חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סחר בסמים – מה לעשות בעת חקירה משטרתית?

סחר בסמים נחשב לעבירה פלילית חמורה במיוחד, שעונשה עשוי להגיע גם עד 20 שנות מאסר וזאת לצד קנס כספי, חילוט רכוש ורישיון נהיגה. אישומים בעבירות אלה מצריכים מעורבות משפטית למן הרגע הראשון.
5
(8)

הקדמה

המשטרה ובתי-המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירות תיווך או סחר בסמים, אפילו אם מדובר בסמים קלים שהשימוש או ההחזקה בהם לצריכה עצמית נתפסים, בטעות, בקרב הציבור, כמו פעולה נורמטיבית ומותרת.

מידע נוסף בנושא ניתן למצוא במאמר – עבירות סמים קלים שימוש וסחר.

לכן, אם זומנת לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירות סחר סמים, עליך להתכונן היטב ולהגיע מוכן לכל תרחיש. במרבית המקרים, היוועצות בעורך דין פלילי המתמחה בעבירות סמים ובמעצרים יכולה לעשות את כל ההבדל, לרכך משמעותית את המכה ולהוביל לחירותך.

אז למה לוותר על כל היתרון הזה?
במאמרי הפעם, אסביר בקצרה על עבירות סחר בסמים, אשווה בין עבירות אלה לעבירות הקלות יותר של החזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית, ואדגים את החשיבות של ליווי עורך דין סמים ועורך דין מעצרים בעת חקירה במשטרה בגין עבירות אלו.

אז, מה זה בכלל עבירות סחר בסמים ומה ההבדל בין עבירות אלו לבין עבירות החזקה ושימוש?

לפי פקודת הסמים המסוכנים, אסור לסחור, לייבא או לייצר סמים. בנוסף, החוק רואה באדם ששידל אדם אחר או תיווך באמצעותו סמים לאחר, כסוחר סמים לכל דבר ועניין. גם אם רק נתת לחבר "סיגריה" קטנה.

ההבדל בין עבירות ההחזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית, לבין עבירות סחר בסמים הוא הבדל משמעותי ומהותי. כך למשל: בניגוד לעבירות החזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית לגביהן קובע החוק עונש מאסר מקסימאלי של עד 3 שנות מאסר, בכל מה שנוגע לעבירות סחר, קובע החוק רף חמור הרבה יותר, של עד 20 שנות מאסר.

ולכן, משטרת ישראל והפרקליטות מתייחסים למי שחשוד בעבירות אלו בחומרה רבה, בעוד שמי שחשוד בעבירה של החזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית יצליח במקרים רבים לסיים את עניינו הפלילי בהסדר מותנה שימנע הגשת כתב אישום נגדו, ולעיתים הודות לרפורמת אי ההפללה הנהוגה בשנתיים האחרונות, לא ייפתח נגדו הליך פלילי בכלל.

אבל, חשוב לדעת, כל אדם אשר נחשד בעבירות סמים כמעט תמיד נדרש להגיע לחקירה במשטרה, ובמקרים חמורים אף צפוי להיעצר מאחורי סורג ובריח ב"מעצר ימים" לצרכי חקירה. לכן חובה להסתייע בעורך דין מעצרים, הבקיא בעבירות סמים.

עורך דין פלילי עבירות סמים, ייצג את עניינך באחריות וביסודיות במיוחד בהליך פלילי המתנהל בבתי-המשפט אשר אינם מקלים ראש עם מי שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות סחר. מדיניות הענישה הנוהגת כואבת ובתי המשפט חוזרים פעם אחר פעם בפסקי-הדין על החשיבות להרתיע, בענישה כבדה, עברייני סמים ובעיקר בעבירות סחר בסמים.

מהי בדיוק עבירת סחר בסמים?

חשוב לשים לב כי החוק אינו מבדיל בהקשר של עבירות סחר בסמים בין סחר בסמים קלים לסמים אחרים; החוק לא קובע כמות מינימאלית של סם כדי שאדם יעבור עבירת סחר; ואף קובע מפורשות כי לא נדרשת תמורה על-מנת שאדם יוחשד בעבירות של יבוא, יצוא או סחר בסמים. כלומר, די בכך שאדם נתן, אף ללא תמורה, סמים קלים לאחר, כדי שיואשם בעבירת סחר, עם כל ההשלכות של הדבר. די מפחיד לא?

עם זאת, החוק כן מתייחס לכמויות המינימאליות אשר מקימות חזקה – כלומר הנחה משפטית הניתנת לסתירה – לגבי "מטרת הסם" שנמצא אצל האדם.
כך למשל, כל אדם שנתפס עם כמות סם מסוג קנאביס (גראס, מריחואנה, חשיש וכיו"ב) הגבוהה מ-15 גרם, נקבעת לגביו חזקה כי הסם שהחזיק לא מיועד לצריכה עצמית, אלא "שלא לצריכה עצמית".

ועדיין, חשוב מאוד לדעת, כי ישנם מקרים שבהם גם כמות קטנה של סמים, יכולה לגרור אישום של סחר בסמים מסוכנים. כך למשל, אדם שנתפס מבצע עסקה בסמים, יכול להיחשד בעבירות סחר אפילו אם הכמות שנתפסה עליו היא כמה גרמים בודדים. לצורך הדוגמא: אם קנית לחבר סמים בטלגרס וסיפקת לו אותם במסיבה ובדיוק הגיעו בלשי משטרה למסיבה, ונתפסת? תתכונן להיחקר בחשד לסחר בסמים מסוכנים.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין סמים?

עבירות הסחר הסמים הן עבירות שהעונש הקבוע בצידן הוא חמור וקשה מאוד, ולא רק זאת אלא שלנסיבות ביצוען יש השפעה דרמטית על המשך החקירה המשטרתית ותפקיד מכריע בשאלת ההרשעה והענישה. למעשה, תיקי עבירות סחר בסמים מאופיינים כמעט תמיד במורכבות גבוהה, מה שמצריך בהתאם מעורבות של עורך דין המתמחה בעבירות סמים.

עורך דין סמים מעולה יוכל לנבור בתיק, ולעתים אף להפוך אותו על פיו. לכן, כדאי לדעת ולשים לב שלעורך דין פלילי המתמחה בעבירות סמים, צריך שיהיה ניסיון בקריאת וניתוח ראיות דיגיטליות, בפיצוח תעודות חיסיון, בהכרת שיטות העבודה של המשטרה. עורך דין פלילי מנוסה ידע לאבחן שיטות חקירה פסולות ונסיבות עובדתיות נוספות שיכולות לעורר ספק סביר ביחס לביצוע העבירה על-ידי הנאשם, או לסייע לו בטענות הגנה אחרות שיכולות להוביל לביטול כתב האישום. מובן כי כל תיק ייבחן בזהירות ויסודיות לגופו של עניין.

כמובן שליווי על-ידי עורך דין סמים חשוב גם בשלבים המוקדמים יותר, החל משלב החקירה במשטרה, שכן גרסת החשוד שתימסר בה תשפיע על המשך חקירת התיק ותקבל משקל משמעותי בהחלטה האם להגיש כתב אישום והאם הוא יורשע בסופו של ההליך הפלילי.

למה לפנות דווקא אלי, עו"ד המתמחה בעבירות בסמים?

מתוקף ניסיוני רב השנים בפרקליטות ומחוצה לה, אני מכירה היטב את חולשות המערכת ומתרגמת אותן ליתרון משמעותי עבור הלקוחות שלי. בשנותיי ברבות בפרקליטות ליוויתי וניהלתי מאות חקירות מורכבות של תיקי ימ"ר במשטרה. ולכן, אני יודעת היטב כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית במשטרה חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך.

בעשור האחרון, אני בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובעבירות סמים.

אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה.
לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

הערה:
מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון טלפוני לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 8

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן