חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות נגד קטינים – חובת דיווח

עבירות נגד קטינים אינן יכולות להתרחש באין מפריע וב"עצימת עיניים". הן מחייבות נקיטה בפעולות אקטיביות לרבות מילוי חובת הדיווח בעת החשד ובפנייה לייעוץ בהקדם עם עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי ונפגעות עבירה.
5
(7)

עבירות נגד קטינים וחובת הדיווח - הקדמה

באילו מקרים החוק מחייב אותנו לצאת מ"איזור ההתעלמות" ולדווח על עבירות נגד קטינים או חסר ישע? מהי חובת הדיווח? מתי קמה חובת הדיווח? האם הדיווח הוא בגין כל עבירה? ומה הסנקציה על אי דיווח? למי יש לדווח?

מאמרי זה יעסוק, אם כן, בשאלת חובת הדיווח על עבירות שבוצעו כלפי קטינים וחסרי הישע ובשאלות העולות מנושא חשוב זה שכדאי לכולנו להכיר ולדעת. שכן בעיני, אין מדובר רק בחובה על פי הדין כי יותר מכל בחובה על פי צו המצפון והמוסר.

עבירות נגד קטינים מושגי יסוד:

קטין – הוא כל אדם שלא מלאו לו 18 שנים במועד הארוע.
חסר ישע – הוא כל אדם שעקב גילו, מחלתו או מוגבלות פיזית או נפשית, אינו יכול לדאוג לצרכיו, לבריאותו ולשלומו.
אחראי על קטין או חסר ישע – הוא כל אחד מאלה:
(1) הורה או מי שעליו האחריות לצרכי מחייתו, לבריאותו, לחינוכו או לשלומו של קטין או של חסר ישע – מכוח דין, החלטה שיפוטית, חוזה מפורש או מכללא, או מי שעליו האחריות כאמור לקטין או לחסר ישע מחמת מעשה כשר או אסור שלו;
(2) בן משפחה של קטין או של חסר ישע, שמלאו לו שמונה עשרה שנים ואיננו חסר ישע, והוא אחד מאלה: בן זוגו של הורו, סבו או סבתו, צאצאו, אחיו או אחותו, גיסו או גיסתו, דודו או דודתו, בן זוגו של אומן, וכן הורהו של אומן, צאצאו של אומן, אחיו או אחותו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה;
(3) מי שהקטין או חסר הישע מתגורר עמו או נמצא עמו דרך קבע, ומלאו לו שמונה עשרה שנים; ובלבד שקיימים ביניהם יחסי תלות או מרות.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מהי חובת הדיווח ועל מי היא מוטלת?

במשפט אחד – חובת הדיווח מטילה אחריות וחובה על כל אדם לדווח למשטרה או לפקיד הסעד על עבירה (המוגדרת ברשימת העבירות שיפורטו מטה) שבוצעה כלפי קטין או חסר ישע בידי האחראי עליהם.

מתי מתעוררת החובה לדווח על עבירה שבוצעה?

הוראות החוק, למי שאינו מתמצא בהן, מסובכות מעט ולכן אפשט עבורכם את העניין ואסכם זאת כך: כעקרון – חובת הדיווח לפקיד סעד או למשטרה מתקיימת כשיש לכל אדם יסוד סביר לחשוב כי זה עתה נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו.

חובת דיווח מוגברת היא כשמדובר באנשי מקצוע אשר בשל עיסוקם יש להם יסוד סביר לחשוב שנעברה עבירה בקטין או בחסר הישע בידי האחראי עליו. ואלו הם: רופא, אחות, עובד חינוך, עובד סוציאלי, עובד שירותי רווחה, שוטר, פסיכולוג, קרימינולוג או עוסק במקצוע פרה-רפואי, וכן מנהל או איש צוות במעון או במוסד שבו נמצא קטין או חסר ישע או כאשר אחראי על הקטין או חסר הישע חושד כי אחראי אחר על הקטין או חסר הישע ביצע בו עבירה.

כך למשל:
1. רופא שחושד כי הקטין שהגיע לבדיקה לא באמת נפל כטענת הוריו אלא חווה התעללות או הותקף בידי הוריו – חייב בדיווח לפקיד הסעד או למשטרה.
2. גננת שחושדת כי הקטין שבגן חווה התעללות בידי הוריו חייבת בדיווח לפקיד הסעד או למשטרה.

וכן במקרים בהם – כשיש לכל אדם (ובהם כמובן גם אנשי המקצוע שעקב עיסוקם או לאחראי על הקטין או חסר הישע) יסוד סביר לחשוב כי זה מקרוב נעברה בקטין או בחסר ישע עבירת מין לפי סעיפים 345 עד 347, 348 ו-351 לחוק העונשין, בידי בן משפחה שטרם מלאו לו 18 שנים, חובה עליו לדווח על כך בהקדם האפשרי לפקיד סעד חוק או למשטרה.
כך למשל: אב שחושד כי אחיינו (הקטין) ביצע עבירת מין בבנו, מנהל מעון שחושד כי אח מקיים יחסי מין עם אחותו, חייבים בדיווח כאמור לעיל.

על מי לא חלה חובת הדיווח בעבירות נגד קטינים

חובת דיווח לפי סעיף זה לא תחול על קטין או במקרים בהם ניתן פטור מדיווח בהתאם להחלטת ועדת הפטור המורכבת מנציג פרקליט מחוז -יו"ר הועדה, קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה ועובד סוציאלי שמונה לפי חוק לאותו מחוז. ועדה זו רשאית להמליץ על פטור מחובת הדיווח ורשאית להמליץ להימנע מכל פעולה. בהעדר פטור שכזה חובת הדיווח שרירה וקיימת פרט לקטינים.

ומה הסנקציה על אי דיווח?

מדובר בעבירה פלילית על החוק והעובר עליה חשוף לעונש מאסר עד 3 חודשים (או 6 חודשים כשמדובר בחובת דיווח מוגברת).

מהי עבירה המחייבת דיווח?
עבירה המחייבת דיווח הינה אחת מאלה:
(1) עבירת זנות ותועבה לפי סעיפים 199, 201, 202, 203, 203ב, 203ג, 205א
ו-214(ב1) לחוק העונשין.
(2) עבירה של סיכון החיים והבריאות לפי סעיף 337 לחוק העונשין.
(3) עבירת מין לפי סעיפים 345, 346, 347, 347א, 348 ו-351 לחוק העונשין.
(4) עבירה של נטישה או הזנחה לפי סעיפים 361 ו-362 לחוק העונשין.
(5) עבירה של תקיפה או התעללות לפי סעיפים 368ב ו-368ג לחוק העונשין.
(6) עבירה של סחר בבני אדם לפי סעיף 377א לחוק העונשין.

עבירות נגד קטינים - חובת הדיווח - סיכום

חובת הדיווח אינה "הלשנה", היא נועדה להציל חיים. להגן על שלומם וגופם של קטינים וחסרי ישע. התיקון לחוק העונשין נועד להגן על אותם אלה שלא יכולים להתלונן וחברה בריאה לא יכולה להשלים עם פשעים המבוצעים בסתר ללא דיווח.
אולם מעבר לחובה בדין, מדובר גם בחובה מוסרית בהתאם לצו המצפון.

וכדאי לזכור כי העדר דיווח מקום בו מוטלת עליכם חובה עפ"י דין הוא עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

במקרה של התלבטות או לילות ללא שינה, התייעצו עם עורך דין פלילי הבקיא בהוראות החוק שידע להנחות אתכם בפעולות הנכונות שעליכם לבצע.

אני, עורכת דין פלילית עידית רייכרט – המתמחה בעבירות המבוצעות בקטינים וחסרי ישע או בידי קטינים, מזמינה אתכם להתייעץ איתי.
המשרד שלי הינו משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה ומיטבית בכל תחומי המשפט הפלילי ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי על כל רבדיו, במתן יעוץ מקצועי והכנה נכונה לקראת חקירה במשטרה ובליווי נפגעי ונפגעות עבירה ובהם קטינים וחסרי ישע.
מתוך השקפת עולם בחרתי לייצג את אותם אנשים נורמטיביים ונפגעי עבירה העלולים למצוא עצמם בשבר נוראי, על לא עוול בכפם, הראויים לחמלה, לעזרה מקצועית ולהגנה משפטית מעולה.
אעשה את כל מה שצריך כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, התקווה ולהיות עבורכם משענת בשעתכם הקשה.
אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם על –

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הערה:
מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 7

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
זכות השתיקה

מהי זכות השתיקה?

זכות השתיקה וחשיבותה בהליך הפלילי – דעו את זכויותיכם! משנודע על חשד לדבר עבירה ו/או מוגשת תלונה נפתחת חקירה במשטרה. במצב דברים זה עשוי כל

קרא/י עוד »
מעצר עד תום ההליכים - עורך דין מעצרים

מעצר עד תום ההליכים

מעצר עד תום ההליכים – כל מה שעליכם לדעת! מעצר עד תום ההליכים אינו שמור רק ל"פושעים גדולים" או "לעבריינים כבדים", מדובר ב"כלי משפטי" חזק

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן