חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות מרמה והונאה

עבירות מרמה והונאה הן צד ייחודי בפלילים המשתייך ברובו לפשיעת הצווארון הלבן. עבירות אלה מבוצעות כדי להשיג טובות הנאה, כספים וזכויות שלא כחוק ותוך שימוש בעורמה, תחכום, ניצול ו/או הטעיה מכוונים.

מהן עבירות מרמה והונאה?

לא אחת מדווחת התקשורת על גורמים בכירים, ארגונים ואף אנשים פרטיים שביקשו להשיג דבר מה על חשבונו של גורם אחר. תוכניות שלמות דוגמת "המתחזים" עוסקות בכך, כשאליהן מצטרפות גם תוכניות ספיישל הכוללות תיעוד דוקומנטרי, עלילתי או מבוסס ראיון על אירועים בהם הצליחו אנשים לגשת ישירות למערכות שונות, מסמכים, כספים ומידע רגיש, מהם הפיקו תועלת אישית ובלתי חוקית.

ריבוי הסיקורים הללו מלמד עד כמה מטלטלות, פוגעניות וזדוניות הן עבירות מרמה והונאה – עבירות שבמהותן משויכות לתחום הצווארון הלבן עקב שכיחותן במקצועות בהן קיימת גישה למשאבים, ושכלפיהם התרחש ניצול מתוחכם, ערמומי ועתיר הטעיות – לעתים באופן חד פעמי, לעתים שיטתי וארוך טווח.

עבירות מרמה והונאה מהוות קשת רחבה למדי של עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה, בהן עשויים להיפגע גורמים ציבוריים, עסקיים ופרטיים. עבירה שבוצעה לאורך שנים עשויה לכלול גם מעגל נפגעים משני, הניזוק עקב פגיעה באותם נכסים אישיים וארגוניים, המשליכה עם הזמן גם על אלו שלהם עצמם.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

אכיפה נוקשה וחסרת פשרות

בשל אופי העבירות המורכב ופוטנציאל הנזק הטמון בהן, מנהלות הרשויות הישראליות אכיפה בלתי מתפשרת הכוללת הליכים פליליים נוקשים ואף אגרסיביים.

היחידות המשטרתיות האמונות על ניטור מניפולציות ותחבולות מהסוג הזה ועל פיצוח דפוס פעילותן (יאל"כ, יאח"ה ולעתים גם להב 433) מורכבות מאנשי מקצוע מיומנים באיסוף מידע, חקירות והליכי תביעה, בעוד שמערכת המשפט מבינה כי ענישה חמורה וכבדה היא הכלי היחידי להרתעה.

במקביל, ככל שהטכנולוגיה משנה את פניה הולכת ומשתפרת גם רמת התחכום של מבצעי העבירות – דבר שמביא להאצת הלוחמה בעבירות אלה ולרצון עז למצות את הדין עם חשודים, נחקרים ונאשמים במהירות האפשרית. מצב זה הוביל בשנים האחרונות ליצירת דפוסי אכיפה וענישה בחומרה הגבוהה ביותר, הכוללים תהליך פלילי מאיים ומטלטל, בעיקר כלפי אנשים נורמטיביים ללא כל עבר פלילי.

סוגי עבירות מרמה והונאה

את כל קשת עבירות המרמה וההונאה ניתן להגדיר כהשגת דבר מה לטובתם של מבצעי העבירה וזאת באמצעות הטעיה ורמיית הזולת. 

להלן כמה מהעבירות השכיחות ועונשן הקבוע בחוק:

סוג העבירה ומהותה

העונש הקבוע בחוק

זיוף – זיוף נתונים, מסמכים, דוחות, שטרות ועוד.

זיוף בלבד – עד שנת מאסר

זיוף במטרה לקבל דבר מה – עד 3 שנות מאסר

זיוף המשפיע על עסקאות – הצגה או אי הצגת נתונים/ מסמכים באופן שקרי, במטרה להשפיע על העסקה המתוכננת.

עד 3 שנות מאסר

קבלת דבר במרמה – השגת כספים, זכויות, שליטה, מסמכים, נתונים וכד' בדרך בלתי חוקית. 

קבלת דבר במרמה – עד 3 שנות מאסר

קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות – עד 5 שנות מאסר

ביצוע תחבולה – קבלת הטבה או כסף על ידי ניצול טעותו של אדם אחר.

עד שנתיים מאסר

רישום כוזב במסמכי תאגיד – מסירת פרטים ונתונים שקריים בניירת רשמית של התאגיד.

עד 5 שנות מאסר

עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד – ניצול כהונה בתפקיד מסוים, כדי לבצע עבירת מרמה כמו שוחד, או עבירת הפרת אמונים כמו מכירת אינפורמציה לתאגיד מתחרה.

עד 3 שנות מאסר

רשימת עבירות המרמה וההונאה כמובן אינה מסתיימת כאן ויכולה לכלול גם עבירות התחזות, הונאה, מעילה, עבירות "פונזי" ועוד. מלבד עונשי המאסר הכבדים, אישום בעבירות אלו צפוי לכלול גם קנסות כבדים בסך מאות אלפי שקלים וכמובן שלהליך הפלילי עצמו ישנן השלכות מקצועיות, משפחתיות, כלכליות ותדמיתיות רבות.

הענישה מבוססת על שיקולים כמו נסיבות ביצוע העבירה, היקפה, הנזק שנגרם ממנה לקורבנות, הרקע הפלילי של מבצע העבירה וכן היקף הראיות בתיק.
ככל שזומנתם לחקירה בחשד לעבירה זו או למתן עדות כנפגעים ממנה, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לעורכת הדין עידית רייכרט. ייעוץ מקצועי יסייע לכם לאתר את נתיבי הפעולה הנכונים ביותר למקרה וזאת תוך שמירה על האינטרסים האישיים שלכם והימנעות מפעולות שיובילו להליך פלילי ולאובדן הסיכויים לענישה מקלה.

היערכות לזימון לחקירה בגין עבירות מרמה והונאה

פתיחה בהליכים פליליים בעבירות מרמה והונאה מחייבת שיקול דעת מוקדם מצד מי שזומנו לחקירה בנושא. יש להבין מראש כיצד להימנע ממסירת מידע שעשוי לשמש כנגדכם ומהו גבול שיתוף הפעולה בחדר החקירות, מבלי שיעלה הדבר לכדי אשמתכם ללא צל של ספק. גם שומרי חוק נורמטיביים עשויים לגלות להפתעתם כי הם מוזמנים לחקירה במשרדי היחידות המטפלות בעבירות מרמה והונאה, לעתים בעקבות טעות בפעולותיהם, לעתים בעקבות הטעיה מאת צד ג' ולעתים כתוצאה ממניעים אישיים השופכים אור על האמת.

גם אם יוכח כי ביצעו עבירה שכזו, הכנה ראויה מול עורכת הדין עידית רייכרט תסייע בביאור הסוגייה המלאה, במסירת גרסתכם לאירועים ובשימוש לטובה בזכויותיכם, כדי להימנע מכתב אישום חמור ומאיים במיוחד.

ראוי לציין כי לא פעם מוזמנים לחקירה גם נפגעי העבירה עצמם – מי שנכוו קשות מאדם שהציג עצמו באופן שקרי, שניצל אחרים כדי להשיג מהם דבר מה, ששיטה, הונה ורימה. גם לנפגעים אלו מומלץ להיפגש בהקדם עם עורכת הדין המתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי עבירה ולתכנן יחד את תהליך הגשת התלונה ומיצוי הדין עם הגורם העברייני.

נחשדתם בעבירות מרמה והונאה? זומנתם לחקירה?

אל תהססו לפנות אליי, לקבלת ייעוץ, ייצוג והכוונה משפטית. אני עורכת דין המייצגת נפגעי ונפגעות עבירה, עובדי מדינה ועוברי חוק נורמטיביים ומעניקה שירות משפטי מקיף בתחומי המשפט הפלילי. להתייעצות אישית פנו כבר עכשיו.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה באזהרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 19

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
ייצוג נפגעי עבירה

מהי הטרדה מינית

באמת הוטרדתי או הגזמתי? כעורכת דין פלילית מזה 25 שנים, אני מייצגת ומלווה מקרים רבים של הטרדות מיניות. השאלה השכיחה ביותר שאני נשאלת היא האם

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן