חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פיצויים על הטרדה מינית

פיצויים על הטרדה מינית מהווים זכות חשובה ביותר לנפגעות ונפגעים, הניתנת מכוח העמדתו לדין של הפוגע בהליך פלילי, בהליך אזרחי או לחילופין בעקבות הסכם חיצוני שנכרת מחוץ לכותלי לבית המשפט.

מהי הטרדה מינית וכיצד היא מוגדרת בחוק?

החוק מתייחס לשש התנהגויות אסורות המהוות הטרדה מינית. התנהגויות אלה זוכות להגדרה רחבה וזאת מתוך שאיפה לכסות את מנעד הסוגים הגדול ביותר של הטרדות מיניות.

במקביל, כל מקרה זוכה לפרשנות המתאימה לו בבית המשפט, דבר שהביא במרוצת השנים לפסיקה מצטברת שמרחיבה אף יותר את יריעת הסוגים, האירועים והאופנים בהן מתרחשת הטרדה מינית וגורם להגברת המודעות לתצורות והמאפיינים המגוונים של עבירה זו.

להלן ששת המופעים של הטרדה מינית בחוק:

  1. סחיטה באיומים לביצוע מעשה בעל אופי מיני.
  2. מעשה מגונה המיועד להשגת גירוי, סיפוק מיני או ביזוי – בין אם במגע ובין אם לא במגע.
  3. הצעות בעלות אופי מיני המועלות בפני אדם המסרב להן באופן חוזר ונשנה.
  4. התייחסויות מיניות חוזרות ונשנות כלפי אדם מסוים, על אף שהביע כי איננו מעוניין בהן.
  5. התייחסות מבזה או משפילה בנוגע למינו, מיניותו או נטייתו המינית של אדם.
  6. פרסום של צילום, הקלטה או סרטון המתמקד במיניותו של אדם ללא ידיעתו ו/או הסכמתו.

מעשים אלה מהווים עבירה פלילית שבצידה עונשי מאסר והם חשופים בעת ובעונה אחת גם לתביעה אזרחית, שכן הטרדה מינית מהווה עוולה לפי החוק למניעת הטרדה מינית ופקודת הנזיקין. 

אשמה במעשה בכל אחד מהליכים אלו ביחד ולחוד כרוכה בתשלום פיצויים לנפגע/ת – עם או ללא הוכחת נזק כמפורט בהמשך.

ראוי לציין שכאשר מנוהל כנגד אדם הנאשם בהטרדה מינית הליך פלילי, נטל ההוכחה הנדרש עבורו הינו גבוה יותר מטבעו מאשר נטל ההוכחה הנדרש בהליכים אזרחיים. יחד עם זאת, גם אם רמת הראיות בהליך הפלילי תימצא כבלתי מספקת, אין הדבר ישפיע על ניהול התיק האזרחי שבו ניתן לפסוק פיצויים מתאימים בכל מקרה.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

נפגעת מהטרדה מינית? כך עליך לפעול:

תביעה על הטרדה מינית באמצעות הגשת תלונה במשטרה

ניתן לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה רשמית, לאחריה תיפתח חקירה משטרתית הכוללת גביית עדות מהחשוד במעשה ומעדים נוספים. בתום החקירה יועבר התיק לפרקליטות, שם יוחלט האם להגיש כתב אישום כנגד הפוגע. אם נתקבלה החלטה שלא להעמיד לדין, ניתן להגיש ערר.

תביעת הטרדה מינית בעבודה

מעסיקים מחויבים על פי חוק לנקוט באמצעים אקטיביים למניעת הטרדות, לרבות מינוי גורם אחראי לקבלת התלונות ובדיקתן, פרסום תקנון עובדים בנושא וטיפול יסודי בכל תלונה.

מעסיק שנמנע מנקיטה באמצעים אלו מפר הלכה למעשה את החוק, כך שקיימת האפשרות לתבוע גם אותו ולקבל תשלום פיצויים. כאשר מעסיק אף מגדיל לעשות ופוגע במתלוננ/ת או באדם אחר בעקבות התלונה, תיבחן גם האפשרות לתבוע בגין התנכלות.

לכן כדי להתלונן על הטרדה מינית במקום העבודה, עליך לפנות לממונה על הנושא בעבודתך או לחילופין למעסיק עצמו, לתעד את הפנייה וכן את העדות שמסרת. ניתן אף לדרוש מהמעסיק את הרחקת המטריד/ה. ככל שלא מילא המעסיק את הוראות החוק החלות עליו, באפשרותך לפנות לאכיפתן במשרד התמ"ת וכאמור לתבוע אזרחית את המעסיק.

גם הטרדה מינית בעבודה מקנה לך את הזכאות להגיש תלונה במשטרה, במטרה שתפתח בהליכים פליליים. כך או כך, יש לזכור כי תלונה המוגשת באופן פזיז ובלתי מחושב עשויה להיסגר במהירות ולמוטט את הסיכוי למצות את הדין עם הפוגעים. חשוב שההליך יבוצע באמצעות עורך דין בקיא ומיומן המתמחה בייצוג נפגעי הטרדה מינית ושיכלול סדרה מקצועית של פעולות משלב הגשת התלונה ועד לסיום ההליכים על הצד הטוב ביותר.

נפגעת מהטרדה מינית? כך עליך לפעול:

עד לשנת 2013 הייתה לנפגעות ולנפגעים האפשרות לתבוע פיצויים על הטרדה מינית בהליך אזרחי עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. אלא שמדובר בסכום זעום ביחס למכלול ההשלכות האיומות מהפגיעה, דבר שהניא מתלוננות ומתלוננים לוותר מראש על ההליך. תופעת ההימנעות מתלונה הובילה לתיקון החוק, שהגדיל את סכום הפיצויים עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק. המשמעות היא שניתן לתבוע את הפוגעים עד לסכום זה מבלי לנהל הליך משפטי הכרוך בהצגת ראיות.

כאשר קיימת הוכחת נזק משמעותית, ניתן לתבוע בסכומים גבוהים הרבה יותר ובכפוף להצגת ראיות מתאימות. כך לדוגמה, נפגעת הטרדה מינית בעבודה שתוכיח כי נגרמו לה נזקים נפשיים לרבות הוצאות גבוהות על טיפול פסיכולוגי, תקבל פיצוי משמעותי והרבה מעבר ל-120 אלף השקלים.

גם כאן ראוי לציין כי ניהול התביעה באמצעות עורך דין המתמחה בייצוג נפגעות ונפגעים צפוי להגדיל משמעותית את סכום הפיצויים שייפסק בבית המשפט וזאת מפאת הרגישות והמורכבות הכרוכה בתביעות אלה, שמחייבת יסודיות ובקיאות לצד מיומנות רגשית מעולה, הכוללת תמיכה וסיוע שוטפים.

פסיקת פיצויים על הטרדה מינית בהליך הפלילי

עקב ההשלכות הנפשיות הקשות של מעשי הטרדה מינית, המישור הפלילי מכיל בתוכו גם רכיב של ענישה כספית. חוק העונשין קובע כי ניתן לפסוק פיצויים לנפגעי ונפגעות הטרדה מינית עד לסכום של 258,000 ₪ וזאת ללא כל קשר לפיצויים וגובהם כפי שיבואו לידי ביטוי בתביעה אזרחית.

התיישנות באירועי הטרדה מינית

בעת שלמדה לתואר ראשון, שימשה ט' כמנהלת אדמיניסטרטיבית בפירמת רואי חשבון מוכרת. שנים לאחר מכן כשהיא כבר מנהלת משאבי אנוש אהודה ובעקבות עלייתה של תנועת #MeToo, הבינה כי סבלה מהטרדות מיניות באותו מקום עבודה. האם זכאית ט' לתבוע פיצויים על הטרדה מינית על אף שחלפו שנים רבות מהמקרה?
את ההתיישנות באירועים אלה חשוב לחלק לשניים:

  • בהליך הפלילי – נספרת תקופת ההתיישנות בהתאם לסיווג העבירה הספציפית המוגדרת בחוק. עבירת הטרדה מינית הינה מסוג עוון ולפיכך ההתיישנות חלה עליה בתום חמש שנים מהמקרה.
    אך מכיוון שהחוק מתייחס גם לעבירות נלוות כמו התנכלות, אזי במקרה כזה העבירה תסווג כעבירה מסוג פשע, כך שההתיישנות תחול בתום עשר שנים.
  • בהליך אזרחי – ההתיישנות בתובענות אזרחיות עומדת על שבע שנים. אם מדובר בהטרדת קטין/ה, תקופת ההתיישנות תתחיל להיספר מיום שמלאו לנפגע/ת 18 שנים. אם המעשה אירע בין הגילאים 18-21 וככל שההטרדה התרחשה תוך יחסי מרות, הפרת יחסי אמון, תלות או טיפול, תקופת ההתיישנות תיספר למשך 7 שנים ממועד המקרה.

אם נפגעת מהטרדה מינית בעברך והמקרה התיישן או נמצא סמוך למועד כניסת ההתיישנות לתוקף, כדאי לפנות אליי בהקדם האפשרי ולהתייעץ איתי, עורכת הדין עידית רייכרט, המתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית.

נפגעת מהטרדה מינית? אלווה אותך יד ביד לאורך הדרך

על אף חומרת המעשים והיד הקשה בה נוקטות הרשויות למניעתם, הטרדות מיניות נותרו אז ועדיין שכיחות, חמורות וכואבות. אם נפגעת מהטרדה מינית, אני מזמינה אותך לייעוץ מקצועי, קשוב ומסור, במהלכו נסקור את כל האפשרויות העומדות בפנייך לרבות תביעת פיצויים מתאימה למקרה.

הפיצוי הכספי מהווה תגמול חשוב שכן הוא מכיר בפגיעה שחווית ובהשלכותיה הקשות, מאפשר לך "לסגור מעגל" מול הצד הפוגע ולנהל כלפיו הליך צודק וראוי. משרדי זמין לתיאום פגישת התייעצות ממש עכשיו.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם
להתייעצות עם עורכת הדין ניתן לפנות בכל עת למשרד ולקבל מענה מקצועי, אישי ומסור.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי  לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 1

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
שחרור בערבות

שחרור בערבות

שחרור בערבות – כך תעשו זאת נכון נניח שאדם דרוש כחשוד לחקירה באזהרה לשם מסירת גרסתו, במסגרת חקירה משטרתית וזאת בנוגע לעבירה בה הוא חשוד,

קרא/י עוד »
עיכוב הליך פלילי

יום העצמאות של נתן

נתן (שם בדוי) חצה את גיל הגבורות, די מזמן.נתן נולד בתל אביב עוד לפני שנולדה המדינה כשהעיר עוד היתה לבנה. נתן הוא איש חזק ומצחיק,

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן