חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כתב אישום נגד קטין

כתב אישום נגד קטין עשוי לחרוץ את עתידו כאזרח נורמטיבי התורם לחברה. בנסיבות אלה, רשאיות מערכות החוק והמשפט לפעול מתוך שיקול דעת נרחב יותר, הכולל זכויות מיוחדות והליכי שיקום.

הגשת כתב אישום נגד קטין: עד כמה נורא הדבר?

ילדים ונערים הנאשמים בפלילים מוצאים את עצמם אל מול מערכת שנדרשת לקבל החלטה קשה: האם מדובר בטעות חד פעמית שניתן למחול עליה או שמא זהו עבריין בהתהוות שנחשד באירוע פלילי קשה?

התשובה לשאלה זו תסלול את ההליך המשפטי שאותו יעבור הקטין ושתוצאותיה עשויות לכלול השלכות חמורות למדי בנוגע לעתידו וגורלו. אלא שישנן גם נקודות אור אליהן חשוב להתייחס: היחס של מערכת החוק והמשפט לקטינים שונה מהותית מזה של בגירים. המערכת שואפת בראש ובראשונה להביא לשיקום, כך שאחד השיקולים העיקריים לקביעת ההליכים ובכלל גזירת העונש, נסוב סביב שאלת פוטנציאל השיקום של אותו קטין.

 כך יוצא שישנן גם עבירות קטינים ובני נוער שכלל אינן מגיעות לכדי כתב אישום. במקרים אלו, הקטין יישלח לשירות המבחן לצורך תסקיר שם ייקבעו נסיבות העבירה על סמך האישיות והרקע שלו. התסקיר יכלול גם המלצה לענישה או להליכי השיקום, אותה בתי המשפט נוטים לקבל. 

במקרה שהוגש כתב אישום כלפי קטין ש"הסתבך" כך שהאצבע המאשימה הופנתה כלפיו, כמובן שאין לקבל מיד את המלצת השיקום אלא לנהל הליך פלילי מלא בבית המשפט עד להוכחת חפותו.

הליכים פליליים נגד קטינים

רוב התיקים מתנהלים בבית המשפט לנוער – ערכאה שיפוטית ייחודית המשלבת בתוכה מספר ממשקים לרבות המשטרה, שירותי הרווחה, בית המשפט ושירותי המבחן. ההחלטה לנהל הליך פלילי נגד קטינים היא תוצר של שיקולים רבים, שכן המדובר בהליך נוקשה לכל אדם ובכל גיל, כך שקטינים שמעדו באופן חד פעמי, שנגררו לדבר מעשה עקב לחץ חברתי, שהתפתו לבחון את גבולות האסור והמותר, עשויים לסבול גם מתחושות נפשיות קשות שמצריכות מענה מקביל ועוד לפני שבכלל הוחלט האם להגיש נגדם כתב אישום. על כן, גם שלבי החקירה המשטרתית מתנהלים בישראל לפי הוראות מיוחדות, הטומנות בחובן זכויות שונות להן זכאי כל קטין שנעצר ו/או נחקר.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

זכויות הקטין בעת הגשת כתב אישום נגדו וחקירה

זכויות בחקירת קטינים

נתחיל אפוא עם התחנה הראשונה בהליך – עיכוב, מעצר או זימון לחקירה. כל קטין שמצוי בחדר החקירות, ייחקר רק על ידי שוטרים שהוכשרו לעבודה עם קטינים ובני נוער. בנוסף, ניתן להיוועץ מהרגע הראשון עם עורך דין פלילי ועוד לפני מסירת עדות ותחקור. התייעצות זו לא רק מפחיתה מאימת הלחץ והחששות של הקטין, אלא מונעת את התפתחות החקירה לכיוונים בלתי רצויים בעבורו.

זכות נוספת בעת היא הנוכחות של עורך דין או הורה בתוך חדר החקירות במהלך החקירה.

במקרה של חקירת קטין עד גיל 14, חובה לאפשר את נוכחות הוריו וזאת כל עוד הקטין מסכים לנוכחותם. ניתן לחקור ללא נוכחות הורית רק במקרים חריגים בהם נוכחות זו עשויה לחבל בחקירה.

במקרה של חקירת קטין מעל גיל 14, אין חובה לאפשר נוכחות הורים בחקירה או לחילופין את נוכחות עורך הדין. יחד עם זאת, ניתן לאפשר חקירה בנוכחות כל עוד מאמינה המשטרה שהיא תשפיע על החקירה לטובה.

סיום חקירה – האם אפשר לעצור/ לשחרר קטין

בתום החקירה, ייתכן אחד משלושה מצבים:

  1. שחרור בתנאים מגבילים כמו חתימה על ערבות להתייצב לחקירה נוספת/ לדיון בבית משפט, מעצר בית, צו הרחקה ועוד.
  2. שחרור בכפוף לחתימה על טופס "אזהרת קטין – טיפול מותנה" בו הוא מודה בביצוע העבירה ומתחייב להימנע מעבירות נוספות וכן מודע שעליו לעמוד בקשר עם שירותי המבחן.
  3. מעצר בכפוף לעילה רלוונטית והבאה בפני שופט להארכת מעצר.

ומה לאחר החקירה?

פני החקירה הינם להגשת כתב אישום או לסגירת התיק, בעיקר אם חתם על טופס טיפול מותנה או לחילופין התבררה חפותו של הקטין/ התיק נסגר מחוסר אשמה, חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור. אם הוחלט על הגשת כתב אישום, עדיין קיימת הדרך לנסות ולהשפיע על סגירת התיק. יש מקרים בהם יבוצע לקטין שימוע טרם הגשת כתב האישום עבורו יש להתכונן עם עורך דין, שכן מסירת דבריו תיחשב כראיה בהליך המשפטי. ניתן גם לפעול לעיכוב הליכים במקרים המתאימים.

 כמובן שישנם שיקולים רבים להפסיק בהליכים פליליים נגד קטינים, כאשר הגורם העיקרי שצפוי להשפיע עליהם לטובה הוא עורך דין פלילי המתמחה בעבירות קטינים ונוער.

הוגש כתב אישום נגד בנכם או בתכם? פנו אליי להתייעצות

קטינים החשודים בפלילים מתמודדים הן עם מערבולת של בושה, אשמה וכעס והן עם חששות כבדים בנוגע לעתידם ויחס המבוגרים בחייהם אליהם, מכאן והלאה.

 בשל הקושי והעומס הרגשי הרב בקרב אותם קטינים ובני משפחתם, חשוב לפנות לייצוג משפטי הולם מאת עורך דין פלילי המתמחה בעבריינות קטינים ונוער, לרבות מומחיות בייצוג עבריינים נורמטיביים ללא הרשעות פליליות קודמות.

אם יקירכם זומנו לחקירה במשטרה, נעצרו או שהוגש נגדם כתב אישום, פנו אליי בהקדם. כעורכת דין פלילית מזה 25 שנים, מתוכם 14 שנים כפרקליטת מחוז צפון, צברתי את הידע והניסיון הטובים ביותר לניהול הליכים פליליים בקרב קטינים ונוער, לרבות הצלחות בסגירת התיק וביטול כתב האישום. חייגו ונתאם פגישה בהקדם.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

מידע נוסף שחשוב לדעת על קטינים ונוער במשפט הפלילי:
לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 18

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
ייעוץ לפני חקירה במשטרה

מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי – כל המידע שכדאי להכיר! מחיקת רישום פלילי הינו הליך מקובל ומוכר שמטרתו לטהר את שמו של אדם מאינדיקציה על קיומו של

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן