חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ראיות דיגיטליות

ראיות דיגיטליות נתפסות על ידי המשטרה באופן תכוף למדי, ובמטרה לחשוף מידע מפליל בו אפשר להשתמש כנגד חשודים בעבירה פלילית. לפיכך חשוב להבין כיצד להתמודד עם ראיות אלה ומה יהיה תפקידן בהליך המשפטי.

מהן ראיות דיגיטליות במשפט הפלילי וכיצד ניתן להתמודד איתן בהליך הפלילי?

השאלה בה אדון במאמר זה הינה מהן ראיות דיגיטליות ואיך הן משפיעות על ההליך הפלילי.

הטכנולוגיה מתפתחת מהר, רק לפני כחמש עשרה שנים לא היו כלל טלפונים חכמים, ועברו עוד מספר שנים עד שהטלפון החכם הפך להיות מוצר צריכה בסיסי ומצוי בידו של כל ישראלי, וכמעט כל אדם מעל גיל 10 בעולם המערבי. אך הטלפון החכם הוא לא ההתפתחות הטכנולוגית היחידה שפורצת במהירות, גם מצלמות איכותיות הפכו להיות זמינות, כמעט כל פינת רחוב מצולמת, הרבה מכוניות נושאות עימן מצלמה על השמשה הקדמית. ואנחנו נוגעים רק בקצה הקרחון. הנוחות בשימוש במכשירים אלה עושה לכולנו חיים קלים, אך מהם המחירים שעלול האזרח לשלם בגללם?

מהי השפעתן של ראיות דיגיטליות במשפט הפלילי?

כל המכשירים האלה שמצויים ברשותנו יוצרים ראיות דיגיטליות, מתמונות וסרטונים, דרך התכתבויות, רשימת אנשי קשר ומקליטי שיחות, ועד GPS וטכנולוגיות מתקדמות שמשמשות את רשויות החוק בכלל והשימוש בהן נפוץ מאוד במהלך חקירה במשטרה בפרט. אותן ראיות דיגיטליות חשפו מעגל רחב יותר של אנשים להיתפס בקלקלתם, אך מאחר ואותן ראיות דיגיטליות נחשבות כל כך חזקות וכל כך לא ניתנות לערעור, הן עשויות גם להביא "אדם מן הישוב" להתמודד עם חשדות שהוא לא יודע איך להתמודד איתן נוכח "ראיות חותכות" לכאורה.

במאמר זה אסקור אילו ראיות דיגיטליות במשפט פלילי נפוצות, כיצד נעשה בהן שימוש בפועל במהלך ההליך הפלילי ובחקירת משטרה, וכיצד אותו "אדם מן הישוב" יכול דווקא לנצל את שפע הראיות הדיגיטליות הקיים לטובתו. אולם הכי חשוב, זה להבין את החשיבות של איש מקצוע בקיא, והכוונה לעורך דין פלילי המתמחה בראיות דיגיטליות, וההבנה שהיום כמעט כל עבירה כורכת בתוכה אינספור ראיות דיגיטליות שכאלה.

אתקשה להרחיב במאמר כאן על כל הראיות הדיגיטליות שניתן להפיק, אבל אין מקום לספק כי כל אחת מהן יכולה לשמש כראיה בהליך הפלילי, החל מחקירה באזהרה במשטרה ועד להעמדה לדין בהליך בפלילי בגין ביצוע עבירות פליליות.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

דוגמאות לראיות דיגיטליות במשפט פלילי

רק כדי לתת דוגמא על רוחב היריעה המכונה "ראיות דיגיטליות" אפרט מספר ראיות בסיסיות, אשר אין חקירה במשטרה בלעדיהן ושכל עורך דין פלילי חייבן להכירן, בוודאי לפני ייעוץ בחקירה באזהרה של חשוד במגוון עבירות פליליות. ואלה הן:

יישומוני מסרים מידיים – whatsapp, Instagram, messenger של פייסבוק ועוד רבים וטובים, כולם מגבים את ההתכתבויות שלנו, והללו נשמרות בשרתים וניתנים לגישה, בין באמצעות הטלפון הנייד של כל אחד מאיתנו, והן באמצעות המחשב. היישומונים הללו גם מגובים לרוב בענן, שגם הוא ניתן לגישה ובמסגרת חקירה במשטרה, חוקר מיומן בוודאי ימצא את הדרך להגיע למידע הזה, אם הוא סבור שהוא נחוץ לחקירה בהוכחת עבירות פליליות או בהמשך ההליך הפלילי.

תמונות וסרטונים – בין אם אנחנו יצרנו אותם בעצמנו ותיעדנו מצב דברים מסוים, גם בלי להיות מודעים שאנחנו יוצרים ראיה דיגיטלית, ובין אם הראיה הדיגיטלית עצמה מהווה עבירה (חדירה לפרטיות, חומר פדופילי), חשוב לזכור כי תמונות וסרטונים מהווים ראיות דיגיטליות משמעותיות ביותר.

מצלמות אבטחה – כדאי לדעת – היום המדינה, על כל רשויותיה השונות, מחזיקה בעצמה במצלמות רבות, בין אם זה משטרה ישראל שמחזיקה מצלמות בכבישים, ובין אם זה רשויות מקומיות המחזיקות מצלמות רבות בעידוד השלטון המרכזי, במסגרת תוכנית "עיר ללא אלימות". בנוסף, מצלמות אבטחה מוחזקות גם על ידי אזרחים ואינספור חקירות משטרה מתחילות מסקירת השטח בחיפוש אחר מצלמות ואזרחים תמימים, שאין להם שום קשר לאירוע פלילי, לא נחקרו באזהרה, אינם חשודים בדבר, מוצאים עצמם נאלצים למסור את רכושם הפרטי למשטרה ולאחר מכן לרדוף אחרי המשטרה על מנת להחזיר אליהם את רכושם, ואף להיעזר בשירותים משפטיים של עורך דין פלילי לשם כך.

במאמר מוסגר יאמר, שכיום מנסה המשטרה להפעיל, מערכת המכונה "עין הנץ" המאפשרת לה לעקוב אחר תנועת רכבים באמצעות מצלמות שפרוסות כבר היום בכבישי ישראל. יש טענה שהטכנולוגיה הזאת תשמש בעתיד למעקב גם באמצעות זיהוי פנים, ועל כך ארחיב בעתיד במאמר אחר.

איכון סלולרי ו-GPS – אמנם מדובר בשני דברים שונים שיוצרים ראיות שונות, שנשמרים בכלים שונים והנגישות אליהם שונה, אבל תכליתם זהה, איתור מיקומו של אדם, או כלי רכב, באמצעות כלים טכנולוגיים. חברות הסלולר מאפשרות לאתר אדם באמצעות שימוש באנטנות סלולריות, והן פועלות בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל בהעברת נתונים שכאלה. אבל גם אנחנו לפעמים מותירים סימנים לגבי המיקומים שלנו באמצעות מערכות ה-GPS שבטלפונים הניידים והיישומונים הייעודיים לניווט, כמו waze וגוגל מפות, אפילו יישומון התמונות והמצלמה עושות שימוש ב-GPS ויכולות לייצר ראייה דיגיטלית המעידה על מיקום.

פריקת טלפונים ניידים חכמים – עד היום, המחוקק טרם ראה לנכון להתייחס לייחודיות של הטלפונים הניידים החכמים, ובתי המשפט נתנו פרשנויות שונות המשייכים את הטלפונים הניידים ל"משפחת המחשבים", ברור לכל שזה אינו המצב בפועל, וכיום בתי המשפט הולכים ומצמצמים יחסם בקשר לאפשרות העיון של הגוף החוקר בטלפון הנייד של חשוד, ודורשים חיפוש מדויק ומכוון מראש, להבדיל מפריקה כוללת של הטלפון הנייד שהייתה מקובלת עד כה.

הפרקטיקה החדשה הזאת יוצרת צומת נוספת לביקורת על גופי החקירה והתביעה, ויש להכיר היטב את הפרקטיקה החדשה שנכנסה לתוקף לאחרונה על מנת להגן באופן מיטבי על זכויות הלקוח ובמילים פשוטות עורך דין פלילי חייב להתמצא במאטריה הזו לפני כל ייעוץ לחשוד בכניסתו לחקירה באזהרה.

תוכנות רוגלה והאזנות סתר – כולנו שמענו על תוכנה זו אשר לאחרונה פרצה לתודעתנו הודות לתיקי נתניהו והיא נפוצה בעולם באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת NSO, אולם החברה משווקת תוכנות נוספות והיא אינה היחידה בשוק. תחום זה הינו חדשני וטרם זכה להתייחסות המחוקק. ניכר כי רשויות האכיפה והמשפט מנסות להשוות את השימוש ברוגלה להאזנת סתר, מצב בו בית המשפט מתיר לגוף החוקר לנטר את פעולותיו של חשוד בזמן אמת, בין אם בשיחות טלפון, נייח או נייד, מיקרופונים מושתלים ואף בתקשורת בין מחשבים.

מה השימוש שעושים בראיות אלו במשפט הפלילי?

הראיות הדיגיטליות מקימות לא מעט קשיים בהגשתם, החוק מטיל מגבלות לא פשוטות על משטרת ישראל על מנת שזו תוכל להפיק ממכשירים טכנולוגיים ראיות דיגיטליות, ולכן ישנם צמתים רבים אשר חובתו של עורך דין פלילי מנוסה להכירם כתנאי לביקורת על עבודת המשטרה.

במקרים אחרים, דוגמת תיעוד שיחות יוצאות ונכנסות או איכון סלולרי, יישמר המידע אצל ספקית השירות הסלולרית ומחזיקת התשתית הסלולרית. הללו למדו היטב כיצד לתת שירות מיטבי למשטרה והן מפיקות הכנסות בלתי מבוטלות משיתוף הפעולה עם המשטרה. החומר הזה מכונה על ידי רשויות החקירה "מחקרי תקשורת" והוא מופק אך ורק על פי צו של בית משפט. חברות הסלולר למדו כיצד לעמוד בתנאים שדורש החוק וכעת מוגשים "מחקרי התקשורת" במה שמכונה על פי דיני הראיות כ"פלט". מידע שנאסף על ידי מחשב באופן אוטומטי ומופק ללא כל התערבות אנושית בתוכנו. גם במקרה זה המדינה חוותה מספר קשיים עד שגיבשה הליך מתאים לשימוש בראייה זו.

אנקדוטה מעניינת, בעבר על מנת להוכיח איכון סלולרי בבית המשפט היה נדרש להסתייע ב"חוות דעת מומחה" של מהנדס שהסביר לבית המשפט את עבודת האנטנות והמחשבים שמפיקים את המידע. חוות הדעת התקבלה, אולם משיקולי יעילות הלכה והתגבשה שיטת הפקת הראיות הנוכחית, המכונה "פלט" כפי שהוסבר קודם.

איך ראיות אלו יכולות לסייע לאדם מן היישוב?

נהוג לחשוב שראייה תשמש לרוב נגד החשוד/נאשם וגם הסקירה עד כה עוסקת בראיות שישמשו על מנת להוכיח את העבירה או לאתר את החשוד/נאשם, אולם עורך דין פלילי מנוסה, הבקיא ביכולות הראיות הדיגיטליות ויודע כיצד לאתר אותם, יודע לפעמים למצוא נקודות בהן המשטרה או התביעה לא חקרו, ולאתר מתוכן ראיות דיגיטליות שיכולות לסייע לחשוד/נאשם.

לעיתים, רשויות החקירה והתביעה טובעים בראיות דיגיטליות ולא טורחים לצלול ולברר את כלל החומר הדיגיטלי שהופק, עורך דין פלילי חרוץ ומנוסה יכול לאתר שם ראיות שמועילות ללקוח. יש גם מקרים שהחוקרים בתיק או התובע אינם מיומנים, לא יודעים לאתר ראיות דיגיטליות או לא יודעים איך לחפש בהם או להוציא את המיטב מתוך חומר הגלם.

אז איך באמת ראיות דיגיטליות יכולות דווקא לסייע לחשוד/נאשם?
כפי שסקרתי קודם לכן, כמות הראיות הדיגיטליות הפוטנציאליות היא כמעט אין סופית, ולא בכל חקירה יש יכולת להגיע לכל הראיות הדיגיטליות הגולמיות. בנוסף, הראיות הדיגיטליות הולכות והופכות למרכזיות יותר ויותר בחקירה המשטרתית ובהליך הפלילי, כך שעצם היכולת להראות שישנן ראיות דיגיטליות שלא נאספו היא עצמה יכולה לסייע לחשוד/נאשם.

אך לא די בכך, ראיה כזו, שלא נאספה, נותרת כעת לשימושו של החשוד/נאשם לשימושו, והוא יכול להחליט מה מיטיב איתו ומה לא, ולהשתמש רק במה שיועיל לו, או להפנות רק לראיות דיגיטליות שמועילות לו. החל מגורמים שלא נחקרו ויש בידם ראיות דיגיטליות משמעותיות (התכתבויות, תמונות, סרטוני אבטחה, אולי אפילו פלט שיחות או איכונים), ועד היכולת לגבש טענת אליבי באמצעות ראיות דיגיטליות.

כפי שניתן להבין, עורך דין פלילי מנוסה ובקיא התחום הראיות הדיגיטליות, בכוחו לייצר "יש מאין" ולהפוך מקרה "אבוד" למקור לראיות מזכות או להוכחת מחדלים. בעולם שבו הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, עורך דין פלילי שאינו מתמחה בתחום צועד הרחק מאחור, הוא משאיר ללקוחותיו חלל גדול של ראיות וטענות משפטיות לא מנוצל ומרווח גדול מאוד שיכול להקל ואף להוביל לזיכוי או סגירת תיק.

אז, למה לפנות דווקא אלי?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים.

צברתי לאורך השנים ניסיון וידע רב בטכנולוגיות חדשות הנפוצות במרחב וגם הטכנולוגיות החדשות שבשימוש רשויות החוק. למדתי כיצד ניתן להשתמש בהם לטובת לקוחותיי, וכיצד להגיע לראיות שגופי החקירה והתביעה לא הגיעו אליהן. ככל שהעמקתי בתחום למדתי כמה חוקרים ותובעים עשויים להיות לא בקיאים, לא מנוסים וחסרי ידע והבנתי שככל שאעמיק בתחום הזה אהיה צעד אחד לפניהם – זהו יתרון מובהק ופעמים רבות "שובר שיוויון" של ממש שבכוחו לזכות את לקוחותיי ופעמים רבות עוד קודם לכן – להוביל לסגירת התיק הפלילי במשטרה.

כפי שכבר הסברתי פעמים רבות – ההליך הפלילי יכול לתפוס כל אדם בכל עת, ללא הכנה והיא מכה באדם הנורמטיבי ללא רחם, מ"אדם מן הישוב" הופך להיות "חשוד", מגיע לחקירה באזהרה, לפעמים בהליכי מעצר, ולאחר מכן אולי גם "נאשם" שזועק לחפותו, או לכל הפחות רודף אחרי האמת שגופי החקירה והתביעה מעוותים לפעמים ומביאים בפני בית משפט. אותו "אדם מן הישוב" צריך שיהיה לו מישהו לפה, שיביא את "האמת שלו", ולפעמים את האמת לאמיתה, בפני בית המשפט, יהפוך כל אבן וידע לאתר כל ראייה כדי להקל, לזעוק את זעקתו, לזכות או להביא לסגירת תיק החקירה נגדו. בדיוק לשם כך – אני כאן. למשוך אתכם מן התהום.

הערה:
מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון טלפוני לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בקריות  לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 43

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן