חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכנה לחקירה במשטרה

זומנתם לחקירת משטרה? אל תיבהלו! עו"ד עידית רייכרט במדריך מקיף הכנה לחקירה פלילית במשטרה עם עצות מלאות ערך כיצד להתכונן לחקירה במשטרה בצורה הטובה ביותר.

הכנה לחקירה במשטרה – המדריך לכל כיס

הכנה לחקירה במשטרה, במיוחד עבור אנשים נורמטיביים שכף רגלם מעולם לא דרכה בתחנת משטרה, שנחשדים לראשונה בפלילים היא קריטית. כשאני פוגשת אותם הם לרוב נרעדים וחוששים: כיצד להתנהג בחדר החקירות? האם לשמור על זכות השתיקה או "לשפוך" הכל? אילו שיטות חקירה קיימות? מהן הזכויות שקיימות לנחקרים? ועוד שאלות רבות שחוזרות על עצמן שוב ושוב בכל פגישות הייעוץ הרבות שאני מעניקה.
לכל אלה שלא יוכלו להגיע למשרדי ערכתי את המדריך הבא שהוא בבחינת חובה להכיר. במדריך אספר לכם "על קצה המזלג" את מהותה וחשיבותה של הכנה לחקירה פלילית, ואצייד אתכם במספר "עצות זהב" למי שצפויים להתמודד עם הסיטואציה.

תוכן עניינים

חקירה במשטרה: לא עוברים אותה בלי ייעוץ והכנה מעורך דין פלילי

שמעו סיפור ממשרדי: מעשה בבחור צעיר, נקרא לו ליאור (שם בדוי כמובן), שבחסות אלכוהול ו"רוח שטות" הסתתר יחד עם שניים מחבריו מאחורי שיח בפארק והגיח ממנו עירום בפתאומיות כאשר מספר נערות עברו בשביל הסמוך. ארבעה או חמישה זוגות של תלמידות תיכון (קטינות) נמלטו ממנו בבהלה, עד שהאחרונה אזרה אומץ וחייגה למשטרה. החבורה אמנם נמלטה מהמקום אך ליאור זוהה במצלמות הפארק שהובילה לזימונו לחקירה במשטרה בחשד למעשה מגונה בנסיבות מחמירות.

חיוור וחפוי ראש הגיע ליאור למשרדי בליווית הוריו שהיו שבר כלי בעצמם (ככה זה בדרך כלל, המעשה, החשדות והפחד מפני החקירה הצפויה מחלחלים לשאר בני המשפחה) . ליאור זה עתה סיים י"ב (בגיר מעל גיל 18), תלמיד אהוב עם ציונים נאים, שלא הפנים לעומק את מעשיו. הוא אמור בקרוב להתחיל את שנת השירות שלו בפנימייה לנוער בסיכון אבל עכשיו הוא יושב מולי מכווץ, פוחד פחד אימים ממה שצפוי לו בחדר החקירות ומן הסתם חרד לגבי עתידו.

הכנה לחקירה במשטרה היא כלי משמעותי שמעניק לחשוד ידע חשוב ואמצעים באמצעותם ניתן להקדים תרופה למכה ולהבין לעומק את שצפוי בחקירה עצמה. הכנה טובה מאפשרת, במיוחד כאלו שמתחככים" בפעם הראשונה בחייהם עם החוק, לגייס את הלך הרוח הנדרש למהלך החקירה, לבצע פעולות חשובות שמבטיחות את זכויותיהם ולדעת כיצד נכון להשיב לשאלות מסוימות וממה להימנע ולספר את גרסתם בנחת מתוך ידיעה ברורה שזו הגרסה הנכונה ביותר עבורם המיטיבה את מצבם הראייתי ומשפרת את סיכויי סגירת התיק לאין שיעור.

ביצעתי עם ליאור הכנה מדוייקת ויסודית. בזכותה הוא הגיע לחדר החקירות בטוח, מודע לזכויותיו, מודע למהלך הצפוי בחדר החקירות ומוכן להתמודדות עם כל תרחיש. ההכנה לחקירה היא שאפשרה לליאור למסור את גרסתו לאירוע באופן הטוב והמדויק ביותר ולהרגיש בטוח ורגוע באופן יחסי. יכולתי לשמוע ממש את האבן ש"יורדת" מליבו כאשר בישר לי, מספר חודשים לאחר מכן, בקריאות שמחה על מכתב גניזת התיק שקיבל בסופו של דבר.

למעשה, למעלה מ-93% מהפונים אליי להכנה לחקירה פלילית במשטרה מודים לי אחר כך. מאוד. בדיוק כמו ליאור שתיקו נסגר כלא היה ובדיוק כמו א' אמו של צעיר אחר שלא ישנה כמעט יומיים מרגע שבנה זומן לחקירה ועד שיצאה ממשרדי ביום חמישי בערב.

לכן, אם זומנת לחקירה בטלפון או בכתב להתייצב לחקירה באזהרה וגם אם הגיעו שוטרים לביתך ודרשו ממך להתלוות אליהם לצורך חקירה, אל תהססו לפנות אליי מיידית לצורך הכנתך לחקירה הצפויה. אני מבטיחה לך ומתחייבת שפגישת ההכנה עמי כפרקליטה בכירה בעברי וכסנגורית מנוסה ביותר, תמקסם את הסיכויים שלך לצלוח היטב את החקירה, למזער ככל שניתן את השלכותיה העתידיות ובמרבית המקרים תוביל אף לסגירת התיק.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מהי חקירה במשטרה?

חקירה פלילית היא אמצעי חוקי שמעניק למשטרה סמכות לאיסוף ראיות ולגיבוש תיק חקירה לצורך ניהול הליכים פליליים בעבירה מסוימת שבסופה יוחלט האם יוגש כתב אישום נגד החשוד או שהתיק ייסגר בשל אחת מהעילות הקבועות בחוק (חוסר ראיות מספיקות, נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין, חוסר אשמה פלילית או הסדר מותנה), החקירה ומהלכה תלויים בסוג העבירה ובנסיבות שידועות לגביה והיא תיפתח עם הגשת תלונה (לאוו דווקא בידי הנפגע) ותתפתח ככל שידועה זהותם של חשודים ו/או קיימים עדים למעשה מסוים.

לצורך גיבוש תיק החקירה, המשטרה מוסמכת לזמן ואף לעצור ללא צו כל חשוד לחקירה, למשך 24 שעות (לאחר מכן יוארך המעצר בהתאם להחלטה שיפוטית ופיקוח של בית משפט) במהלך ניהול החקירה המשטרה רשאית להמשיך לאסוף ראיות בשלל דרכים, החל מאיכון סלולרי דרך נטילת טביעות אצבע מזירת הארוע ועד לשימוש בשיטות חקירה מגוונות הכוללות לעיתים גם תרגילי חקירה שאותם מומלץ להכיר.

מהן זכויות החשוד בחקירה? שלוש זכויות מרכזיות שמוכרחים להכיר

לצד סמכויות המשטרה כאמור, חשוב לזכור כי לחשודים עומדות מספר זכויות בסיסיות שאסור לפגוע בהן וככל שזכות יסוד נפגעת הדבר ישפיע על המשך החקירה ופעמים ימנע הגשת כתב אישום או ימנע את האפשרות לעשות שימוש בראיה שהושגה באופן פסול.

הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי היא חובה!

הזמנה לחקירה במשטרה מלווה ובצדק, בחששות רבים: מה ישאלו אותי? האם יפעילו עליי מניפולציות? יעשו לי משהו אם לא אדבר? שאלות כאלה ודומות נובעות מתוך החרדה וחוסר הידע לגבי מהלך החקירה ולגבי מה נכון לומר. "אני אספר את האמת שלי כי לא עשיתי שום דבר" זו לא גרסה, וזו דווקא יכולה להיות טעות קריטית כי לחשוד אין את כל התמונה הראייתית המלאה והוא לא מודע לכוחה של המשטרה, למשאביה ולגרסאות מעורבים אחרים. בדיוק משום כך, מחוייבים חוקרי המשטרה להציע לחשוד את זכות ההיוועצות. כעורכת דין פלילית מיומנת ומנוסה אמליץ לך בחום לא לוותר על הזכות הזו ויפה שעה אחת קודם! עורך דין פלילי מיומן ומנוסה יידע לגשר על פער הכוחות הטבעי בין החוקרים המנוסים לבין מי שמתמודדים לראשונה בחייהם עם חקירה משטרתית בחדר החקירות. לכן, ככל שהזימון לחקירה אינו מפתיע , מומלץ לפנות אליי בהקדם, לקבל כדי לגבש ביחד את המענה לחשד ולתכנן עבורך אסטרטגיה מדוייקת ומיטיבה את מצבך.

הזכות להימנע מהפללה עצמית

רובנו מכירים אותה כזכות השתיקה. זכות זו נובעת מהאוטונומיה הבלעדית של כל אדם, לפיה רק הוא יכול להחליט האם לפתוח את סגור ליבו. זכות זו מאפשרת שלא לענות לשאלות החקירה באופן חלקי או מלא אם יש בתשובות כדי להפליל את עצמך, כך למשל שלא להסכים לחיפוש בטלפון הנייד שלך או אפילו לסרב למסור את הסיסמה שלו. אך אזהיר מראש. היישום של זכות זו חייב להעשות בשום שכל ולאחר קבלת ייעוץ משפטי לפני חקירה זאת משום ש"זכות השתיקה" באה עם "תג מחיר" של חיזוק ראייתי לשאר הראיות שהתגבשו בתיק ולעיתים חיזוק זה עלול להוות משקל המטה את הכף דווקא להגשת כתב אישום. עורך דין פלילי מנוסה ומיומן ידע להסביר לך מבעוד מועד מתי מומלץ לנצל את זכות זו ומתי היא תהווה ראיית חיזוק נגדך דווקא.

הזכות לקרוא את תמלול החקירה ולתקנה לפני חתימתך עליה

החקירה מתועדת לכל אורכה (במקרים הרלוונטים היא גם מוסרטת) ובסיומה החוקר ידפיס את הדברים שמסרת (אותם הקליד על גבי הודעה) ויבקש שתחתום על הודעתך.

עצת הזהב שלי – קח את הזמן ולקרוא היטב ובנחת את הודעתך. זכותך גם להעיר, לבקש לתקן אם נרשמו בהודעתך דברים שלא מסרת או שאינם מדוייקים.

זכותך גם – לוודא שלא מיוחסות לך אמירות שלא יצאו מפיך או שתועדו בהקשר לא נכון ולחתום רק בתנאי שאין דבר מה נוסף לתקן. ככל שהחוקר סירב לאשר לך לממש את זכותך, ציין מתחת לחתימך כי ההודעה אינה משקפת את הדברים שמסרת וכי החוקר סירב לאפשר לך לתקן או להוסיף.

מלבד שלוש זכויות הזהב הללו

ישנן זכויות נוספות שכמובן שחייבים להכירן בתהליך ההכנה לחקירה, כמו למשל הזכות להיחקר בשפה אחרת, הזכות לנוכחות של אדם מבוגר נוסף בחדר החקירות (כשמדובר בחשוד קטין או באדם עם מוגבלות) ועוד.

במפגש הכנה לחקירה אכין אותך לכל התרחישים האפשריים, נבצע סימולציות ונגבש אסטרגיה חכמה ומיטיבה. אפגיש אותך עם כל מה שעשוי להתרחש בחדר החקירות, ובנוסף אהפוך לכתובת שלך לדיווח על מהלך החקירה שבוצעה לך, תוך שימת דגש לכל פעולה פסולה שהפרה את זכויותיך ואפעל בנחישות למיצוי זכויותיך כנדרש.

איך להתכונן לפני חקירה במשטרה?

בשלב הראשון נבין את מהות הזימון: האם זומנת כחשוד/ה או עד/ה? או האם נפגעת מעבירה פלילית כך שלגרסתך יהיה משקל רב במיצוי הדין עם הפוגע? רק אחרי שנבין היטב את נסיבות הזימון, נוכל לצפות ולתכנן את מהלך החקירה והשלכותיה ולהתוות את הדרך המדויקת שבה עליך לפעול.

מעבר למוכנות ה"טכנית", הכנה לחקירה פלילית במשטרה כרוכה גם במוכנות מנטלית. חדר החקירות מאורגן מטבעו כסביבה שמעוררת אי נוחות ולכן צריך להבין את הסיטואציה לעומקה ולדמיין את המצב וכיצד נשמור על קור רוח ואיפוק דווקא ברגעים שנועדו "לשבור אותך". את ההיכרות המוקדמת שלי עם מכלול הפרטים, עם תרגילי החקירה הצפויים לצד הניסיון העצום שלי שצברתי במשך השנים, נתרגם לסימולציה שבה נתרגל את התגובות שלך.

מדוע חשוב להתכונן לחקירה במשטרה עם עורך דין פלילי?

רק מי שמכיר את עבודת המשטרה מקרוב, את הנפשות הפועלות ואת הלך הרוח המאפיין אותן, שנפגש עם אלפי סיטואציות, פרטים וגרסאות, יכול לדעת מה באמת עתיד לקרות לך בתוך חדר החקירות, כיצד החקירה תשפיע על התיק ואיך לשמור במסגרתה על האינטרסים האישיים.

מניסיוני כפרקליטה בכירה במשך 14 שנים וסנגורית ב-12 השנים האחרונות, אני יודעת לצפות היטב מה עתיד להתרחש בחקירה שלך וכיצד לנווט אותה למסלול הנכון ביותר לך. "ארגז הכלים" המקצועי שלי יאפשר לך להשיג את המצב האופטימלי בסיום החקירה: לגרום לכך שלא יוגש כתב אישום, או לחילופין לשפר משמעותית את מעמדך אל מול האישומים הצפויים.

הודעת וואטסאפ של לקוחה עם עורכת דין עידית רייכרט במשרדה כחלק מהכנה לחקירה במשטרה
הודעת וואטסאפ של לקוחה עם עורכת דין עידית רייכרט במשרדה כחלק מהכנה לחקירה במשטרה

לסיום, הכנה לחקירה פלילית במשטרה היא מהלך משנה כיוון - דגשים חשובים

  1. אם זומנתם בטלפון, סביר להניח שאתם יודעים למה. נצלו את הזמן עד למועד החקירה כדי להתייעץ עמי.
  2. אם נעצרתם/ עוכבתם לחקירה או ש"השיחה הפתוחה" איתכם קיבלה תפנית פתאומית לחקירה באזהרה – עצרו את שיתוף הפעולה עם החוקר וחייגו אליי מיד.
  3. המעיטו בדיבור, השיבו רק למה שנשאלתם לגביו ואל תתנדבו במסירת נתונים נוספים בסיפורי "גבורה".
  4. אל "תסתחבקו" עם החוקר. גם לא בהפסקת סיגריה או בשיחה "קלילה" יותר בדרך לשירותים. ובכלל, אל תפטפטו עם אף אדם שפגשתם בתחנה.
  5. הביאו איתכם כל ראיה, מסמך או הקלטה שיכולים לחזק את גרסתכם (ובתנאי שנועצתם עם עורך דין פלילי לפני כן לגבי טיב הראיה שברצונכם למסור).
  6. החקירה מאחוריכם? צאו מהתחנה, שבו במקום נוח ורשמו בפירוט את כל מה ששאלו אתכם ובמיוחד את מה שעניתם. קשה לכם לכתוב, הקליטו את עצמכם ותמללו את ההקלטה בהמשך.

מדוע לבחור בי, עידית רייכרט, כעורכת דין פלילית תכין אותך לחקירה במשטרה?

חקירה פלילית היא חוויה קשה ומלחיצה, במיוחד עבור מי שזוהי החקירה הראשונה שלו. התנהלות לא נכונה בחדר החקירות עלולה להוביל להסתבכות משפטית ואף לכתב אישום. מנגד, הכנה נכונה ועניינית עשויה לסייע רבות בסגירת התיק.

ייעוץ משפטי מוקדם הוא המפתח להצלחה! אני עורכת דין פלילית בעלת ניסיון של למעלה מ-25 שנים, הן בפרקליטות והן במסגרת ניהול משרד בוטיק פרטי. במהלך השנים ייצגתי בהצלחה רבה נאשמים רבים, רובם הגדול אזרחים נורמטיביים וחסרי עבר פלילי, וכן נפגעי עבירה.

הכרות מעמיקה עם שיטות החקירה המשטרתיות ועם דרך החשיבה של החוקרים מאפשרת לי לבנות עבור לקוחותיי אסטרטגיית הגנה מותאמת אישית. הליווי הצמוד והמקצועי שאני מעניקה ללקוחותיי מסייע להם לצלוח את החקירה בביטחון רב, וברוב המקרים אף מביא לסגירת התיק.

הניסיון מלמד: ייעוץ מדויק עושה את ההבדל! אל תהססו לפנות אליי עוד היום. לאחר שיחה מקדימה, אעריך את המקרה ואקבע האם יש צורך בפגישת ייעוץ והכנה. בפגישה זו אעניק לכם כלים פרקטיים להתמודדות עם החקירה ואבנה עבורכם תוכנית פעולה שתביא אתכם מוכנים לכל תרחיש.

לא תהיו לבד! אני מאמינה שליווי משפטי צמוד לאורך כל ההליך הפלילי הוא חיוני להבטחת זכויותיכם ולשמירה על עתידכם.

צרו איתי קשר עוד היום – יחד נעבור את המשבר בהצלחה!

אם זומנתם לחקירה או נעצרתם לחקירה, פנו להתייעצות מקצועית כבר עכשיו.
יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 21

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
עבירות תכנון ובניה

עבירות תכנון ובניה

מהן עבירות תכנון ובניה? עבירות תכנון ובניה יכולות להיות למשל, עבירות של בניה ללא היתר כדין או תוך סטייה ממנו ו/או מתכנית. עבירות אלו נאכפות

קרא/י עוד »
עבירות סמים

עבירות סמים

עבירות סמים- שימוש וסחר? ממש לא מה שחשבתם העוברים לתומם באזורי הבילוי של הצעירים בכל רחבי הארץ, עשויים לחשוב בטעות כי בישראל לא קיים סעיף

קרא/י עוד »
עבירות המתה

עבירות המתה

עבירות המתה – מרצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות להמתה בקלות דעת וגרם מוות באדישות אין מי שלא יספר לכם שפעם דברים היו הרבה יותר פשוטים,

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן