תלונה במשטרה

תלונה במשטרה היא זכות השמורה לכל אזרח שנפגע מעבירה כלשהי וזאת במסירת התלונה בעל פה בתחנה, בהגשתה בכתב או בשיחת טלפון. משטרת ישראל מחויבת לקבל ולתעד כל תלונה שהגיעה לידיה ולגבות מהמתלוננים עדות מתאימה.

כל מי שכבר התנסה בכך בעבר יודע – הגשת תלונה במשטרה אינה תמיד חוויה פשוטה, לא תמיד מולידה את התוצאה הרצויה – ולעתים אף יכולה לחזור כ"חרב פיפיות" ולפעול דווקא כנגד מגיש התלונה.
לכן, במאמרי הפעם, אסקור את כל מה שחייבים לדעת לפני שניגשים לתחנת המשטרה הקרובה ואענה על השאלות הקבועות המטרידות במיוחד: מהן הדרכים השונות להגשת תלונה במשטרה? מתי תלונה במשטרה הופכת לחקירה באזהרה או חקירה במשטרה לצורך מתן עדות? כיצד מטפלים במי שהגיש תלונת שווא במשטרה? מדוע קריטי להיוועץ עם עורך דין פלילי לפני הגשת תלונה במשטרה? ומהן זכויותיהן של נפגעי עבירה בחקירת משטרה?

מהי דרך המלך להגשת תלונה במשטרה? הגעה פיזית לתחנת המשטרה הקרובה

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, במרבית המקרים הגשת תלונה במשטרה חייבת להיעשות על-ידי הגעה לתחנת המשטרה ומסירתה לחוקר ישירות. במקרים דחופים בלבד ניתן להגיש את התלונה באמצעות מוקד 100 של המשטרה, אך גם אז נדרש המתלונן להגיע במועד מאוחר יותר לתחנת המשטרה לצורך הגשת התלונה במשטרה.

לעיתים נדירות במיוחד, ניתן גם להגיש תלונה במשטרה באמצעות פנייה בכתב או פנייה לשוטר ברחוב, אך גם במקרים אלה סביר כי על-מנת שהתלונה אכן תיחקר יידרש המתלונן להגיע פיזית לתחנת המשטרה ולהיפגש עם חוקר.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עידית רייכרט-עורכת דין פלילית

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

האם ניתן להגיש תלונה במשטרה באופן מקוון?

במהלך תקופת משבר הקורונה הנגישה משטרת ישראל את האפשרות להגיש תלונה במשטרה גם באמצעות האינטרנט. לצורך כך על המתלונן להירשם למערכת ההזדהות הממשלתית, ולפעול בהתאם להנחיות המופיעות באתר הייעודי לכך. למעבר לאתר – לחץ כאן.

עם זאת, כמו במקרה של תלונה למוקד 100, ברוב המוחלט של המקרים גם תלונה במשטרה שהוגשה באופן מקוון תטופל רק לאחר שהמתלונן יתייצב בתחנת המשטרה בעצמו לצורך השלמת התהליך, ולמעשה הגשת תלונה מקוונת כלל אינה נחשבת להגשת תלונה רשמית עד להשלמת התהליך על-ידי חוקרי המשטרה.

האם אפשר להגיש תלונה במשטרה באמצעות אדם אחר?

במקרים רגישים למשל: מבחינה מודיעינית או אם מדובר במי שהוא פסול דין או קטין, יכולה התלונה להימסר באמצעות אדם אחר. כדאי לדעת שקיימת דרך נוספת להגיש תלונה במשטרה והיא באמצעות עורך-דין פלילי או עורך דין מעצרים וכל מקרה ייבחן לגופו.

למה חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי לפני הגשת תלונה?

הגשת תלונה במשטרה באמצעות עורך דין פלילי שהוא גם עורך דין מעצרים, או אפילו רק היוועצות מוקדמת עם עורך דין פלילי בטרם הגשת התלונה המשטרה – היא עניין קריטי ואסור לוותר על כך. למעשה, אם יש נקודה אחת שתצליחו לזכור מהמאמר זה, כדאי שזו תהא הנקודה – קריטי להיוועץ בעורך דין פלילי מנוסה ומיומן לפני שתגיעו למסור תלונה במשטרה.

ליווי של עורך דין פלילי עוד בטרם הגשת התלונה במשטרה יבטיח כי התלונה תיחקר במלוא הרצינות ותוביל לפתיחת חקירה במשטרה ו/או חקירה באזהרה; ובעיקר יבטיח שהמתלונן לא ימצא את עצמו בסופו של יום מוזמן בעצמו לחקירה באזהרה כי הקערה התהפכה על פיה בעקבות מסירת פרטים לא מדויקים או אי הכרת החוק הפלילי על בוריו. 

האם המשטרה חייבת לקבל כל תלונה שמוגשת לה?

לכאורה כן. פקודות המטה הארצי של משטרת ישראל קובעות במפורש כי על כל איש משטרה לקבל תלונה המופנית אליו, יהיו זהותו וגילו של המתלונן אשר יהיו (למעט במקרים של מתלונן הלוקה בנפשו או פסול דין אז תוגש התלונה באמצעות אפוטרופוס) – אפילו אם היא לא מעלה לכאורה חשד לביצוע עבירה פלילית.

אלא שהוראות אלה לא תמיד מתקיימות בשטח. הלכה למעשה, חוקרי המשטרה יודעים כיצד להקשות על מתלוננים במקרים שהתלונה אינה מבוססת לדעתם, עד כדי "סיכול" הגשת התלונה במשטרה. נוסף על כך, נתוני משטרת ישראל מראים באופן עקבי כי מרבית התלונות שמוגשות למשטרה נגנזות ללא פתיחה בחקירה.

גם בהקשר זה, עורך דין פלילי או עורך דין מעצרים הבקיאים בפקודות המשטרה והוראות החוק יכולים לסייע רבות למתלונן, ולוודא כי תלונתו אכן תזכה למירב תשומת הלב הראויה לו ולא תיגנז מייד לאחר הגשתה.

ומהו המשך הטיפול בתלונה לאחר הגשתה?

לכאורה כן. פקודות המטה הארצי של משטרת ישראל קובעות במפורש כי על כל איש משטרה לקבל תלונה המופנית אליו, יהיו זהותו וגילו של המתלונן אשר יהיו (למעט במקרים של מתלונן הלוקה בנפשו או פסול דין אז תוגש התלונה באמצעות אפוטרופוס) – אפילו אם היא לא מעלה לכאורה חשד לביצוע עבירה פלילית.

אלא שהוראות אלה לא תמיד מתקיימות בשטח. הלכה למעשה, חוקרי המשטרה יודעים כיצד להקשות על מתלוננים במקרים שהתלונה אינה מבוססת לדעתם, עד כדי "סיכול" הגשת התלונה במשטרה. נוסף על כך, נתוני משטרת ישראל מראים באופן עקבי כי מרבית התלונות שמוגשות למשטרה נגנזות ללא פתיחה בחקירה.

גם בהקשר זה, עורך דין פלילי שבקיא בפקודות המשטרה והוראות החוק יכול לסייע רבות למתלונן, ולוודא כי תלונתו אכן תזכה למירב תשומת הלב הראויה לו ולא תיגנז מייד לאחר הגשתה.

הגשת תלונת שווא

חוק העונשין אוסר על אדם למסור מידע שקרי למשטרה, ואף קובע כי מי שעשה כן מתוך כוונה להטעות את המשטרה מסתכן בביצוע עבירה פלילית שעונשה עד 5 שנות מאסר.

בפועל, נדיר מאוד למצוא מקרים של העמדה לדין בגין תלונת שווא, בין היתר בזכות הנחיות פרקליט המדינה הקובעת כי רק במקרים נדירים ביותר יש להעמיד לדין קורבן של עבירות מין או אלימות, אפילו אם מסר עדות כוזבת. 

אבל חשוב לזכור – כי במקרים מסוימים, עלולה תלונת שווא להוות בסיס לתביעת לשון הרע כנגד מי שמסר אותה, אם יוכח כי לא נהג בתום לב ומסר הודעה כוזבת במתכוון. במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומלץ ללשון הרע.

מהן זכויות נפגעי עבירה בחקירת משטרה? כדאי להכירן

כל מתלונן שהוא גם נפגע עבירה זכאי להתעדכן לגבי מצב החקירה באמצעות מערכת משטרתית מקוונת ששמה "מנ"ע" (מערכת נפגע עבירה) באמצעות המערכת, יכול המתלונן לקבל מידע על השלב בו מצוי עניינו, הן על שלבי החקירה או ההליך הפלילי (לרבות מעצר בית), הודעה על הגעה להסדר עם החשוד, ועוד.

בנוסף, קובע חוק נפגעי עבירה כי כל נפגע עבירה זכאי לקבל העתק מכתב האישום שהוגש נגד החשוד, ואף להשמיע את דעתו לגבי הגעה להסדר עם החשוד במקרים של עבירות חמורות.

למה לפנות דווקא אלי, עורכת דין פלילית עידית רייכרט

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי.

מעל 25 שנים אני עוסקת במשפט הפלילי, הן כפרקליטה בכירה בעברי ומזה כעשור כסנגורית מובילה.
אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה.
אין ספק כי ניסיוני רב השנים ב"מערכת" ומחוצה לה, מעניק יתרון ברור ללקוחותיי אני מכירה היטב את צורת עבודתה ואת חולשותיה ומתרגמת אותם לכח רב עבור הלקוחות שלי.

אני יודעת היטב ובוודאות כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 4.7 / 5. מספר דירוגים 21

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בחיפה לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

.

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
הוצאת רישיון נשק

הוצאת רישיון נשק

הוצאת רישיון נשק כל מה שכדאי לכם לדעת! יש לא מעט ישראלים שחושבים שנשק אישי הוא מצרך בסיסי וחיוני וצריך שיימצא בכל בית בישראל ובמיוחד

קרא/י עוד »
מעשה מגונה

מעשה מגונה

מעשה מגונה – הקדמה כעורכת דין פלילית המתמחה בעבירות מין אני מזהה כי בשנים האחרונות הולכות ומתרבות התלונות בגין עבירות מין ובעיקר מסוג של הטרדה

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן