חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ייצוג בהליכים משמעתיים

ייצוג בהליכים משמעתיים מיועד לאנשים המשויכים לארגון, גוף או מקצוע מסוים, בהם מתקיימים נהלים מחייבים לצד סמכויות ענישה לכל המפר אותם. הליכים אלו מצריכים מעורבות משפטית ובמיוחד כאשר הם מתנהלים במקביל להליך פלילי.

ישנם גופים, מקצועות, ומקומות עבודה, כגון מורים, שוטרים, עובדי מדינה ואחרים שלהם טריבונלים מעין-שיפוטיים העוסקים באכיפת מערכת כללים פנימית, להם מחויבים העובדים, או בעלי המקצוע. העובדים המשתייכים לקבוצה זו חשופים להליכים בעלי אופי משפטי מובהק שבסיומם הם עשויים לשלם מחיר כלכלי משמעותי ואף לאבד את מקום עבודתם וזאת לעיתים לצד ובנוסף להליך פלילי רגיל ולכן מומלץ לקבל ייצוג בהליכים משמעתיים.

כבכל הליך משפטי גם בהליך משמעתי, ישנן זכויות המוקנות למי שנגדו נוקטים בצעדים משמעתיים. שמירה על זכויות אלה ועמידה עליהן הכרחיים וביכולתם לסייע ולמתן את משמעויות ההליך המשמעתי ולעיתים אף למנוע אותו. לכן, אנסה להביא במאמר זה את עיקרי הדברים החשובים אותם רצוי להכיר ולדעת בתחום המשמעתי בכללותו.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

ייצוג בהליכים משמעתיים – הממשק עם ההליך הפלילי

לא מעט פעמים עבירות משמעת יכולות להימצא בין הגבול המשמעתי לגבול הפלילי. ייתכן אפילו שההליך המשמעתי ייפתח במקביל, להליך פלילי אצל גוף החקירה הרלוונטי. הליך פלילי ראשיתו בחקירה, ככל שיש חקירה והתיק הפלילי עודנו פעיל, גופי המשמעת הממוסדים בדרך כלל לא יחלו בהליכים מטעמם וימתינו על למתן החלטה בעניין תיק החקירה בטרם יפעלו. יחד עם זאת, ייתכן שבשלב החקירה, ובהתאם לנסיבות הרלוונטיות, וזאת אפילו אם לא התקבלה עדיין החלטה סופית בתיק החקירה יינקטו סנקציות משמעתיות זמניות על העובד (למשל השעיה זמנית או הוצאה לחל"ת) עד לבירור עניינו, אך כל זאת לא במסגרת הליך משמעתי, כאמור. מידע נוסף על הליך זה קראו מאמרי על – הליך משמעתי.

ההליך המשמעתי יושפע בדרך כלל מתוצאות ההליך הפלילי (להרחבה על הליך פלילי קראו את המאמר – ההליך הפלילי). כך למשל, ככל שיימצא כי ישנן די ראיות לשם הגשת כתב אישום, ניתן להעלות טענות בשלב בו מתקיים שימוע לפני הגשת כתב אישום, ולשכנע את התביעה כי ניתן לסיים את ההליכים נגד החשוד במישור המשמעתי במסגרת הליך משמעתי ולעיתים ניתן גם להגיע להסכמות בשלב זה בנוגע לענישה. למידע נוסף אודות הליך השימוע קראו את המאמר  – שימוע לפני הגשת כתב אישום.

לכן, עורך דין פלילי המנוסה בייצוג עובדים בגופים הרלוונטים ובייצוג פלילי בהליכים משמעתיים חייב לחתור לכך שהעניין יסתיים בהליך משמעתי ובכך להביא לביטול או מחיקת ההליך הפלילי הנחשב בדרך כלל לחמור יותר בהיבט העונשי.

זכרו – במקרים של מעשים המהווים הן עבירות פליליות והן עבירות משמעת, במקרים ובנסיבות המתאימות לכך, ניתן לעשות שימוש בהליך המשמעתי דווקא לטובת החשוד, ולשפר את מצבו ביחס לחשוד שאינו כפוף לאותם הליכים משמעתיים.

הליכים משמעתיים – הלכה למעשה

במידה ועניינו של אדם מופנה בסופו של דבר אל הליך משמעתי, חשוב לדעת שההליכים הללו מתנהלים על פי כללים עצמאיים, ואינם בהכרח זהים להליך הפלילי המוכר. בתי הדין המשמעתיים מקבלים החלטות על ענישה ההולמת את עבירות המשמעת, כמובן במידה והעומד לדין נמצא אחראי לעבירת משמעת.

על פי רוב, ההליך המשמעתי מזכיר מאוד את ההליך הפלילי, בשל כך עו"ד פלילי מנוסה ידע להתמודד עם טענות משפטיות מורכבות ובוודא ידע לתת מענה ראוי גם בהליכים משמעתיים וידע לפעול נכון מול גורמי התביעה בהליך משמעתי, הכל לשם השגת תוצאה מיטבית עבור מי שעומד לדין משמעתי. בהקשר זה ממליצה לכם לקרוא את המאמר שעוסק בשאלה איך לבחור עורך דין פלילי – עורך דין פלילי בחיפה.

בנוסף, ישנו יתרון לעורך דין הבקיא בהליכים המשמעתיים, בהכרת גופי התביעה, בהכרת הענישה המקובלת, בפסיקות קודמות של בתי הדין המשמעתיים. כך הוא יכול לספק תוצאה מיטבית כלפי הלקוח ולשאוף לסיים את ההליך על הצד המקל.

גם בהליכים משמעתיים ישנם כללים נוקשים וסטנדרטיים בהם צריכים לעמוד גופי התביעה, ועל עורך הדין הפלילי המייצג את מי שעומד בפני הליך משמעתי להכיר את הנהלים הללו, על מנת שידע לתת מענה ראוי, לא רק בפן הראייתי-עובדתי, אלא גם בעניין טענות פרוצדוראליות. לא כל עורך דין פלילי יכיר את הנהלים המקובלים בכל הליך משמעתי, בין אם זה בבית הדין המשמעתי לעובדי מדינה או כאשר מדובר על ייצוג שוטרים בהליכים משמעתיים. להרחבה בנושא קראו את המאמר – ייצוג שוטרים

מהי הענישה ואילו הליכים נלווים קיימים?

צריך דעת שאמצעי הענישה בהליכים משמעתיים משתנים בין בתי דין, אך רובם ככולם נוגעים ועוסקים בשכר, בדרגות השכר, בדרגות ההיררכיה ובאפשרויות הקידום. אולם, לצד הסנקציה העונשית שתיקבע בבית הדין, ייתכן ותוטל על העובד סנקציה משמעתית נוספת המוכרת כ"אמצעי משמעת" אותם ניתן לנקוט כנגד העובד כך למשל: הערות, נזיפות ואזהרות לתיקו של מי שעמד בפני הליך משמעתי. לכן יש לזכור כי בהתאם להחלטת בית הדין המשמעתי הרלוונטי, תתקבל החלטה נוספת, מנהלית באופיה, בנוגע להמשך העסקתו של מי שנדון בפני בית דין משמעתי.

להחלטות שייקבעו במסגרת בית הדין המשמעתי יכולות להיות השפעות נרחבות ביחס להחלטה המינהלית הבאה שצריכה להתקבל בעניינו של העומד לדין משמעתי, כלומר אמצעי המשמעת שיינקטו נגד העובד בנוסף. האבסורד הוא כי לעיתים דווקא ההחלטה המינהלית הנלוות תהיה משמעותית יותר עבור העומד לדין משמעתי, מאשר הענישה הנקודתית שהוטלה עליו בבית הדין המשמעתי.

לדוגמא, שוטר שנדון בבית הדין המשמעתי לעונש של קנס סימלי עשוי להתמודד בהמשך עם הליך מינהלי שסופו נקיטת אמצעי משמעת חמורים של הורדה בדרגה, עיכוב בדרגה ולעיתים אף פיטוריו. לכן, עורך דין מנוסה, אשר מודע להליכים המנהליים הנלווים הללו ידע מה מטרתו של הלקוח, וככל שמדובר בלקוח שמעוניין לשמור על מקום עבודתו, והענישה הכספית הנקודתית פחות חשובה לו, ידע עורך הדין הפלילי כיצד לנצל את ההליך המשמעתי לשם השגת מטרה זו

אז, למה לפנות דווקא אלי, עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בהליכים משמעתיים?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים.

מתוקף ניסיוני רב השנים בפרקליטות ומחוצה לה, אני מכירה היטב את חולשות המערכת ומתרגמת אותן ליתרון משמעותי עבור הלקוחות שלי. אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי וזקוקים כעת לעזרה.

לאורך השנים צברתי ניסיון רב בייצוג בהליכים משמעתיים וייצוג עובדי מדינה, לרבות שוטרים, אנשי הוראה ועוד בהליכים משמעתיים ופליליים, ואני מכירה היטב את בתי הדין המשמעתיים השונים, ובעיקר את ההליכים המשמעתיים השונים. בעשרות שנות ניסיוני הן הפרקליטות ובעשור האחרון כסנגורית בעלת משרד בוטיק למשפט הפלילי והמינהלי צברתי "ארגז כלים" מיטבי עבור לקוחותיי הנדרשים לעמוד בפני הליכים משמעתיים. להרחבה בנושא קראו את מאמרי – ייצוג עובדי מדינה.

לא בכדי בשנים האחרונות משרדי זכה במכרז הממשלתי מטעם "ענבל" המבטחת הממשלתית לייצוג שוטרים ועובדי הוראה בהליכים משמעתיים ובייצוג בהליכים מינהליים בנוסף.
כפי שכבר הוסבר, הליך משמעתי יכול להיות מאוד מורכב, במיוחד אם הוא מצוי על התפר של ההליך הפלילי, אך לא רק במצב זה. על מנת להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר ולהפיק מהסיטואציה המורכבת הזאת את התוצאה המיטבית, יש להתייעץ ולהיעזר באיש מקצוע מנוסה, עורך דין פלילי העוסק בדין המשמעתי לעובדי מדינה, שוטרים ועוד.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 7

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן