חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך להתמודד עם סחיטה אלקטרונית?

השאלה איך להתמודד עם סחיטה אלקטרונית הפכה נפוצה מאוד בשנים האחרונות ולה תשובה פשוטה: פנייה דחופה לייעוץ עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מחשוב וסייבר, שתוכל להבהיר מה באפשרותכם לעשות בהתאם למקרה ולסוג הסחיטה.
5
(18)

עורך דין  סייבר, מושג שעד לפני 10 שנים היה נשמע לכם כמושג בדיוני, נכון?

המאה ה-21 מציבה בפנינו שורה ארוכה של אתגרים חדשים במשפט הפלילי שמנסחי החוק הפלילי לא יכלו לדמיין או לצפות אותם אפילו בחלומותיהם הפרועים ביותר.

כך, בשנים האחרונות פרצה תופעה חדשה ומדאיגה לחיינו: כל כך קלה לביצוע, כל כך קשה לאכיפה והיא מוכרת במספר שמות: "סחיטה אלקטרונית", "סחיטה ברשת", "סחיטה מינית ברשת" או כפי שרבים מכנים אותה "סחיטה באינטרנט".

כעורכת-דין פלילית וכעורכת דין סייבר אני נתקלת על בסיס כמעט יומי בקורבנות של מעשי סחיטה אלקטרונית מתוחכמים ומבעיתים. המשותף לכולם – עולמם חרב עליהם בשל לחיצת כפתור.

 אז מה נחשב לסחיטה אלקטרונית? ואיך מתמודדים עם סחיטה באינטרנט? על שאלות אלה ושאלות נוספות אענה במאמרי זה.

קודם כל, מה זה בכלל סחיטה אלקטרונית?

עבירת הסחיטה מוגדרת בחוק העונשין כהנעת אדם לבצע פעולה או להימנע מביצועה, באמצעות שימוש בכוח או באיומים. העונש הקבוע בחוק יכול להגיע עד ל-9 שנות מאסר, ככל שהפעולה שדרש הסחוט מהנסחט לבצע אכן יצאה לפועל.

סחיטה אלקטרונית או סחיטה באינטרנט היא סחיטה העונה להגדרה האמורה, המתרחשת באופן מקוון, כלומר במרחבי האינטרנט באמצעות: מסרונים, דוא"ל, הודעות וואטסאפ, הודעות פרטיות ופרסומים באפליקציות וברשתות חברתיות, וכיו"ב. פעמים רבות נוהגים לסווג סחיטה אלקטרונית או סחיטה באינטרנט כשייכת לעבירות מחשב וסייבר. 

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

סחיטה אלקטרונית של חברות ועסקים - עבירת הסייבר השכיחה ביותר

הסחיטה האלקטרונית ה"וותיקה" ביותר במחוזותינו היא זו המתבצעת באמצעות השתלטות מרחוק על מחשבים של תאגידים וגורמים עסקיים. פעמים רבות הסוחט חודר למחשבי התאגיד, פורץ למאגרי המידע שלהם, מעתיק את כל החומר הנמצא בו, כאשר על פי רוב מדובר בחומר מסחרי וסודי כמו רשימת לקוחות, קוד לתוכנה מסויימת, מאגרי מידע ועוד – ומאיים כי אם לא ישולם לו כופר "שמן" הוא יפרסם את המידע בציבור, ישמיד אותו וכו'.

פעמים אחרות, סחיטה אלקטרונית מתבצעת על-ידי עבירת סייבר של נעילת המחשב לכל שימוש ואיום במחיקת המידע, ככל שהכופר לא ישולם להאקר הסוחט בתוך פרק זמן מוגדר.
במרבית המקרים, דורשים אותם סוחטים את תשלום הכופר באמצעות מטבעות וירטואליים דוגמת "ביטקוין".

סחיטה אלקטרונית באינטרנט על רקע מיני

למרבה הצער, בשנים האחרונות נפוצה יותר ויותר גם סחיטה אלקטרונית או סחיטה באינטרנט נגד אנשים פרטיים המבוצעת על-גבי הטלפון הסלולרי או המחשב הפרטי, אותה נהוג פעמים רבות לכנות "סחיטה מינית באינטרנט" ("Sextortion"). סחיטה אלקטרונית כזו מעבר להיותה עבירת סחיטה מכוערת היא מהווה גם הטרדה מינית ברשת, וכמובן שגם מהווה פגיעה בפרטיות.

כיצד תדעו שנפלתם קרבן לסחיטה מינית ברשת?

דפוס הפעולה של הסוחט במקרים של סחיטה אלקטרונית שהיא גם הטרדה מינית ברשת ופגיעה בפרטיות הוא בדרך-כלל אחד משני אלה:

1. הסוחט משכנע את הנסחט לשלוח לו תמונות או סרטונים אינטימיים, ועם קבלתם מאיים לפרסמם פומבית או לרשימת אנשי הקשר של הנסחט ככל שלא יעביר סכום כסף לחשבונו.
2. הסוחט משתלט על המחשב או הטלפון של הנסחט אוסף ממנו חומרים שעלולים להביך את הנסחט ואותם הוא מאיים לפרסם, אם לא יקבל את מבוקשו, כמו למשל צילומו ברגעים אינטימיים באמצעות מצלמת הרשת שנמצאת כיום על כל מחשב וכמובן שעל הטלפון הסלולרי, העתקת היסטוריית הגלישה שלו באינטרנט והעתקת תמונות וסרטונים אינטימיים שחלק בעבר עם אחרים.

סחיטה אלקטרונית מהסוג הזה נחשבת כאמור גם להטרדה מינית ברשת, בין היתר נוכח תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית משנת 2014 שקבע באופן ספציפי כי הטרדה מינית יכולה גם להיות "פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם, ולא ניתנה הסכמתו". עוד קובע החוק, כי העונש המרבי להטרדה מינית ברשת הוא 5 שנות מאסר.

בהקשר זה חשוב לציין כי גם מי שמפיץ סרטונים ביודעו שאלה הושגו באמצעות הטרדה מינית ברשת או סחיטה אלקטרונית, עובר עבירה פלילית וצפוי לענישה משמעותית.

אז, מה לעשות אם נפלתם קרבן לסחיטה באינטרנט? האם כדאי להתלונן במשטרה על סחיטה אלקטרונית?

אני נתקלת בשאלה הזו מידי יום וכעורכת-דין פלילית הבקיאה היטב גם בעבירות מחשב, סייבר, הטרדה מינית ברשת וסחיטה אלקטרונית, אני מכירה מקרוב את האמצעים הטכנולוגיים המשוכללים והחדישים שעומדים לרשות משטרת ישראל לטובת הלחימה בעבירות הסייבר.

אז נכון שבמרבית המקרים המשאבים המצומצמים של המשטרה משמשים להתמודדות עם עבירות מחשב הנוגעות לביטחון המדינה, תאגידי ענק שנסחטים בסחיטה אלקטרונית או רשתות זנות ופדופילים; וגם אי אפשר להתעלם מכך שחלק נכבד מהסחיטה האלקטרונית מתבצעת מחו"ל – אך כבר יצא לי לא פעם לראות כיצד הגשת תלונה במשטרה ותיאור נסיבות המקרה מסייעות לשיוך המקרה לרשת או עבריין שכבר מוכרים לרשויות החוק, ונושאת פרי ולכן המלצתי להתלונן, מקרה אחד ועוד מקרה יצטרפו לשורת מקרים מבית היוצר של אותו סוחט עד שילכד ברשת וייתפס.

סחיטה אלקטרונית אולי כדאי לשלם ולסגור עניין בשקט?

כאמור, זוהי שאלת "מיליון הדולר". פעמים רבות, קורבנות סחיטה אלקטרונית שחשים כי עולמם חרב לאור האפשרות כי חומרים רגישים או מביכים שלהם יהפכו לנחלת הכלל, מתפתים לשלם את הכופר שדורש הסוחט, ולקוות כי בכך תחלוף הסכנה ועולמם ישוב להיות כפי שהיה לפני כן.

אלא שהמציאות מלמדת כי מבצעי סחיטה אלקטרונית יודעים לנצל תכונה זו, ונוטים לחזור ולסחוט אלקטרונית את מי שכבר הוכח שיכול לשמש להם כ"כיס עמוק". לכך יש להוסיף כי לא פעם מתברר כי חרף האיום, למי שמנסה לבצע סחיטה אלקטרונית אין באמת את היכולת להגיע למידע שהוא משקר שנמצא בידו.

אז מה לעשות?

קודם כל וטיפ חשוב ביותר שעשוי לחסוך לכם משאבים רבים – אל תשארו לבד עם דרישת הסחיטה! קבעו מייד פגישת ייעוץ עם עו"ד סייבר או עו"ד פלילי שיוכל לפשט לכם את הבעיה ולתת לכם ייעוץ ממוקד ומקצועי.

בנוסף אמליץ לכם, כעורכת דין סייבר וכעו"ד עבירות מחשב שלא להיכנע לסחטנות ולא לשלם את הכופר שמבקש הסחטן, על-אף הסיכון שבהתמודדות עם ההשלכות שבכך. ההשלכות של שיתוף הפעולה עלולות לגבות מכם מחיר יקר יותר.

למה לפנות דווקא אלי, עו"ד הבקיאה בסחיטה אלקטרונית ובעבירות סחיטה באינטרנט?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי. מעל 23 שנים אני עוסקת במשפט הפלילי, הן כפרקליטה ותיקה ומנוסה בעברי ומזה כעשור כסנגורית מובילה.

אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה.
אין ספק כי ניסיוני רב השנים ב"מערכת" ומחוצה לה, מעניק יתרון ברור ללקוחותיי. אני מכירה היטב את צורת עבודתה ואת חולשותיה של המערכת ומתרגמת זאת לכח רב עבור הלקוחות שלי.

אני יודעת היטב ובוודאות כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון טלפוני לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 18

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן