חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש לא חוקי של סמים על ידי המשטרה

חיפוש לא חוקי, כלומר כזה שלא נערך לפי כללי והוראות החוק עשוי לגרום לכך שהראיות המפלילות שנמצאו יהפכו לבלתי קבילות בבית המשפט, דבר שעשוי להוביל בסופו של דבר לזיכוי.

מהו חיפוש לא חוקי?

השוטר מסמן לכם לעצור בצד הדרך, מבקש רישיונות ומסמכים. תוך כדי עיון בהם הוא מבחין על הספסל האחורי בשקיות החשודות בעיניו ומבקש לערוך חיפוש ברכב. אתם יודעים שבשקית יש כמה גו'ינטים ואתם בדרך לישיבה עם החבר'ה. מה עושים? האם מותר לשוטר לערוך חיפוש ללא צו? האם אפשר לסרב לחיפוש? ומתי החיפוש לא חוקי 

אם יש סיכוי, קלוש אפילו, שאתם עלולים להיות במצב כזה כדאי שתקראו את המאמר הזה בו תמצאו תשובות בסוגיה של חיפוש לא חוקי של סמים על-ידי המשטרה. הוא בוודאי יסייע לכם להתנהל נכון בסיטואציה ולמקסם את הסיכוי שלכם לזכות במשפט הפלילי.

אספר לכם על סיפור אמיתי והאם במקרה זה מדובר בחיפוש לא חוקי

מ' וא' בחורים צעירים חוזרים מבילוי לילי בשעות הקטנות של הלילה. ברכבם סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית מסוג קנאביס, משקל אלקטרוני ומספר שקיות אריזה קטנות. מ' וא' מגיעים לצומת ושני שוטרים מסמנים להם לעצור על מנת לבדוק מדוע נסעו זה עתה ללא אורות ברכב? אחד השוטרים ניגש אל חלון הנהג ובודק רישיונות. אולם במהלך הבדיקה מבחין השוטר בריח חריף של סמים ועל כן מרחיב את הבדיקה לחיפוש ברכב ומוצא בו את הסמים והכלים.

בעקבות זאת, פונה השוטר למ' שישב בסמוך לנהג ומתעניין האם יש לו סמים נוספים על אלה שנמצאו ברכב זה עתה? מ' בחור צעיר, חסר ניסיון בפלילים בוודאי מול שני שוטרים, משיב בחיוב ומוציא מכיס מכנסיו אריזה נוספת ובה סמים קלים מסוג קנאביס.

מ' וא' מעוכבים בתחנת המשטרה הקרובה ושם מתוודה מ' כי הסמים הם שלו. נגד מ' מוגש כתב אישום בגין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ולמרות שהודה בפני השוטרים כי הסמים היו שלו, מ' מזוכה מכל אשמה. הכיצד קרה הנס הזה?

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מה אתם היית עושים לו הייתם שם?

סביר להניח שאם היתה זו ההיתקלות הראשונה שלכם עם משטרת ישראל, גם אתם הייתם פועלים בתמימות בדיוק כמו מ'. שלא יודע מהו חיפוש שלא כדין ולכן שחשב בתמימות שהחיפוש ברכבו בוצע כדין, שהאמין כי החיפוש על גופו גם הוא בוצע כדין, שהיה משוכנע כי אין דרך לנצח את התיק לאור ההפללה העצמית שמסר לשוטר כי "הסמים הם שלי". כאלה אתם "הילדים טובים" הנורמטיביים – מפלילים את עצמכם בתמימותם ומקווים לטוב.

הררי של מילים כתבתי בנושא של ייעוץ לפני חקירה במשטרה ועל זכויותיו של חשוד. אשוב ואזכיר לכם את כלל הזהב שלי אולי החשוב מכולם – אל תודו, אל תדברו לפני שנועצתם בעורך דין פלילי. אל תסייעו למשטרת ישראל בהפללתכם. "תחקור ראשוני בשטח" נחשב למסירת גרסה ולכן, במקרה זה ייעוץ עם עורך דין סמים מיומן ומנוסה בהזדמנות הראשונה, עשוי בסבירות גבוהה לשפר את מצבכם הראייתי.

חיפוש לא חוקי! כיצד ניתן לזכות בתיק שכזה? בנסיבות דומות?

כשנוחת על שולחני תיק ובו ראיות שהושגו בחיפוש, אין מאושרת ממני. אלו תיקים שנבירה נכונה בהם תניב בדרך כלל תוצאה מצויינת ללקוח. אינני קוסמת, אינני מתחייבת לזיכוי אלא לעבודה משפטית יסודית שתאתר את החוליה החלשה בהליך החיפוש ובתיק עצמו, זו שתוביל לזיכוי בטענה של חיפוש לא חוקי של סמים על ידי המשטרה. 

אז הנה, אספתי לכם את רשימת הפעולות שבדרך כלל צריך לבחון בתיק שכזה ולבדוק האם יש בכוחן להביא לזיכוי?

1. ראשית, יש לבדוק מכח מה בוצע החיפוש ברכב? וזאת כדי להבין אם מדובר בחיפוש לא חוקי ? במקרה של מ' העיד השוטר כי התקיים יסוד סביר לחשד לקיומם של סמים ברכב, מה שהכשיר את החיפוש. אולם עדותו בעניין זה נדחתה בבית המשפט דווקא בשל דבריו של השוטר הנוסף שהיה עמו במשמרת, שבניגוד לו, לא הריח דבר אף שעמד בסמוך אליו. ולכן משבוצע חיפוש לא חוקי (כי לא התקיים יסוד סביר לחשד וללא הסכמה מדעת) תוצריו פסולים לשמש כראיה.

2. יש לבדוק האם הוזהר הנאשם מפני זכותו שלא להפליל עצמו? במקרה של מ' -מייד לאחר מציאת הסמים ברכב, ניגש אליו השוטר והחל "לתחקר" אותו אודות הסמים ברכב והאם יש לו אישור רפואי לשימוש בהם? שאלות אלה אשר העמידו את מ' בפני הפללה עצמית הן אסורות אלא אם הוזהר כדין והוצע לו להיוועץ בעורך דין. לכן, קבע בית המשפט כי גם הודאתו של מ' שנמסרה תוך קיפוח והפרת זכויותיו פסולה. למידע נוסף על זכויותיכם בשלב זה קראו  על – זכות השתיקה

3. יש לבחון מה טיבו של החיפוש על גופו של הנאשם? משבוצע בנוסף החיפוש על גופו של מ' על בסיס תוצרי חיפוש והפללה פסולים הרי שגם החיפוש על גופו אינו חוקי ומשכך גם תוצריו פסולים.

המסקנה היא: משיודע עורך דין פלילי ל"פרק" תיק שכזה לגורמים ולאתר את החולייה החלשה שבו – פתאום גם זיכוי נראה תוצאה אפשרית. במקרה של מ' קבע בית המשפט כי הצטברות שרשרת הפעולות שביצע השוטר קיפחו באופן מהותי את זכויותיו של מ' ופגעו בפוטנציאל הגנתו ומשום כך זוכה על אף שהודה וחרף הימצאות סמים וכלים על גופו וברכבו. כך נקבע: " לכאורה, הסם והכלים שנתפסו ברכב ועל גופו של הנאשם הינם ראיות חפציות עצמאיות, אשר לגביהן אין מחלוקת כי אכן נתפסו וכי הם מהווים סם וכלים לשימוש בו, לפי פקודת הסמים המסוכנים. אף על פי כן, אני קובעת כי מאחר והחיפושים שנעשו בשטח בוצעו תוך הפרות משמעותיות של הוראות הדין ותוך פגיעה בזכויותיו של הנאשם, הרי שגם הראיות החפציות קשורות בקשר הדוק באי החוקיות שנפלה בחיפושים, שכן בלעדיה אין כל דרך אפשרית אחרת שהייתה מביאה לגילוי לגיטימי שלהן, ומכן שיש לפסלן על אף "חפציותן". 

לסיכום, תפנימו המשפט הפלילי עוסק בדיני נפשות ואין בו הזדמנות למקצה שיפורים

לכן, אם קרה לכם הנורא מכל ומצאתם עצמכם חשודים בעבירה פלילית, בהליך הפלילי אתם חייבים להיפגש עם עורך דין פלילי, לפחות לפגישת ייעוץ שתפזר מעליכם את הערפל, שתתן בידיכם מידע לגבי התהליך שאתם צפויים לו, שתכוון אתכם. זו תהיה ההשקעה הכי נבונה ומשתלמת שלכם, מבטיחה.

איך אני אוכל לסייע לכם ?

אני עורכת דין פלילית בעל 25 שנות ניסיון. אחרי 14 שנים אינטנסיביות כפרקליטה בכירה בפרקליטות וקרוב לעשור כסנגורית "יוצאת המערכת" בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי יש לי את הידע, המומחיות  והניסיון הדרושים לנצח.

"ארגז הכלים" המשפטי שלי מהווה יתרון עצום בהליכים פליליים המתחילים כבר בשלבי החקירה הפלילית אותו אני רותמת בתבונה, ביסודיות  ובנחישות להגנת לקוחותיי. המשרד שלי מעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמינהלי ומתמחה בייצוג חשודים ונאשמים החל ממתן יעוץ מקצועי והכנה נכונה לקראת חקירה פלילית, ייצוג בהליך השימוע וייצוג בבתי המשפט השונים בכל הערכאות ובליווי של נפגעי עבירה.

מזה עשור אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, אנשי כוחות הביטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי. וכדאי להפנים – ניהול מערכה פלילית אינה אפשרית בידי כל עורך דין, כי לעיתים אין הזדמנות למקצה שיפורים. חשוב להפנים – ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים יכול לחרוץ גורלות. לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. 

אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, התקווה ולעשות את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בחיפה לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 23

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן