חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הצהרת נפגע עבירה

הצהרת נפגע עבירה בהליכים פליליים, מאפשרת למי שנפגעו מעבירה מסוג עוון או פשע להביא לידיעת בית המשפט את הפגיעה והנזקים הגופניים, הנפשיים ו/או הרכושיים שנגרמו להם ובמטרה שיהוו ראיה בעלת משקל לגזירת עונשו של הנאשם.

מהי הצהרת נפגע עבירה?

למרות שהם אלו שסובלים מהשלכותיה הקשות של העבירה, קורבנות המהווים נפגעים לעבירה פלילית אינם מהווים "צד" בהליכים משפטיים שמנהלת המדינה כלפי מבצע העבירה. יחד עם זאת, לרשות נפגעי העבירה עומדות זכויות מסוימות, כאשר אחת מהבולטות והחשובות שבהן היא הצהרת נפגע עבירה – מסמך כתוב ומפורט בצירוף אסמכתאות חשובות, המוגש לגורם המטפל בתיק, בדרך כלל סמוך לדיון הטיעונים לעונש.
הצהרת נפגע עבירה היא מסמך קריטי, משום שזהו הכלי המרכזי דרכו ניתן להציג, לתאר ולשקף את ממדי הפגיעה והנזקים שנגרמו לקורבן העבירה. הצהרה זו גם מהווה פקטור חשוב לקביעת העונש שייגזר על הנאשם.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

הגדרת נפגע עבירה על פי חוק זכויות נפגעי עבירה

כל אדם שנפגע באופן ישיר מעבירה פלילית שסיווגה הוא עוון (כלומר עבירה שעונשה בין 3 חודשי מאסר ועד שלוש שנות מאסר) או שסיווגה הוא פשע (3 שנות מאסר ומעלה), מוגדר על פי חוק כנפגע עבירה. כאשר מדובר בעבירה שהביאה למותו של אדם, החוק יחשיב את בני משפחתו כנפגעי העבירה.
נפגעים אלו זכאים להשתמש בכל זכות שנקבעה בחוק זכויות נפגעי עבירה, לרבות הגשת תצהיר נפגע שצפוי להשפיע על שיקולי הענישה.

מי זכאי למסור תצהיר נפגע עבירה?

כל אדם שנפגע מעבירה פלילית מסוימת רשאי למסור הצהרה בכתב, המפרטת פגיעה ונזקים שנגרמו לו ממנה. נזקים אלה יכולים להיות גופניים, רכושיים וכמובן נפשיים.

המועד להגשת הצהרה מתקבל לאחר שקבע בית המשפט את אשמתו של הנאשם בדין. עורך הדין המלווה את הנפגע יידע אותו כי התיק מתקדם כעת לשלב הטיעונים לעונש ולקראתו ניתן לגבש את הצהרתו.

נפגע העבירה יגיש את הצהרתו לבית המשפט בצירוף מסמכים תומכים (למשל קבלות על הוצאות, מסמכים רפואיים וכיוצ"ב) והיא תיחשב כראיה לצורך קביעת העונש.

לחילופין, ניתן להגיש את ההצהרה לגורם המטפל בתיק – תובע או חוקר, כדי שהוא מצידו ימסור את ההצהרה כראיה. יש מקרים בהם הנפגע יתבקש להעיד בבית המשפט על הצהרתו ולהיחקר בחקירה נגדית אודותיה, אם כי מדובר רק בחלק מהמקרים.

תצהיר נפגע בשלב הטיעונים לעונש

שלב הטיעונים לעונש הינו שלב משפטי מתקדם בהליכים פליליים, שמנוהל לאחר שהורשע הנאשם במעשה (כלומר, נקבעה אשמתו). בנקודה זו וכחלק ממכלול זכויות נפגעי העבירה, רשאים הנפגעים להשמיע את קולם בכתב (הצהרת נפגע) ואף בעדות בעל פה אודות שנגרם להם (עדות לעונש).
אפשרות נוספת היא להביע את הדברים באמצעות תסקיר נפגע, שבודק את מצבו הנוכחי של קורבן העבירה ובכך מייתר את הזימון שלו לעדות בדיון הטיעונים לעונש. תסקיר הנפגע נערך לנפגעים בעבירות מין, המתה או אלימות קשה ובכפוף להסכמתם או הסכמת בני משפחתם.
לאחר שמיעת טענות ההגנה והתביעה לרבות תצהיר הנפגע, יוכל בית המשפט להכריע בסוגיית העונש.

תצהיר נפגע בבקשות חנינה

זכות נוספת המובאת בכתב, מתקבלת במקרה שבו הוגשה בקשת חנינה מצד מבצע העבירה. זכות זו מאפשרת לנפגע העבירה או לחילופין בן משפחתו של הנפגע שהעבירה גרמה למותו, להביע עמדתו האישית בכתב לעניין הבקשה להפחתה בעונש המאסר וזאת לרבות בקשות לקציבת מאסר עולם או ריצוי בעבודות שירות.

 בתיקים בהם הוגשה בקשה לקציבת מאסר עולם, תתרחש פנייה יזומה לנפגעי העבירה לפני הדיון בוועדת השחרורים. בנקודה זו, ניתן להציג עמדה כתובה שתוגש למחלקת חנינות במשרד המשפטים ותידון במעמד הוועדה.

זכויות נוספות לנפגעי עבירה

באופן כללי, ניתן לסווג את מכלול הזכויות לנפגעי עבירה לארבע קבוצות:

  • זכויות להשמעת עמדה בהליכים משפטיים
  • זכויות למתן סיוע משפטי, נפשי, כלכלי
  • זכויות הנפגעים למידע
  • זכויות הנפגעים להגנה


סל הזכויות משתנה ביחס לסוג העבירה, אופייה וחומרתה. לכן חשוב להבין מהו המצב המשפטי של התיק ומהי העבירה המיוחסת לפוגע. חשוב לדעת כי ייתכנו שינויים בסעיפי העבירה שבכתב האישום לאורך הדרך – דבר שירחיב או יצמצם זכויות נפגעים מסוימות.

להלן זכויות אפשריות נוספות המאפשרות השמעת עמדה בהליכים משפטיים:

  • הזכות להביע עמדה לגבי הסדר טיעון שמתגבש עם הנאשם או סגירת התיק נגדו.
    הזכות להביע עמדה לפני החלטה בהסדר טיעון או סגירת תיק, לנפגעי עבירת מין או אלימות חמורה.
  • הזכות להביע עמדה בכתב או בעל פה לגבי שחרור מוקדם או קיצור תקופת המאסר מול וועדת השחרורים.
  • הזכות להביע עניין בנוגע לעיכוב הליכים, לנפגעי עבירת מין או אלימות חמורה.
    בהעדרו של מנגנון אכיפה ופיקוח מסודר על סוגיית הזכויות מצד המדינה, חשוב לקבל ייצוג מעורך דין המתמחה בייצוג נפגעי עבירה.

אני, עידית רייכרט, עורכת דין פלילית מזה 25 שנים המייצגת נפגעי ונפגעות עבירה, אדאג למיצוי כל זכויותיך ובדגש על השמעת קולך החשוב אצל כל גורמי אכיפת הדין. יחד, נשפיע על שיקולי הענישה והליכים נוספים ככל שניתן. אני זמינה לתיאום פגישה עמך בנושא בכל עת.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה באזהרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 21

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
הדמיה של הכנה לחקירה במשטרה

הכנה לחקירה במשטרה

הכנה לחקירה במשטרה – המדריך לכל כיס הכנה לחקירה במשטרה, במיוחד עבור אנשים נורמטיביים שכף רגלם מעולם לא דרכה בתחנת משטרה, שנחשדים לראשונה בפלילים היא

קרא/י עוד »
רישום פלילי | חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים

אם כלב היה יודע לדבר?

"בית משפט לחיות" – או איך נמנע המשך התעללות בכלב ששימש לביצוע עבירות? מאז שעזבתי את תפקידי כתובעת בפרקליטות חלפו למעלה מ 11 שנים, במרוצתם

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן