חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תלונת שווא על הטרדה מינית

תלונת שווא על הטרדה מינית הופכת את עולמם של נילונים מקצה לקצה ודורשת מהם התמודדות מורכבת, אך אפשרית, עם הסוגייה והנזקים הנובעים ממנה.

מהי תלונת שווא על הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא תופעה שיש להוקיע מן השורש, על כך נסכים כולנו. אך מה בנוגע לתופעה נוספת, במסגרתה מתלונן או מתלוננת משמיעים תלונה שקרית וכוזבת מתוך מניע פסול כמו נקמה, "שימת רגליים", ניסיון סחיטה או רצון לחבל בשמו הטוב של אדם וטוענים להטרדה מינית מצידו?

 גבר או אישה שהוגשה נגדם תלונת שווא עשויים לסבול מנזקים קשים ורבים בכל תחומי החיים: פגיעה בכבודם ושמם הטוב, ערעור מצבם הנפשי, פגיעה כלכלית, מקצועית, בריאותית, חברתית, משפחתית ועוד. בנסיבות אלו, חשוב להבין כיצד מתייחס החוק לתלונות שווא על הטרדה מינית: מהן ההגנות השמורות למי שהלינו עליו, על לא עוול בכפו? האם ניתן להתלונן בחזרה ולהבהיר כי מדובר בתלונה שקרית? כיצד ניתן לסגור מעגל עם הפוגעים ולוודא שהם באים על עונשם?

חשוב לציין כבר עכשיו, כי הדרך בה ניתן להתמודד עם תלונת השווא הינה כפולה: הגשת תלונה במשטרה על ביצוע עבירה פלילית מסוימת לפי חוק העונשין והגשת תביעה אזרחית לפיצויים, כפי שיפורט להלן.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

הגשת תלונה במשטרה לפי אחד משלושה סעיפי חוק אפשריים

ניתן לפנות למשטרת ישראל ולהלין נגד הגורם שהפיץ את דברי השקר או שהגיש מיוזמתו תלונה שקרית על הטרדה מינית. תלונה זו צריכה להתקבל בהתאם לעבירה ספציפית המופיעה בחוק העונשין, על פי המקרה ונסיבותיו:

מסירת ידיעה כוזבת על פי סעיף 243
סעיף זה קובע כי כל המוסר תביעה פלילית כוזבת וביודעין, צפוי למאסר עד שלוש שנים. במקרה של עבירה מסוג פשע, המאסר עד חמש שנים.

עדויות סותרות על פי סעיף 240א'

לפי סעיף זה, אדם שמסר הודעה או עדות שקיימת בהן סתירה עובדתית או מהותית לעצם העניין ושעשה זאת במטרה להטעות, צפוי למאסר של חמש שנים.

מתן עדות שקר על פי סעיף 237

סעיף זה מתייחס למתן עדות כוזבת ביודעין בהליך שיפוטי ובדבר מהותי הנידון באותו הליך, שעונשו הוא מאסר עד שבע שנים. אם נמסרה עדות שקר בעבור טובת הנאה כלשהי, המאסר עד תשע שנים.

הנחיה 2.5 של פרקליט המדינה

תופעת תלונות השווא, על אף חומרתה, מהווה אחוז מועט מכלל התלונות על הטרדה מינית בישראל, דבר שמביא להגשה נמוכה מאוד של כתבי אישום מצד הפרקליטות. גם אם הוגש כתב אישום בנדון, סופו כמעט תמיד להסתיים בענישה קלה בלבד, דבר שכמובן מגביל את ההרתעה הציבורית ומאפשר לגורמים פוגעניים להמשיך במעשיהם באין מפריע.

 לכן אחת הדרכים בהן ניתן לבלום את התפשטות הנזקים של תלונת השווא היא שימוש בהנחיה 2.5 של פרקליט המדינה, שקובעת את מדיניות ניהול ההליכים אל מול המתלונן השקרן, לרבות הנחיות מפורשות בנוגע לתלונות שווא על עבירות מין בעיקר בתוך המשפחה.
לפי הנחיה זו, ניתן לנקוט בהליכים פליליים גם במקרה של עבירות אלימות ומין וזאת בכפוף לאישור של פרקליט המחוז או משנה לפרקליט המחוז. הנחיה זו מאפשרת, במקרה של העמדה לדין והרשעה ממנו, לגזור גם תשלום פיצויים לקורבן תלונת השווא.

הגשת תביעה אזרחית

אישום שווא בהטרדה מינית מכתים את הנאשם בכתם קשה להסרה. בתא המשפחתי, במוסדות לימוד ואף במסגרות עבודה, די בתלונה אחת כדי לטלטל את עולמו של הנילון וזאת בשל הקושי הרב להפריך תלונה תפורה היטב אל מול המציאות בה החוק נוטה לטובת המתלוננים ולגרסתם.

אם נפגעת מתלונת שווא על הטרדה מינית, חשוב לפנות לייעוץ ולליווי משפטי וזאת על מנת לנהל את ההליכים המשפטיים על הצד הטוב ביותר, למצות את זכויותיך המלאות מול הצד הפוגע ולהוציא בגאון את הצדק אל האור.

במקביל, הייצוג המשפטי יאפשר לך להתמודד גם עם הליכים משמעתיים אליהם נדרשת במקום העבודה, כאשר מדובר בתלונה על הטרדה מינית בעבודה, ולהימנע מפגיעה בפרנסתך ובקריירה שטיפחת בעמל רב.

כעורכת דין פלילית מיומנת מזה 25 שנים, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז צפון ומתמחה בהווה בייצוג נפגעי עבירה, יש לי את הידע, הניסיון והכישורים המתאימים ללוות אותך ואת משפחתך במסע להפרכת התלונה ועד ליציאה מהמשבר. פנו אליי ונתאם פגישת ייעוץ.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם
להתייעצות עם עורכת הדין ניתן לפנות בכל עת למשרד ולקבל מענה מקצועי, אישי ומסור.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי  לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 1

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
שינוי עילת הסגירה

שינוי עילת סגירת תיק

כיצד ומתי יתרחש שינוי עילת סגירת תיק? בהתאם להנחיית פרקליט המדינה החדשה יחליט תובע על סגירת תיק הפלילי לפי מידת הסבירות שהחשוד שלפניו ביצע את

קרא/י עוד »
מדיניות אי הפללה בקנאביס

מדיניות אי הפללה

ללכת עם ולהרגיש בלי – על מדיניות אי הפללה בקנאביס זר לו היה נקלע במקרה לאחד ממתחמי הבילוי בישראל, ודאי היה בטוח כי בישראל, כמו

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן