צורך בטעמים מיוחדים ובנסיבות חריגות, שלרוב מי שידע לזהות את קיומם הוא רק עורך-דין פלילי ותיק ובקיא בחוק.

לכך יש להוסיף כי הגשת בקשה לעיכוב הליכים פליליים צריכה להיעשות בכתב תחת דרישות פרוצדוראליות נוקשות המפורטות בהנחיות היועמ"ש, וכי אי עמידה בדרישות אלה יכולה לגרור את דחיית הבקשה לאלתר.

למה לפנות דווקא אלי, עו"ד פלילי עידית רייכרט

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי.

מעל 25 שנים אני עוסקת במשפט הפלילי, הן כפרקליטה ותיקה ומנוסה בעברי ומזה כעשור כסנגורית מובילה. אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה. מידע נוסף על התנהלות נכונה בחקירה פלילית קראו את המאמר – חקירה במשטרה.

אין ספק כי ניסיוני רב השנים ב"מערכת" ומחוצה לה, מעניק יתרון ברור ללקוחותיי אני מכירה היטב את צורת עבודתה ואת חולשותיה ומתרגמת זאת לכח רב עבור הלקוחות שלי.
אני יודעת היטב ובוודאות כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

המקצוענות בתיקים בהם טיפלנו עושה את ההבדל:

יום העצמאות של נתן.

• להצלחות נוספות – לחצו כאן.

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 32

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
עבירות מחשב וסייבר

עבירות מחשב ואינטרנט

מהן עבירות מחשב ואינטרנט או עבירות סייבר ? עבירות מחשב ואינטרנט הן עבירות מודרניות אשר עד להתפתחות המרשתת לא נתקיימו והפכו להיות נפוצות עם הקדמה

קרא/י עוד »
זכות השתיקה

מהי זכות השתיקה?

זכות השתיקה וחשיבותה בהליך הפלילי – דעו את זכויותיכם! משנודע על חשד לדבר עבירה ו/או מוגשת תלונה נפתחת חקירה במשטרה. במצב דברים זה עשוי כל

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן