חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההסדר המותנה ששינה את חייו

ע' היה חייל בשירות סדיר, הוא בא מרקע קשה: אימו חד הורית שמגדלת אותו ואת שני אחיו הצעירים בחום ואהבה גדולים אך בדוחק רב. ע' רצה לסייע לאמו, להסיר מעליה את עול הפרנסה, אבל הוא לא כל כך ידע איך, המצוקה הכלכלית גברה וע' רקם תכנית כיצד לגייס כסף למשפחתו. הוא תכנן להתחזות לעמותת חסד כלשהי להרים תרומות "רק בשביל כמה מאות שקלים וזהו". ע' אמנם הבין שהרעיון שלילי ופלילי אבל רחמיו העצמיים עליו ועל משפחתו גברו והוא הוציא את התוכנית אל הפועל בלי לעצור את עצמו. כך, ע' גייס את הכסף שרצה וחדל עם מעשיו. הוא נתן לאמו את הכסף, היא לא שאלה מניין והוא לא נאלץ לשקר.

אלא שכעבור זמן, החלו התלונות על המרמה להגיע ולמרות שנערמו, המשטרה פעלה בעצלתיים וניהלה חקירה בעניינו של ע' במשך שנתיים! וכשזומן סוף סוף לחקירה בחשד להתחזות, קבלת דבר במרמה והונאה רק כעבור כשנתיים, ע' הודה מייד והתנצל, כמו חיכה להתנקות ולשלם על חטאיו ומעלליו. ע' חש נבוך ומבוייש ממעשיו והיה כבר במקום אחר בחייו. הוא לקח אחריות מיידית על מעשיו והבטיח לכפר עליהם בכל מחיר ולעשות כל מה שיידרש. אפילו מוכן היה לעמוד לדין במשפט פלילי.

וכאשר התיק הועבר לפרקליטות הם אכן מצאו שישנן די ראיות על מנת להגיש נגדו כתב אישום וכך תכננו לעשות. ע' קיבל על כך הודעה ומייד פנה אליי בשאלה מה לעשות? לאחר שעיינתי בחומר החקירה ובנתונים נוספים התרשמתי שהמקרה שלו מתאים בדיוק להליך ייחודי שנקרא "הסדר מותנה", מחוץ לבית המשפט, אפילו ללא כתב אישום וזאת בשל גילו, היקף המרמה ומשך הזמן הקצר בה נמשכה וכן משום שאין לו שום הרשעה קודמת או תיקים פתוחים נוספים.

ע' היה המום ונרגש, "באמת לא יהיה לי רישום פלילי" תהה? לא התחייבתי לדבר אלא לעשות כל מאמץ להצליח להגשים עבורו את ההסדר המותנה. ומהו הסדר מותנה שאל ע'? הסברתי לו שבהליך כזה, הוא יצטרך להודות בביצוע העבירה בטיוטת כתב אישום ורק אם יעמוד בתנאי הסף, אזי תציע לו התביעה הפלילית לסיים את עניינו בהסדר מותנה וכחלק מן ההסדר הוא יישא במעין עונש שיכול להתפרס החל במכתב התנצלות ועד לתשלום פיצויים וקנסות. ההליך עצמו מתנהל כך שהתביעה הפלילית היא זו שמציעה את המתווה להסדר המותנה, וע' צריך רק להשיב אם הוא מקבל את ההצעה או לא. ע' הסכים מייד לכל תנאי. "רגע" השבתי לו. יש עוד דרך ארוכה לעבור.

בשיחותיי עם הפרקליטות בעניינו של ע', התגבשה הסכמה כי עניינו של ע' אכן מתאים למתווה של הסדר מותנה. אלא שגם בהליך כזה, דרושים ניסיון והבנה משפטיים על מנת להשיג תוצאות מיטביות. ואכן, כאשר העבירה הפרקליטות את הצעתה למתווה נוכחנו לגלות כי היא מאשימה אותו במספר עבירות ומייחסת לו מרמה בסכומים בהיקף גדול ממה שבוצע בפועל.

ע' היה מוכן להודות בכל, גם בסכומים גבוהים ממה שנטל, העיקר לסיים כבר עם הארוע הזה שלא מניח לו מאז. אלא שאני סברתי שהצעת הפרקליטות מופרזת ושגויה. ובמסמך ארוך ומפורט, הראינו לפרקליטות כי אין מקום, מבחינה משפטית, להאשים את ע' ביותר מעבירה אחת, של קבלת דבר במרמה והוכחנו להם, באמצעות חומר הראיות, כי היקף המרמה נמוך משמעותית משסברו. כך, הנחנו בפני הפרקליטות הצעה משלנו למתווה, לרבות הצעה לעונש מופחת בהרבה שלטעמנו הולם את המעשים בהם הודה ע' וליותר מזה לא היינו מוכנים.
הפרקליטות בהגינותה קיבלה את כל טענותינו ואימצה באופן מלא את המתווה שהוצע על ידינו שהוא נמוך משמעותית מן ההצעה המקורית.

סיום עניינו של ע' כפי שהסתיים לא יכול היה להתאפשר ללא עורך דין פלילי בעל ניסיון שמכיר את ההליכים מול התביעה הפלילית בכלל, והפרקליטות בפרט, מכיר את ההליך של הסדר מותנה ויודע גם להעז ולהעמיד דרישות כשצריך, והכל במטרה למקסם את ההגנה על זכויותיו של הלקוח מבלי לסכן אותו בסיכול ההצעה.

זקוקים ליעוץ? צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

הצלחות נוספות של משרדי:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן