חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירת צווארון לבן, במסגרתה מבצע העבירה משיג דבר מה במסגרת טענה, התנהגות או מסירת מידע שאיננה אמת ביודעין.

הגדרת עבירת קבלת דבר במרמה לפי חוק העונשין

סעיף 415 לחוק העונשין עוסק בעבירה מורכבת המכילה שלושה יסודות:

  1. קבלה – השגה פיזית, רוחנית או קניינית בפועל
  2. דבר – זכות, טובת הנאה, מקרקעין או מיטלטלין
  3. מרמה – טענת עובדה לגבי עניין בעבר, בהווה או בעתיד, המוצגת בעל פה, בכתב או בהתנהגות שהטוען שמאחוריה יודע שהיא אינה אמת או מאמין שאינה אמת.


במילים אחרות, מדובר בקבלת כל זכות או אלמנט המבססים הישג או יתרון מסוים, שהושגו במעשה או במחדל שכלל פגיעה בחופש הבחירה של הנפגעים. שהרי אילו היו יודעים המרומים את העובדות המלאות בנוגע לאותו עניין, לא היו מספקים את אותו "דבר" למבצע העבירה מרצונם הטוב והחופשי.

כך למשל, אדם שמתקבל למשרה כלשהי על בסיס מצג שקרי נחשב למי שקיבל דבר במרמה וכך גם מי שמכר מקרקעין הכולל מצג כוזב אודות הנכס.
תרחישים נוספים המסווגים כקבלת דבר במרמה יכולים להיות התחזות במטרה לקבל טובת הנאה גופנית, פרסום נתון כוזב במטרה להגדיל את המוניטין האישי, זיוף מסמכים ועוד.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

העונש הצפוי בגין קבלת דבר במרמה

עבירת מרמה מסווגת בדין הפלילי כעבירה מסוג עוון, שעונשה הוא עד 3 שנות מאסר בפועל. אלא שבמקרים רבים עבירה זו מתווספת לעבירות נוספות, לרבות ביצועה בנסיבות מחמירות – דבר שמשנה את סיווג העבירה לעבירה מסוג פשע שעונשה הוא עד 5 שנות מאסר בפועל.

קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות

מאחר ומדובר בעבירה מורכבת, ההכרעה לגביה הן בנסיבות "רגילות" והן בנסיבות מחמירות תיבחן על פי כריכתן של מספר עבירות מרמה יחדיו (למשל קבלת דבר במרמה כתוצאה מזיוף והונאה), זהות מבצע העבירה ומידת אחריותו לנפגעים, מידת התכנון המוקדם של העבירה, היקף הנזק שגרמה והאם בוצעה במסגרת משרה מקצועית.

כמובן שלשיקולי הענישה המלאים יהיו שותפים גורמים נוספים כמו מצבו האישי של הנאשם והרקע הפלילי שלו. יש לציין כי על מנת להרשיע בעבירה זו חייבת התביעה להוכיח הן את יסודות האשמה הפלילית (היסוד העובדתי והיסוד הנפשי) והן את הקשר הסיבתי שבין פעולת המרמה לבין קבלת אותו "דבר". בהקשר זה, גם הימנעות מעשיית פעולה שמשרתת את האינטרסים האישיים ושהפיקה קבלת דבר במרמה תהווה בסיס לאישום בעבירה זו.

עבירת ביצוע תחבולה

תחבולה היא שם כללי לעבירה מתחום עבירות המרמה, במסגרתה בוצעה הונאה או מעילה אך באופן שאינו מגיע לכדי מרמה.

כך לדוגמה, מראיין במקום עבודה ששגה לחשוב כי המרואיין שלפניו הינו אכן בעל תואר רלוונטי הנדרש לתפקיד, הביא לכך שהמרואיין עצמו ניצל את הטעות והשתמש בה כדי למסור מידע שקרי.

פעולה זו לא כללה הפעלת לחצים על המראיין, אך בהחלט בוצעה מתוך כוונה וידיעה במטרה להפיק תועלת ועל כן תיחשב לעבירה פלילית, אם כי כזו הנושאת בענישה מקלה יותר, של עד שנתיים מאסר.

האם שקר בהכרח ייחשב למרמה?

דני סיפרה בצער לכל שומע על ביתה הקטנה שנפטרה ועל התמודדותה המורכבת עם מחלת הסרטן. היא יצאה לדייטים רבים בהן כבשה לבבות וסחפה בסיפוריה הטראגיים, הקפידה לתאר את מצבה הכלכלי הקשה ולקבל תמורתו סיוע כספי.

אלא שדני התבררה לימים כמתחזה שפעלה במשך זמן רב במטרה לסחוט כספים ממקורביה, דבר שהביא להאשמתה בקבלת דבר במרמה.
כאמור, החוק מתייחס ללקיחת דבר מה כעבירה, גם כאשר הנזק הממשי מכך קטן וזאת עקב השקר שנועד להשגתו. דני הייתה כמובן מודעת לכך שהיא פועלת במרמה ולהשלכות מעשיה על אחרים, כאשר מטרתה האמיתית הייתה ידועה לה מראש וכמוה גם השגת הדבר אותו ביקשה.
אלא שישנם מקרים גבוליים בהם דבר השקר מוטל בספק: במקרה שאירע בבית המשפט בפתח תקווה, זוכה אדם שפיברק שבר מורכב בירך רק כדי להונות את חברת ביטוח התאונות האישיות שלו.

בית המשפט אומנם הבהיר כי מדובר ב"כשל ערכי ממשי" אך סבר כי העבירה חורגת מגבולות הדיון בעבירת קבלת דבר במרמה כפי שהחוק מפרש אותה וזאת עקב המצוקה הכלכלית של הנאשם והעדר פגיעה בפועל בחברת הביטוח.
גם במצבים אלו מן הראוי לקבל ייעוץ והכוונה מקצועיים המאפשרים להטיל ספק בקשר הסיבתי שבין המרמה לקבלת הדבר, או לחילופין לפעול לענישה קלה יותר בהתאם לנסיבות המקרה המדויקות.

עורך דין פלילי יוכל לסייע לכם בהצלחה

ייצוג משפטי בעבירת קבלת דבר במרמה דורש מומחיות ייחודית, בעיקר כאשר המדובר במי שהואשמו בפלילים לראשונה בחייהם ושגרסתם לאירועים צפויה לשפוך אור אחר על הנסיבות, ההקשרים והמהות במסגרתן בוצעה העבירה.

למעשה, גם אנשים שומרי חוק שלהבנתם האישית לא חטאו בדבר עשויים למצוא עצמם מואשמים בעבירה שכזו. ולכן, כבר מרגע הזימון לחקירה חשוב להסתייע בעורך דין פלילי מיומן, המנוסה בעבירות מהסוג הזה.

האופן שבו תנוהל החקירה ישפיע רבות על ההליך הפלילי כולו, בדגש על ההחלטה האם להגיש כתב אישום. התשובות לשאלות הנשאלות בחדר החקירה קובעות במידה רבה את עתיד התהליך ועל כן זהו הבסיס להימנעות מאשמה פלילית, או לכל הפחות אשמה קשה בנסיבות מחמירות.

זומנתם לחקירה? הואשמתם במרמה? נפגעתם מעבירה שכזו? פנו אליי בהקדם!

אני עורכת דין פלילית בעלת ניסיון של למעלה מ-25 שנים בתחום, המתמחה בייצוג נפגעי ונפגעות עבירה, עוברי חוק נורמטיביים ועובדי ציבור המתמודדים עם אישומים פליליים נוקבים. לכן אם דרוש לכם ייצוג משפטי ומצאתם כי ניסיוני מתאים לעניינכם התקשרו. אעשה את המיטב לסייע לכם!

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה באזהרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 19

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
זכות השתיקה

מהי זכות השתיקה?

זכות השתיקה וחשיבותה בהליך הפלילי – דעו את זכויותיכם! משנודע על חשד לדבר עבירה ו/או מוגשת תלונה נפתחת חקירה במשטרה. במצב דברים זה עשוי כל

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן