שימוש במידע פנים?

שימוש במידע פנים נחשב לאחת העבירות השכיחות והחמורות בניירות ערך, במסגרתה אדם בעל ידע מסוים מנצל את קיומו לרעה בכדי להשיג רווחים עבורו או עבור מקורביו.

מהו שימוש במידע פנים?

כבר מהרגע הראשון לפשיטה המפתיעה שערכו חוקרי רשות ניירות ערך על המשרדים של החברה הציבורית בה משמש נ' כמנכ"ל, הוא הבין שזה רק עניין של זמן עד שהחשדות הכבדים של החוקרים לביצוע עבירה של שימוש במידע פנים בקשר למניות החברה יגיעו גם אליו.

למעלה מ-20 שנה מסתובב נ' בתפקידים שונים בחברות ציבוריות, ולמרות שלא חווה זאת בעצמו עד לאותו רגע, הוא ידע היטב מה ההתנהלות הנכונה מבחינתו במקרה של חשד לביצוע עבירות צווארון לבן בכלל, ועבירה זו בפרט – להתייעץ בדחיפות עם עורך דין פלילי, ורצוי עורך דין צווארון לבן. כי כפי שכבר הבין וידע נ'- חקירת משטרה היא רק עניין של זמן ואם כך רצוי להתכונן אליה באופן רציני וראוי.

אכן, כמה דקות לאחר מכן הוא הרים טלפון אליי, עורכת-דין צווארון לבן המתמחה גם בעבירה של שימוש במידע פנים. ייעוץ נכון שלי, הסתבר בדיעבד כהחלטה אסטרטגית נבונה וטובה שמנעה את מעצרו שבועות לאחר מכן. במאמרי זה אסביר מהי העבירה הפלילית הזו, המהווה עבירת צווארון לבן, מהם רכיבי העבירה ומהן ההגנות הקבועות בחוק. 

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עידית רייכרט-עורכת דין פלילית

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

עבירת שימוש במידע פנים – עבירת צווארון לבן

אומנם האיסור על שימוש במידע פנים היא עבירה חדשה יחסית, שהחלה להתפתח רק בשנות ה-40 של המאה ה-20 בארה"ב, אולם כיום היא נכללת בספר החוקים של כל מדינות המערב. תכליתה ברורה: למנוע יתרון בלתי הוגן במסחר של ניירות ערך ציבוריים, מסחר המבוסס כולו על עקרון פומביות המידע.

בחוק הישראלי מוסדרת עבירה זו בחוק ניירות ערך, אשר קובע כי איש פנים העושה שימוש במידע פנים המצוי בידו – דינו מאסר של עד חמש שנים. עוד קובע החוק, כי מי שעושה שימוש במידע פנימי שהגיע לידיו מאיש פנים בחברה, בין אם מדובר המידע הגיע אליו במישרין או בעקיפין, דינו עד שנתיים מאסר. לעיון בחוק – לחצו כאן

חשוב לדעת כי בנוסף להיותו עבירה פלילית, נושא זה מטופל גם במישור האזרחי באמצעות תביעות נגד נושאי משרה, תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות, ומהווה נתח משמעותי מפעילותו של בית-המשפט הכלכלי. לרוב מי שנחשד בביצוע עבירה זו אינו נתון לחקירה במשטרה בתחנה "רגילה" אלא נחקר על-ידי חוקרי הרשות לניירות ערך.

מיהו איש פנים וכיצד יוכל לסייע לו עורך דין פלילי?

איש פנים בחברה יכול להיות כל דירקטור, המנכ"ל, בעל מניות או כל אדם אחר שמתוקף תפקידו בחברה או הקשרים שלו עם החברה נחשף למידע פנים של החברה בששת החודשים הקודמים למועד השימוש במידע פנים. ולמעשה בנסיבות מסוימות, לעיתים, גם בן משפחה של נושאי המשרה המוזכרים לעיל יכול להיחשב כאיש פנים. לכן החשיבות הגדולה בהיוועצות עם עו"ד פלילי. למידע נוסף בנושא קראו על – עורך דין צווארון לבן 

מהו מידע פנים?

חוק ניירות ערך מגדיר מידע פנים ככזה המקיים את שלושת הרכיבים הבאים ביחד:

• מידע הנוגע להתפתחות החברה או על שינוי במצבה, כולל מידע על התפתחות או שינוי צפויים בחברה, וכן כל מידע אחר על החברה;

• שאינו ידוע לציבור;

• ושאילו היה ידוע לציבור היה בו כדי לגרום לשינוי משמעותי במחיר המניות או אגרות החוב הנסחרות של החברה.

מהו שימוש במידע פנים?

לפי חוק ניירות ערך, שימוש במידע פנים יכול להיות כל אחד מאלה:

• עשיית עסקה בנייר ערך של החברה כאשר מידע פנים מצוי בידו;

• מסירת מידע פנים או חוות דעת על נייר ערך כאשר מידע פנים מצוי בידו – לאדם אשר הוא יודע או שיש לו יסוד סביר להניח, כי יעשה שימוש במידע הפנים או ימסור אותו לאחר.

ההגנות מפני עבירת השימוש במידע פנים בהתאם לחוק ניירות ערך

כמו עבירות צווארון לבן רבות אחרות, גם עבירה זו דורשת יסוד נפשי של מודעות. כלומר, גם איש פנים שעשה שימוש במידע פנימי לא תמיד יואשם בביצוע העבירה – אם יוכח הוא עשה זאת בתמימות או ברשלנות גרידא.

נוסף לכך, מונה החוק גם מספר הגנות שבהתקיימותן ניתן פטור מאחריות פלילית בעבירה של שימוש במידע פנים. בין היתר, מונה החוק את ההגנות הבאות:

• בנסיבות העניין היתה הצדקה לביצוע העסקה;

• מטרת השימוש במידע פנים לא היתה עשיית רווח או מניעת הפסד;

• העסקה נעשתה מחוץ לבורסה עם אדם שגם בידו היה מצוי מידע הפנים;

• המניות נרכשו על-ידי דירקטור מהחברה כתנאי למינויו;

• העסקה נעשתה בתום-לב על-ידי מפרק או נאמן של החברה לשם מימוש בטוחות

למה לפנות דווקא אלי, עו"ד צווארון לבן?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי. מעל 25 שנים אני עוסקת במשפט הפלילי, הן כפרקליטה בכירה בעברי ומזה כעשור כסנגורית מובילה.

אני מייצגת תאגידים, אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה. אין ספק כי ניסיוני רב השנים ב"מערכת" ומחוצה לה, מעניק יתרון ברור ללקוחותיי אני מכירה היטב את צורת עבודתה ואת חולשותיה ומתרגמת אותם לכח רב עבור הלקוחות שלי. לטיפים על התנהלות נכונה בחקירה קראו על – חקירה במשטרה.

אני יודעת היטב ובוודאות כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך. לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

למידע נוסף שחשוב לדעת על עבירות צווארון לבן:

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בקריות לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 13

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
ליווי חקיירה פלילית על ידי עורכת דין עם 25 שנות ניסיון

ליווי חקירה פלילית

ליווי חקירה פלילית: זכות חשובה מאין כמוה לנחקרים במהלך עוד יום שגרתי בעבודתו, קיבל נ' שיחת טלפון הקוראת לו להתייצב מידית בתחנת המשטרה לצורך חקירה.

קרא/י עוד »
תסקיר מעצר | עורך דין מעצרים

מהו תסקיר מעצר

מהו תסקיר מעצר – מתי ניתן להעזר בו בהליך הפלילי? פגיעה בחירותו של החשוד או הנאשם חייבת להיות מידתית וברירת מחדל אחרונה בשורה של מגבלות

קרא/י עוד »
עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן עבירות הנעשות בתחכום רב ומבוצעות על פי רוב על ידי נושאי משרה או בעלי מעמד גבוה בתאגיד, בחברה או במקום העבודה

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן