חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החזרת רכוש תפוס מהמשטרה

החזרת תפוס המוחזק במשטרה מתרחשת כאשר לא מוגש בסופו של דבר כתב אישום נגד בעל החפץ או כאשר בעליו/ שוטר מוסמך פונים לבית המשפט בבקשה להורות על החזרתו בצו.

מהו בדיוק רכוש תפוס?

רכוש תפוס יכול להיות כל חפץ או אמצעי ששימש לביצוע העבירה – כמו למשל סכין ששימש לתקיפה, טלפון נייד ששימש להפצת מדיה אסורה וכדומה והוא יכול להיות גם אמצעי שהושג בעבירה – למשל כסף שהתקבל מעסקת סחר בסמים, רכוש שהתקבל במרמה וכדומה; וגם יכול להיות רכוש שיש בו ראיות רלוונטיות – למשל טלפון ובו תמונות או התכתבויות רלוונטיות לעבירה, מצלמות המתעדות ראיות רלוונטיות וכדומה; הרשימה הזו היא רק דוגמא למגוון הראיות החפציות שנתפסות במהלך חקירה במשטרה, ובפועל ישנן עוד הרבה סיבות ודוגמאות לתפיסת רכוש על ידי המשטרה במהלך חקירה.

במאמר זה אסביר מיהם הגורמים בחקירה המשטרתית, לאו דווקא החשוד או הנאשם, שרכושם עשוי להיתפס על ידי המשטרה ונדגים כיצד למעשה כל אדם יכול למצוא עצמו מתמודד עם הצורך לפנות למשטרה או לפרקליטות, או לכל גוף תביעה אחר, כדי לקבל בחזרה רכוש שנלקח ממנו ולפעול להחזרת תפוס. 

עוד אראה שלפעמים למרות "הצדק" בהחזרת תפוס לבעליו, לא תמיד מדובר במצב כל כך פשוט וייתכן שאם לא יבוצעו הפעולות "הנכונות" "בזמן ובמקום" ייקח זמן רב ומיותר עד להחזרת תפוס, או שאולי הוא לא יוחזר כלל או שהחזרתו כבר לא תהיה רלוונטית. עוד אנסה לסקור את מירב המצבים המשפטים שכדאי לכל אדם להכיר בנוגע להחזרת תפוס 

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

החזרת תפוס – מנקודת מבטו של החשוד

אדם נקרא לתחנת המשטרה, מתקיימת בעניינו חקירה באזהרה, ומתחילים להיאסף מידיו חפצים – טלפון, מחשב נייד, פריטים אישיים – זה יכול להתרחש בזמן החקירה ממש או במהלך חיפוש שמתבצע במקום מגוריו, מקום עבודתו, כלי הרכב שלו או בכליו. מיד לאחר שהפריטים הללו נתפסו על ידי שוטר, נמסרת לחשוד קבלה המעידה על כך שהפריטים הללו נתפסו ממנו, ושהחשוד מאשר שכך היה. לעיון בפקודת המשטרה בנושא תפיסת חפצים – לחצו כאן.  

בשלב זה, חשוב להבהיר כי לתפיסת חפצים יכולות להיות סיבות שונות ומשונות, תפקידו של עורך הדין פלילי לאבחן מהן הסיבות לתפיסת החפץ הרלוונטי, וכן האם ומדוע נדרשת המשך ההחזקה בחפצים שנתפסו.
בכל מקרה כדאי לדעת – ישנם חפצים, דוגמת טלפון או מחשב שתפיסתם נעשית באופן שוטף בכמעט כל חקירה במשטרה. ולשם שחרורם והשבתם לידי החשוד, או לחלופין לשם המשך החזקתם בידי המשטרה, ישנו מסלול מאוד ברור ותנאים שעורך דין פלילי מנוסה אמור להכיר ולפעול בהתאם.

לכן, אם הנך חשוד בביצוע עבירה, ונתפסו ממך טלפון או מחשב, כדאי שתדע שבאמצעות עורך דין פלילי מנוסה בתחום החזרת רכוש תפוס מהמשטרה תוכל לקבל את הפריטים התפוסים בתוך זמן קצר. ל – 10 טיפים על התנהלות נכונה בחקירה קראו מאמרי – חקירה במשטרה.

החזרת רכוש תפוס מהמשטרה – מנקודת מבטו של הנאשם

מצבו של הנאשם, אשר הוגש נגדו כתב אישום והוא החל כבר בהליך משפטי בעניין מעשיו הפליליים, יכול להראות דומה לזה של החשוד. אך עדיין, ישנו רכוש שנתפס על ידי המשטרה בשלב החקירה שניתן לשחררו לאחר שהוגש כתב האישום.

כך, ייתכנו מצבים במהלך ההליך הפלילי שהמשך החזקת הרכוש בידי המשטרה אינו נחוץ יותר, או אינו תואם את לשון החוק. עורך דין פלילי מנוסה אמור להכיר את שלל המצבים האלה ולהביא להחזרת תפוס ולשחרור רכושו של הנאשם בהקדם. למשל: מכשיר טלפון נייד שתכנו נפרק וסומן כראיה, עשוי להיות מוחזר לנאשם בכפוף לתנאים מסויימים, רכב שנתפס לצרכי חקירה גם הוא עשוי לחזור לחזקת הנאשם, ככל שהתביעה לא מתכוונת לחלטו בסיום ההליך המשפטי.

החשיבות לשחרור הפריטים התפוסים מתחדדת אף יותר בסיומו של ההליך הפלילי, ככל שבידי המשטרה נותרו פריטים השייכים לנאשם, חשוב מאוד לדעת מתי נכון יהיה לבקש את שחרורם, הבחירה הטקטית במועד המתאים יכולה להכריע באם הפריט יוחזר לבעליו או שלא ולשם כך נדרש עורך דין פלילי הבקיא בתחום ומכיר את ארגז הכלים שיש ברשותו ואיך להחזיר ללקוחותיו את הפריטים שנתפסו מהם במהלך חקירה במשטרה. 

החזרת רכוש תפוס – מנקודת מבטו של המתלונן

לא רק החשודים והנאשמים נתקלים במקרים בהם המשטרה נוטלת מהם רכוש השייך להם לצורך חקירה במשטרה. לעיתים, גם מהמתלונן יכולה המשטרה לתפוס רכוש, לעיתים יהא זה טלפון ומחשב הנחוצים לצורך החקירה, ולעיתים בדומה לחשודים במהלך חקירה באזהרה, גם התפיסה מהמתלוננים תהיה על פי צו של שופט. כל אלה עשויים לעורר את המחשבה כי הרכוש נתפס "לעד" ויהיה קשה להשיבו, אך למען האמת – לא כך הדבר.

אחד המקרים המעניינים יהיה במקרה בו המתלונן נפגע כתוצאה מעבירת רכוש והמשטרה הצליחה לשים ידיה על רכושו של המתלונן שנמצא בחזקת החשוד, או הנאשם, אך המשטרה או הפרקליטות מבקשים להמשיך להחזיק ברכוש לשם ניהול ההליך הפלילי.

גם במקרה זה ניסיונו של עורך הדין הפלילי, והתזמון בו מתבקש הרכוש בחזרה, עלולים להשפיע מאוד על תשובת המשטרה והפרקליטות. נדרש ניסיון רב והיכרות עם האפשרויות, הסיכונים והסיכויים, על מנת להשיב בהקדם את הרכוש ועל אף שנדמה כי מדובר ברכוש אישי, שאין מחלוקת על מי בעליו, הצורך בשימוש ברכוש לצורך ניהול ההליך הפלילי עשוי לעיתים לגבור על צרכיו ורצונו של בעל הרכוש ויש לתזמן היטב את הבקשה להשבת הרכוש ולהעלות את הטענות המתאימות לכל מקרה ומקרה. טעות בתזמון או בטענות עלולה להביא לעיכוב בהחזרת התפוס ואיתו גם לעוגמת נפש מיותרת לבעלי הרכוש.

החזרת תפוס – כשמדובר בצד שלישי

בעוד שהמתלונן, החשוד והנאשם הם צדדים "מובנים מאליהם" בבקשה להחזרת תפוס מהמשטרה ומטרת תפיסת הרכוש ברורה להם, לכאורה, ישנם צדדים שלישיים אשר הזדמנו לאירוע, ולפתע עלולים למצוא עצמם נאבקים על השבת רכושם שנלקח לטובת חקירה במשטרה על אף שהם אינם קשורים להליך הפלילי. זה יכול להישמע מוזר, אבל כדאי לדעת שמדובר בפעולת חקירה נפוצה מאוד ומיד אסקור מקרים שכיחים יחסית לפעולה שכזאת.

אחד האירועים השכיחים הוא תפיסת מצלמות מצדדים שלישיים שיכולים לסייע בחקירת האירוע, אלה יכולות להיות "מצלמות רחוב" או מצלמות רכב שבבעלותו של אדם פרטי או עסק שבמקרה התיעוד שנקלט על ידם יכול לסייע לחקירת המשטרה.

במקרה של תפיסת תיעוד של מצלמות, על פי הנהלים, צריכה המשטרה לתפוס את המחשב עצמו שתיעד אותם, כלומר בפועל תפיסת המצלמות עשויה להשבית את אפשרות המשך השימוש במצלמה של אותו צד שלישי. מקרה שכזה הוא מאוד נפוץ ויש צורך בהסתייעות בעורך דין פלילי מנוסה על מנת לזרז את החזרת הרכוש בהקדם ולפעול משפטית למטרת החזרת הרכוש.

במקרה של תפיסת מצלמות, פעולת החזרתן עשויה להיות מסובכת יותר משנדמה. בלא מעט מהמקרים עשויה המשטרה להחזיק את הרכוש זמן לא מבוטל בטרם תיעתר לבקשות להשיבו וייתכן שתידרש התערבותו של בית המשפט על מנת לזרז את החזרת הרכוש שנתפס. לכן, חשוב להתייעץ בעורך דין פלילי לפני ביצוע פעולות הכרוכות בפניה למשטרה או לבית המשפט, במטרה להחזיר רכוש מסוג זה.

וחשוב לזכור כי בפעולות הכרוכות בפניה לבית משפט, או בהסכמה, או אי-הסכמה, לתנאי שחרור של רכוש, מומלץ להתייעץ קודם לכן עם עורך דין פלילי מנוסה ולהבין את משמעות הדברים בטרם מתן הסכמה או סירוב לתנאים. הסכמה לתנאי שחרור של רכוש היא בעלת משמעויות משפטיות כבדות ערך ויש לצמצם כמה שניתן את התנאים או את משמעותן רק להיקף הנחוץ באמת.

היכן כדאי להגיש בקשה להחזרת תפוס?

מה עושים אם סירבה היחידה החוקרת או התביעה להחזיר את החפץ שנתפס וטעמיה עימה? כדאי לדעת כי במקרה כזה ניתן להגיש בקשה מיוחדת לשם החזרת תפוס לבית משפט השלום ובעניין זה כדאי להכיר: כי בקשה מסוג כזה ניתן להגיש בכל בית משפט שלום בכל אחד ממחוזות השיפוט ואין הכרח להגיש את הבקשה להחזרת תפוס רק במחוז השיפוט של היחידה החוקרת, כפי שבדרך כלל נהוג.

זהו טיפ מעשי ביותר שכן מניסיוני למדתי שבפעמים רבות, בקשה להחזרת תפוס המוגשת דווקא במרחק ניכר ממקום מושבה של היחידה החוקרת מהווה את "שובר השיויון" שישכנע את היחידה החוקרת לטובת החזרת התפוס וזאת כדי לחסוך את הטרחה שבהתייצבות היחידה החוקרת בבית משפט המרוחק ממנה מרחק רב.

אז, למה לפנות דווקא אלי?

אני עו"ד פלילי עידית רייכרט, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט הפלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים וכן בליווי וייצוג נפגעי עבירה

תפיסת רכוש על ידי המשטרה, בין אם מדובר בחשוד, נאשם, נפגע עבירה או צד שלישי, יכולים להיות מבהילים ומפחידים, נדרש ניסיון והיכרות עם החוק, עם הדין ובעיקר עם המערכת המשפטית המסורבלת, על מנת לדעת לעומקם את משמעות תפיסת הרכוש ואת הדרך הנכונה להביא לשחרורו.

מניסיוני הרב למדתי שרק עורך דין פלילי מנוסה יידע להעריך נכונה את המצב ולתת ללקוח ייעוץ מתאים ומדויק לפני קבלת החלטה ביחס להחזרת רכוש, לתנאי ההחזרה שלו, ולמועד המתאים להגשת בקשה שכזו. ולכן כדאי ומומלץ עוד לפני שבוחרים באיזה מן הכלים שבארגז הכלים להשתמש על מנת להשיג את התוצאה המיטבית, להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה, שידע להפנות אותך לכלי המתאים עבורך, זה שיספק את התועלת הרבה ביותר ותוך נטילת הסיכון הנמוך ביותר.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

 

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בתל אביב לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 15

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
ייצוג בהליכים משמעתיים

ייצוג בהליכים משמעתיים

ישנם גופים, מקצועות, ומקומות עבודה, כגון מורים, שוטרים, עובדי מדינה ואחרים שלהם טריבונלים מעין-שיפוטיים העוסקים באכיפת מערכת כללים פנימית, להם מחויבים העובדים, או בעלי המקצוע.

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן