חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מאסר על תנאי

מאסר על תנאי הוא מרכיב ענישה פוטנציאלי בגזר הדין, שמשמעותו הפעלת עונש מאסר בעת ביצוע עבירה פלילית נוספת במהלך תקופה שהוגדרה מראש. בקבלת ייצוג משפטי איכותי ניתן להסתפק במאסר על תנאי כתחליף למאסר בפועל.

פרט מעניין שלא רבים יודעים: כאשר נגזר עונשו של אדם, ימי מאסרו מאחורי סורג ובריח וימי מאסרו על תנאי נספרים יחדיו ולא יכולים לחרוג מהעונש המקסימלי הקבוע בחוק בעניין העבירה בה הורשע. כך למשל, אדם שהורשע בעבירה שהעונש הקבוע בחוק בגינה הינו 3 שנות מאסר, ונקבע כי ירצה 18 חודשים בעונש מאסר, עונש מאסר על תנאי, אם יוטל עליו בנוסף, לא יוכל לחרוג מ-18 חודשים. כלומר המחוקק רואה בעונש זה כחלק מעונש המאסר.

במאמר זה אנסה להסביר איך קורה שאדם נדון לעונש מאסר מותנה, איך הוא ישפיע עליו ומה קורה כשמבוצעת עבירה תוך כדי תוקפו של התנאי.

מהו מאסר על תנאי?

ככלל, כשאדם מבצע עבירה ומוגש נגדו כתב אישום, אם יורשע בסופו של המשפט ייגזר דינו וזאת בהתאם לשיקולי הענישה, לנסיבות הקשורות בעבירה ולנסיבות נוספות הקשורות בנאשם מבצע העבירה.

השופט מתחשב בכל אלה ובמדיניות הענישה הנוהגת ויכול לקבוע כי הוא דן את הנאשם לעונש מאסר ואת האופן בו ירוצה המאסר: מאסר של ממש בפועל מאחורי סורג ובריח, מאסר בפועל שירוצה בדרך של עבודות שירות ומאסר על תנאי כלומר מאסר שיופעל בתנאי שבתקופת זמן מסוימת יבצע הנאשם עבירה נוספת ויורשע בגינה. מאסר זה אם כן הוא בעצם עונש של מאסר "המרחף באוויר" כחרב על צווארו של הנאשם ויופעל רק אם בתוך תקופת התנאי (משך הזמן שקבע השופט) יבצע הנאשם עבירה בת מאסר, שצריך להיות מוגש נגדו כתב אישום בגינה והוא יורשע בה.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

מתי דנים אדם לעונש מאסר מותנה?

עונשי מאסר על תנאי הם לרוב כלי שמשמש כלפי מי שבית המשפט אינו רוצה להחמיר עימם ולהשית עליהם עונשי מאסר, או כאשר בית המשפט מעוניין להרתיע אותם מביצוע עבירות נוספות. זהו חלק ממערכת עונשים שמכונים "ענישה צופה פני עתיד". לרוב ענישה זו, ללא עונש מאסר בפועל, תופעל כלפי קטינים, צעירים ונטולי עבר פלילי. כאשר שופט דן אדם לעונש מאסר מותנה הוא יקבע גם את היקף המאסר המותנה. כלומר: במשך כמה זמן יעמוד התנאי ומה הן העבירות שבכוחן להפעיל את התנאי.

משך התנאי יכול לעמוד עד לשלוש שנים – כלומר בתקופה של שלוש שנים מיום מתן גזר הדין, ולמי שמרצה עונש מאסר בפועל, מסיום ריצוי עונשו, יעמוד התנאי בתוקפו למשך התקופה שנקבעה. ואילו עבירות יפעילו את התנאי? לגבי העבירות שיפעילו את התנאי, ישנה גמישות מסוימת, מקובל שיהיו אלה העבירות הספציפיות בהן הורשע הנאשם, אולם לעיתים ירחיב השופט את מנעד העבירות המפעילות את התנאי וכך יכול השופט לקבוע כי התנאי יופעל בגין "כל עבירת אלימות" או "כל עבירת רכוש".

לדוגמא: נאשם הורשע בביצוע מעשה אינוס ונדון לעונש של 14 שנות מאסר, מתוכן שנתיים לריצוי על תנאי והתנאי הוא כי במשך 3 שנים (מיום סיום ריצוי המאסר) לא יבצע כל עבירת מין (ולא רק כל עבירת אינוס).

מה ההשפעות של עונש מאסר על תנאי?

ראשית, מאסר על תנאי יושת רק לאחר הרשעתו של אדם בדין, כלומר אדם שלרשותו מאסר מותנה, יש לחובתו רישום פלילי. זה האלמנט הראשון שאדם צריך להתמודד איתו. הרישום הזה יופיע בכל הזדמנות כאשר יבוא אותו אדם במגע עם שוטר, כך למשל בדיקת רישיונות במחסום משטרתי תמים. זהו פרט שכדאי שכל אדם עם רישום פלילי, או משטרתי, צריך להכיר. משמעות הדבר היא שבעל רישום פלילי, וודאי מי שלחובתו עונש מאסר מותנה, צריך להיזהר פי כמה מכל מגע עם המשטרה. וכל כך למה?

כי כל חקירה במשטרה בעניינו בשלב זה עשויה להוביל ל"אצבע קלה" בהרבה על ההדק בכל הקשור למעצר ימים ובשלב מאוחר יותר גם בהליך של מעצר עד תום ההליכים, העבר הפלילי וודאי כזה המבטא חזרתיות על עבירות הוא שיקול משמעותי, גם במעצר ימים וגם במעצר עד תום ההליכים

השלכה נוספת וחשובה לקיומו של מאסר מותנה היא העובדה כי כשתלוי ועומד כנגד אדם מאסר על תנאי הוא עשוי למנוע ממנו אפשרות של הסדר מותנה, שכן אחד התנאים הנדרשים הוא שלא יהיו הרשעות בחמש השנים שקדמו להסדר המותנה. כלומר, סוג זה של מאסר מעמיד אדם בעמדת נחיתות בכל מפגש עתידי מול המשטרה ורשויות החוק, ככל שייחקר בעניין עבירה נוספת שביצע.

ביצעתם עבירה ויש לכם מאסר מותנה, מה עכשיו?

מה קורה כאשר אדם אכן מבצע עבירה בתוך תקופת התנאי של המאסר המותנה? בשלב זה עונש המאסר עלול להפוך לממשי, ועל כן, יש לקחת עניין זה בחשבון בעת ההתנהלות בחקירה במשטרה ומאוחר יותר בהתנהלות מול רשויות התביעה, למשל בעת הליך שימוע לפני הגשת כתב אישום.

עקרון העל שצריך להנחות הוא כי ככל שיש אפשרות להימנע מהליך פלילי בפני בית משפט כזה שעלול להפעיל את המאסר המותנה, יש לעשות כן. אבל, גם אם הוגש כתב אישום זה עדיין לא סוף פסוק, ישנם מספיק צמתים אשר באמצעותם עורך דין פלילי מיומן ומנוסה יכול למנוע את הפעלת המאסר המותנה. ראשית, יש לברר אם בכלל העבירה בוצעה בתקופת התנאי, ולאחר מכן אם מדובר בעבירה שאכן מפעילה את התנאי, כך למשל, שופטים רבים מחריגים את עבירות האיומים מיתר עבירות האלימות בכל הקשור למאסר המותנה שהם קובעים בגזרי דין. כמו כן, ובהתאם לתנאי שנקבע כלפי אותו אדם, לא בהכרח החזקה של סם תפעיל תנאי שנקבע בגין סחר, או גידול, של סם. למידע נוסף קראו על – עבירות סמים.

אך, גם אם נניח כי אכן העבירה עומדת בכל התנאים להפעלת מאסר על תנאי, עדיין עומד בפני השופט כלי מרכזי נוסף, ניתן להאריך את תוקפו של התנאי! כלומר, המאסר המותנה לא יופעל בגין העביר החדשה, אלא שהדבר יביא להארכת תוקפו של התנאי המקורי למשך תקופה נוספת. אולם החלטה שכזאת ניתן לקבל רק פעם אחת בעניין מאסר מותנה מסוים, היה ויעבור אותו אדם עבירה פעם נוספת בגין אותו התנאי, בית המשפט שידון בעניינו של אותו אדם בפעם הבאה וימצא שאכן ביצע עבירה שיכולה להפעיל את התנאי בתוך תוקף התנאי, יהיה מחויב להפעילו.

כך או אחרת, ומאחר שמדובר בדיני נפשות והתנהלות שגויה עלולה לעלות בחרותו של אדם, המלצתי היא להתייעץ עם עורך דין מעצרים,  בעל ניסיון והבנה בתחום וזאת כדי למנוע הפעלת התנאי בדרך שתביא את הנאשם אל מאחורי הסורגים.

אז, למה לפנות דווקא אלי, עורכת דין פלילית?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים וכן בייצוג נפגעי עבירה.
בהליך הפלילי מוטמעת שלילת חירויות וזכויות באופן מובנה כבר בשלב חקירה במשטרה ומאוחר יותר גם בהליך המשפטי הנובע ממנו. כחלק מכך, לעונש מאסר על תנאי תפקיד גדול בכל ההליכים הללו, ויש להכיר בכך ולדעת כיצד להתנהל ובמיוחד כאשר נתוניו של הלקוח מעמידים אותו בסכנה של הפעלת מאסר מותנה.

עורכת דין פלילית מנוסה ועורך דין מעצרים מכיר את כל קשת הכלים המצויים באמתחתו ושהחוק מעמיד לרשותו כאשר לקוחו נושא עימו עונש מאסר מותנה, ויודע כיצד לצמצם את הנזק שעשוי להיגרם ללקוחו בשל כך, הן בהליכי המעצר, מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים, והן בהליך הפלילי, צריך לנסות ולסכל את כוונת המשטרה והתביעה להפעיל מאסר מותנה.

רק עורך דין פלילי מנוסה יודע לערוך את מכלול השיקולים ולמצוא את הפתרון המתאים לכל אדם ואדם ובכל מקרה ומקרה כך שהפגיעה בזכויותיו תהיה בהיקף המצומצם ביותר, ולדאוג לכך שהמאסר המותנה ינוסח בצורה שתפגע באופן המינימאלי בלקוח, לתקופה קצובה, ובמידת האפשר לא המקסימלית, כך שבמקרה של מפגש עתידי נוסף עם רשויות החוק הפעלת המאסר על תנאי לא תהיה פשוטה.

לכן, ובדיוק בשל העובדה כי עסקינן בדיני נפשות ובדיני חירות, אני כאן לרשותכם. אם מצאתם את המאמר הזה רלוונטי לכם, מוזמנים להתייעץ איתי באופן דיסקרטי. ניסיוני העשיר וארגז הכלים המקצועי שלי יהיה לכם לעזר רב. מבטיחה לעשות את כל מה שצריך ברגישות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 4

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
אישה לאחר שבישרו לה על ניצחון בבית משפט וקבלת פיצויים על הטרדה מינית

פיצויים על הטרדה מינית

מהי הטרדה מינית וכיצד היא מוגדרת בחוק? החוק מתייחס לשש התנהגויות אסורות המהוות הטרדה מינית. התנהגויות אלה זוכות להגדרה רחבה וזאת מתוך שאיפה לכסות את

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן