חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תנאים להסדר מותנה

סגירת תיק בהסדר מותנה מעניקה לחשודים הזדמנות חד פעמית להימנע מהליך פלילי על כל השלכותיו, וזאת בכפוף להודאתם באשמה ולקיום שורה של תנאים שנקבעו באותו הסדר.

מהותו ועקרונותיו של ההסדר המותנה

במדינת ישראל ובכלל במדינות המערב, הליכים פליליים נוטים בדרך כלל להתנהלות מאיימת ואף אגרסיבית למדי. הם טומנים בחובם אינספור השלכות על עתידם ומהלך חייהם של נחקרים, חשודים ונאשמים, לא כל שכן על מי שהורשעו ושננקטה כלפיהם ענישה קשה ומחמירה.

אך כאשר אדם נורמטיבי ושומר חוק מועד לראשונה בחייו – האם קיים מקום לנהל כלפיו הליך נטול כל פשרות? האם אדם שנקלע לתגרה אלימה ייאלץ להתמודד עם הליך פלילי שמקביל באופיו למי שעברו הפלילי כולל מספר תקריות אלימות? האם עובדת שנקלעה למצוקה כלכלית וביצעה מעילה נקודתית, תישפט לחומרה בדיוק כמו מי שתכננה בעורמה מהלכי גניבה רבים ושיטתיים אותם ביצעה במשך שנים?

כדי לאפשר לחשודים אלו לסיים את ההליך הפלילי כנגדם באופן מקל, לעבד טוב יותר את הכרתם במעשה ולהודות בו וכן לתקן את הנזק שנגרם ממנו, קיימת האפשרות לסגירת תיק בהסדר מותנה.

כאן המקום לציין כי הסדר מותנה איננו מהווה הסדר טיעון: להבדיל מהסדר טיעון בו הנאשמים מודים במיוחס להם וזוכים להפחתת סעיפי האישום שמשמעותם ענישה מקלה, הסדר מותנה מתקיים עוד לפני הגשת כתב האישום או לחילופין ההעמדה לדין, ובמסגרתו תתרחש הודאה באשמה כנגד קיום התחייבויות מסוימות וסגירת התיק ללא רישום פלילי.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

עבירות המאפשרות סגירת תיק בהסדר מותנה

הסדר מותנה כשמו כן הוא – הסדר הקובע תנאים מסוימים כנגד סיום ההליך הפלילי כבר מראשיתו. אפשרות זו שמורה לעבירות הנחשבות יחסית קלות בחומרתן, מסוג חטא או עוון והיא מהווה הזדמנות לחשודים להימנע מהליך משפטי והרשעה פוטנציאלית, על כל השלכותיה.

בין העבירות בגינן ניתן לחתור להסדר מותנה:

  • גניבה
  • תקיפה
  • תגרה
  • העלבת עובד ציבור
  • הזנחת השמירה על חומרים מסוכנים וכלי יריה
  • מעשה פזיזות ורשלנות בחיה
  • אי מניעת פשע
  • תקיפת שוטר
  • עבירות שוחד
  • עבירות זנות
  • החזקת פרסום תועבה
  • אי מניעת פשע
  • חלק מעבירות התכנון והבנייה
  • עבירות מסוימות בניירות ערך
  • גרימת חבלה ברשלנות


ההסדר המותנה לא ייערך בעבירות בהן התביעה תוכל להטיל כופר כספי או עיצום כספי, בעבירות מנהליות וברירת קנס וכן בעבירות של תאונות דרכים בהן קיימת חבלה של ממש.

תנאי סף לקבלת הסדר מותנה

כדי לחתור להסדרתנאים לקבלת הסדר מותנה, מעמיד החוק בפני החשודים כמה תנאי סף:

  1. העונש בעבירה לעמדת התביעה לא יכלול מאסר בפועל, לרבות מאסר שירוצה בעבודות שירות.
  2. לנאשמ/ת עבר פלילי נקי מחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה הנדונה וכן העדר חקירות ומשפטים תלויים או עומדים.
  3. קיימות ראיות מספקות לאישום בעבירה הנדונה. כאשר אין ראיות מספקות, התיק צפוי להיסגר בעילה של חוסר ראיות או חוסר אשמה.

תנאים מחייבים אותם ניתן לכלול בסדר המותנה

ההסדר המותנה כרוך בניהול משא ומתן בנוגע להתחייבויות מסוימות, לרבות הודאת החשודים בעובדות העבירה המיוחסת להם. להלן כמה מהתנאים שעשויים להיכלל בהסדר:

  • תשלום קנס לאוצר המדינה עד לסכום 29,200 ₪
  • תשלום פיצוי לנפגע העבירה עד לסכום 29,200 ₪
  • התחייבות להימנע מביצוע עבירות נוספות
  • עמידה בתנאים של תוכנית טיפול, תיקון ושיקום שנקבעה על ידי קצין מבחן
  • סנקציות לתיקון הנזק שנגרם מהעבירה כמו הפקדת כלי ירייה, חילוט חפץ, הפקדת רישיון נהיגה, התפטרות או התחייבות שלא לכהן בתפקיד מסוים, התחייבות מכניסה למקום מסוים או התקשרות עם אדם מסוים ועוד. 

ומה לאחר החתימה?

עם סיום ההסדר והחתימה עליו, החשוד יתחייב לקיים את כל התנאים האמורים בו. התחייבות זו תביא לסגירת התיק ולפרסום החלטת ההסדר באתר הרשות התובעת וזאת ללא פרטי זיהוי אישיים. אם יופרו תנאי ההסכם, יהיה החשוד חשוף להגשת כתב אישום כנגדו.

האם ניתן לסרב להסדר המותנה שהוצע לי?

חשודים רשאים לסרב להזמנה לפגישה בה ייבחן עבורם הליך של הסדר מותנה וזאת כנגד להבנתם כי במקרה כזה יוגש כנגדם כתב אישום. ראוי לציין כי מערכת המשפט לא רואה בעין יפה את מי שסירבו לחתום וזאת משום שההסדר המותנה מעניק הזדמנות הוגנת להימנע מהדין הפלילי, המאפשרת לחשודים לשוב למסלול חייהם השגרתי והנורמטיבי.

חשיבותו של ייצוג משפטי בהליך סגירת תיק בהסדר מותנה

חשד בפלילים לא הופך אדם לנאשם במעשה ולכן מעורבותו של סניגור מומחה תסייע כבר מהרגע הראשון על מנת להגיע להסדר מותנה או לחילופין לבחון את התאמתו למקרה. עריכת ההסדר כרוכה בהשלכות נוספות לגביהן חשוב לקבל ייעוץ, לרבות הודאה בעובדות המקרה שעשויה לשמש בעתיד כנגד החשוד במישורים אחרים כמו למשל בתביעה אזרחית. מעבר לכך, עורך הדין ידאג לפרט כראוי נסיבות שבכוחן למנוע הגשת כתב אישום כמו ההתנהלות האישית לאחר ביצוע המעשה, נסיבות העבירה, חומרתה ותוצאותיה וכן נסיבות מקלות נוספות.

הייצוג המשפטי מאפשר לשכנע את התובעת בהתאמתו של המקרה להליך ההסדר המותנה ולנהל לגביו משא ומתן איכותי עד להשגת התנאים האופטימליים ביותר עבור החשוד. ללא ייצוג משפטי יסודי ומקצועי, לא תינתן הזדמנות הולמת להימנע מההליך הפלילי ולשוב לשגרה ללא נזקים כבדים.
עורכת הדין עידית רייכרט משמשת כסנגורית מומחית בהליכים פליליים לרבות ייצוג בשימוע לפני הגשת כתב אישום, ייצוג בחקירה פלילית ובחינת האפשרות לסגירת התיק בהסדר מותנה.

כפרקליטה בכירה לשעבר במחוז הצפון, יודעת עורכת הדין כיצד לנתח כהלכה כל מקרה המונח לפניה, לבחון את אפשרויותיו לאור מדיניות התביעה ולהרכיב עבורו אסטרטגיה נבונה המהווה בסיס איכותי להצלחת התיק. ניתן לחייג כבר עכשיו ולתאם פגישת התייעצות לבחינת הסדר מותנה, לפני ואחרי הגשת כתב האישום.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בצפון לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה באזהרה ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 21

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

Picture of עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
נפגעת עבירה נשענת על זכוכית בחיפוש אחר עזרה וייצוג

ייצוג נפגעי עבירה

ייצוג משפטי בהתאם לחוק זכויות נפגעי עבירה הליכים פליליים בישראל מנוהלים על ידי המדינה, במטרה להעניש את הפוגעים ולשמור על שלום הציבור. הנפגעים הישירים של

קרא/י עוד »
מאסר על תנאי

רק לא מאסר!

י' נמצא בעשור השביעי לחייו, הוא עובד בכיר בתחום הביטחוני, מאוד מוערך על ידי עמיתיו ומנהליו ומנהל חיי שגרה רגילים ונורמטיבים. יום אחד הוא מוצא

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן