חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בקשת חנינה מהנשיא למחיקת רישום פלילי

משרדי מייצג נאשמים נורמטיביים ואנשי ציבור בדין הפלילי והמשמעתי, מספק מענה מקצועי ורב ערך גם בבקשת חנינה מהנשיא למחיקת רישום פלילי – בקשה ייחודית לקיצור תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה של הרישום הפלילי בעניינם.

המדריך המלא להגשת בקשת חנינה מנשיא המדינה ומחיקת רישום פלילי

חנינה משיבה את החופש לחייו של אדם, מאפשרת לו למחוק את הכתם שדבק בשמו הטוב ובעצם מעניקה הזדמנות פז לעבריין מורשע (לפעמים בעבירה שביצע לפני שנים רבות) לפתוח דף חדש כלפי כולי די עלמא. האם כל אחד זכאי להגיש חנינה? כיצד תדעו אם אתם עומדים בקריטריונים ומה נדרש מכם להצליח בהגשתה?

המדריך הבא ינסה לעשות עבורכם סדר בנושא המורכב הזה, וייתן לכם טיפים מאד חשובים כדי שתצליחו למקסם את הסיכויים שלכם לזכות באחת הבקשות הכי דרמטיות בחייכם.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מהי חנינה מהנשיא ומתי היא רלוונטית?

הגשת בקשה לחנינה היא בעצם מנגנון משפטי שבו לנשיא המדינה שמורה סמכות יחידה וייחודית לבטל או לקצר עונשו של נאשם או למחוק רישום פלילי של אדם וזאת בנסיבות חריגות מאד ובמקרים יוצאי דופן ובתנאי שהמבקש עומד בכל התנאים הנדרשים.

מי רשאי להגיש בקשת חנינה מהנשיא?

בקשת חנינה יכולה להיות מוגשת בידי המבקש בעצמו או באמצעות עורך דין פלילי מטעמו, ובתנאי שמוצו בעניינו של המבקש מלוא ההליכים המשפטים האפשריים (ערעור, בקשה לדיון נוסף וכו').

מהם התנאים והדרישות להגשת בקשת חנינה למחיקת רישום פלילי?

מחיקת רישום מהמרשם הפלילי קריטית במיוחד לאזרחים מן השורה, שאינם מחזיקים באורח חיים עברייני ושבנסיבות כאלו ואחרות מצאו עצמם מתמודדים עם השלכותיו של רישום פלילי המכתים את שמם לשנים ארוכות ופעמים רבות (אף שלא בצדק) מונע מהם קבלה למקומות עבודה, לחברות באגודה שיתופית או כחברי קיבוץ ועוד. אנשים אלה עשויים לסבול סבל רב בשל קיומו רישום פלילי שמטיל עליהם צל כבד ולעיתים תוך התעלמות מצעדי שיקום מזהירים שביצעו בהצלחה מאז הארוע הפלילי בו הורשעו לפני שנים רבות.

מצב זה הוא בלתי נסבל ובדיוק לשם כך נועד מוסד החנינות אשר מקדם בברכה אינטרסים חברתיים של שיקום או של מצבים פרטניים ייחודיים.
לכן, אם ברצונכם לנקות את הרישום הפלילי שלכם ולהסיר כל כתם שדבק בו, מומלץ שתשקלו בכובד ראש הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה למחיקת רישום פלילי, אך כדאי שתעשו את זה "בגרסה הכי טובה שלכם".

תנאי הסף לבקשת חנינה מהנשיא למחיקת רישום פלילי

  • אזרח/ית ישראל או תושב/ת קבע בישראל
  • גיל 18 ומעלה
  • רישום פלילי קיים
  • פסק דין חלוט (שלא ניתן לערער עליו)
  • העדר בקשות חנינה קודמות

ומה לגבי מחיקת רישום פלילי של חיילים?

זהו נושא שמאד חשוב להכיר – נשיא המדינה בדרך כלל שוקל ברוחב לב את בקשת החנינה למחיקת העבר הפלילי של חיילים אשר ביצעו את העבירות, עוד לפני גיוסם לצה"ל. יש לשים לב שאת בקשת החנינה צריך להגיש בפרק הזמן של בין 6 חודשים ועד 3 חודשים לפני מועד השחרור ובלבד שגיליון ההתנהגות של המבקשים נקי מכל רבב ותינתן גם המלצת המפקדים. הרעיון שבבסיס הענקת חנינה לחיילים הוא לעודד אותם לשירות צבאי חיובי ולמחול על עבירות שביצעו בהיותם קטינים נעדרי שיקול דעת בוגר.

למה חנינה זה דבר כל כך מורכב?

כפי שכבר הסברתי, מתן חנינה מעלה שאלות כבדות משקל. הרי לחון אדם, פירושו למחול לו על פשע שביצע ע"י קיצור עונשו, או למחוק כל זכר להרשעתו מן המרשם הפלילי. כיצד אקט זה מתיישב עם האינטרס הציבורי המבקש להרתיע עבריינים פוטנציאלים? או עם עמדת נפגעי העבירה הרשאים להביע התנגדותם? האמנם ראוי ומוצדק שנשיא המדינה יתערב בשיקול הדעת המשפטי של בית המשפט שגזר את הדין? האם אין בכך פגם? ובכלל האם באמת ניתן "לסלוח" למי שאמנם עבר כברת דרך שיקומית מפוארת אך שביצע עבירה חמורה?

בדיוק משום כך צריך להבין כי חנינה מתקבלת במשורה ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ובדרך כלל משיקולים של חסד ורחמים ונדרש איזון רגיש בין האינטרס הציבורי הכללי לבין הצורך האישי ומצוקותיו הפרטניות של מבקש החנינה.

מהו התהליך להגשת החנינה מהנשיא עבור מחיקת רישום פלילי?

מרגע שמוצו ההליכים המשפטיים בבית המשפט רשאי המבקש להגיש את בקשת החנינה בעצמו. אבל, מכיוון שמדובר בבקשה מורכבת שסיכוייה להתקבל מלכתחילה אינם גבוהים ובדרך כלל גם נדרש לצרף לה חוות דעת, תצהירים ומסמכים נוספים, מומלץ בחום שלא "להמר" על סיכויי הבקשה ולעשות את המיטב על מנת להצליח בה וזאת מכיוון שאין אפשרות לערער על סירוב הנשיא לחון אדם. מניסיוני כשמוגשת בקשת חנינה מנומקת וערוכה בידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה, הסיכוי לקבלתה גדל הגם שאינו מובטח.

הגשת הבקשה על כל צרופותיה מועברת אל מחלקת החנינות בפרקליטות המדינה אשר תפקידה לאסוף עבור הנשיא את כל המידע הדרוש ולגבש עמדה מקצועית לגבי בקשת החנינה שתובא להחלטת שר המשפטים שייתן את אישורו עוד בטרם תגיע ליעדה הסופי בפני נשיא המדינה.

לסיכום תרשים זרימה של תהליך הגשת בקשת חנינה מהנשיא לקיצור עונש או למחיקת רישום פלילי:

  • מילוי טופס מקוון או ידני באמצעות הורדת הטופס מהאתר (מצ"ב קישור)
  • צירוף מסמכים רלוונטיים: צילום תעודת הזהות, חומר משפטי מלא ומסמכים המפרטים נסיבות כלכליות, משפחתיות, סוציאליות או רפואיות (לרבות חוות דעת מקצועיות), תעודת שחרור מצה"ל, המלצות, תעודות הצטיינות, אישורים על פעילות התנדבותית ועוד.
  • הבקשה תישלח למחלקת החנינות במשרד המשפטים, שם היא תיבדק ותגובש לגביה עמדה שתועבר לאישורו של שר המשפטים.
  • בתום בדיקה ואישור מצד שר המשפטים, הבקשה תועבר יחד עם המלצתו ללשכת נשיא המדינה, להחלטה סופית.
  • ההחלטה מאת נשיא המדינה נשלחת בדואר לכתובתו של המבקש.

האם ניתן לערער על החלטת הנשיא?

החלטתו של הנשיא היא סופית ולא ניתן לערער עליה, אך ניתן להגיש בקשת חנינה נוספת כעבור שישה חודשים ובתנאי שהתרחשו שינויים מהותיים בנסיבות ובחייו של המבקש בתקופה זו.

ומה הסיכוי להצליח? טיפ: הסתייעו בעורך דין פלילי מיומן ומנוסה בהגשת חנינות

כאמור, בקשת חנינה לנשיא המדינה היא מסמך מורכב מאד. מידי שנה מוגשות לנשיא המדינה מעל 1000 בקשות חנינה (בשנת 2023 הוגשו קרוב ל 1220 בקשות) ורק כשליש מהן זוכות לחוות דעת חיובית של מחלקת החנינות הפרקליטות המדינה שהן תנאי הכרחי לאישור שר המשפטים. מכאן גם מובן שכדי להצליח בבקשה, צריך יותר מ"סתם בקשה" ונדרש כי בקשת החנינה תהיה ערוכה כדין ותהיה מנומקת היטב.

כשאני נדרשת לכתיבת בקשת חנינה אני רותמת את ניסיוני רב השנים בפרקליטות (14 שנים) לצד הייחוד של משרדי משרד בוטיק המייצג נאשמים נורמטיביים ואנשי ציבור בהליכים פליליים ומשמעתיים (12 שנים), שני אלה מהווים "כלי עבודה" משמעותיים המטים את הכף, בדרך כלל, לטובת הצלחת הבקשה.

ואם אחשוב כי סיכויי החנינה קלושים לא אהסס להציג זאת מול המבקש ואותיר לו את ההחלטה האם להשקיע (זמן, ציפייה וכסף) בהגשת בקשת חנינה או אם לאו. ומנגד, במקרים בהם אאמין בהצלחת הבקשה (לאור ניסיוני רב השנים) בהחלט אמליץ למבקש להתייצב פעם נוספת באומץ מול המערכת על מנת למצות את זכויותיו ולעשות הכל כדי לקצר את עונשו, לבטלו או להסיר את הכתם מרישומו הפלילי. זו משימה שאינה פשוטה אך אעשה זאת בכל מאוד על מנת להצליח.

אם הגשת בקשה לחנינה מנשיא המדינה היא רלוונטית לכם, אני מזמינה אתכם לפנות אליי בנושא זה בכל שלב, ולקבל ייעוץ אישי, כן ומקצועי, במסגרתו נבדוק האם יש מקום להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה ובכך להותיר את הפרשה בה הורשעתם והכתם שנוצר ממנה, מאחוריכם לתמיד.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה במשטרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

לאיזה חלק במאמר תרצה לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 6

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
זכויות נפגעי עבירה

זכויות נפגעי עבירה

נפגעי עבירה? הכירו את זכויותיכם! אדם אינו בוחר להיפגע ולהפוך לקרבן ולנפגע עבירה. זו גזירה ה"נוחתת" עליו בלי תכנון, בלי הכנה וברוב הפעמים חוצה את

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן