עורך דין הטרדה מינית

עורך דין הטרדה מינית מייצג את מי שנטען כלפיו כי הטריד מינית. אלא שבמקרים מסוימים, עורך הדין הרלוונטי יעמוד דווקא מהצד השני של המתרס – מי שנפגעו בעצמם מהטרדה מינית וזקוקים לגורם מייעץ ומכוון להשמעת קולם.
00:00
00:00
  • האזינו למאמר 00:00

הטרדה מינית הפכה למכת מדינה – אני יודעת איך לעזור לך להתמודד עם זה

אני רוצה לשתף אתכם ואתכן כי שההתמודדות עם הטרדה מינית בעבודה מורכבת ורגישה ובמיוחד כשלכך נלווים הליכי בירור וחשיפה, אישית וחברתית. הסיטואציה אינה נוחה לאיש ובדרך כלל גם מאיימת ומפחידה ולכן מצריכה ייעוץ מקצועי מדויק ודיסקרטי בידי עורך דין הטרדה מינית. כפרקליטה בכירה בעברי טיפלתי באלפי תלונות כאלה ולכן יש לי כלים, ידע נרחב ומיומנות גבוהה בליווי, וייעוץ בתיקי הטרדה מינית בכלל ובעבודה בפרט.

עו"ד הטרדה מינית מסביר – מהי הטרדה מינית?

חוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1988 מגדיר מהן ההתנהגויות המהוות הטרדה מינית וקובע כלדמן:

1. עבירת סחיטה באיומים כמשמעותה בחוק העונשין כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני.
2. מעשים מגונים כמשמעותם בחוק העונשין.
3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות (כשהצעות אלה מוצעות תוך ניצול יחסי מרות, תלות, טיפול וכו' מדובר בעבירה גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי הוא אינו מעוניין בהצעותיו).
4. התייחסויות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות, (כשהתייחסויות אלה מוצעות תוך ניצול יחסי מרות, תלות, טיפול וכו' מדובר בעבירה גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי הוא אינו מעוניין בהתייחסויותיו).
5. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו לרבות נטייתו המינית.
6. פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם ללא הסכמתו, תוך התמקדות במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורכת דין פלילית עידית רייכרט, משרד עורכי דין

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

הטרדה מינית בעבודה – מאיפה להתחיל?

מתי שיחה נעימה בין שני עובדים הופכת להטרדה מינית בעבודה? האם באמת תם עידן החיזור הלגיטימי בין שני אנשים בוגרים החושקים בקשר רומנטי? מה הופך חיזור להטרדה מינית? ואיך נדע להוכיח כי ההסכמה לדייט נבעה מניצול יחסי מרות, מאי נעימות לסרב?

לא אחת מגיעים למשרדי בני זוג ומבקשים ייעוץ משפטי של עורך דין הטרדה מינית – "החטא" שחטאו הוא כי התאהבו זה בזו במקום העבודה והם חוששים עתה למעמדם ולתפקידם ומבקשים ייעוץ משפטי (כך למשל: הוא מורה זוטר, היא מורה בכירה ורכזת השכבה, היא מהנדסת צעירה והוא ראש הצוות, היא בתפקיד בכיר בעירייה שהתאהבה בממונה עליה) המשותף לכולם – הקשר שנרקם ביניהם מתקיים במסגרת יחסי מרות והם מבקשים לדעת מה לעשות? איך להוכיח כי ההתאהבות שלהם אינה קשורה בניצול יחסי המרות בעבודה? את כל התשובות תמצאו בהמשך המאמר.

מה אפשר לעשות אם עברת הטרדה מינית בעבודה?

בשלב ראשון מומלץ לפנות אל עורך דין להטרדה מינית ולקבל ייעוץ וליווי משפטי אישי ומקיף שיתאים לסיטואציה הספציפית איתה הינכם מתמודדים. בהתאם לחוק, הטרדה מינית במקום העבודה יכולה להתברר במספר מסלולים:

  1. תביעה בבית הדין לעבודה ואז גם ייכרכו סביבה סוגיות נוספות בעניין דיני העבודה.
  2. תביעה אזרחית "רגילה" לפיצוי הנפגע, או הנפגעת.
  3. הליך פלילי – ההטרדה המינית יכולה להיות בעלת היבטים פליליים, שכן קיום יחסי מין תוך ניצול יחסי מרות במקום העבודה מהווה עבירה פלילית, לעיתים גם אם קוימו בהסכמה מלאה. במקרה שכזה יכולה ההטרדה המינית להתברר במקביל ובנוסף להליכים האזרחיים שציינתי לעיל גם בהליך פלילי. למידע על עבירה זו קראו את מאמרי – ניצול יחסי מרות בעבודה.
  4. הליך משמעתי – ככל שמדובר במטריד שהוא עובד מדינה התנהגותו תתברר גם כהליך משמעתי בבית הדין המשמעתי בנוסף על ההליך הפלילי כך למשל: עובדי מדינה, שוטרים וכיו"ב,

הנה לכם על קצה המזלג מורכבותה של התנהגות המגיעה כדי הטרדה מינית במקום עבודה על שלל מסלוליה המשפטיים ומכאן גם הנחיצות בעורך דין מנוסה ומיומן שמכיר את המאטריה המשפטית על בוריה. למידע נוסף קראו את מאמרי בנושא – הטרדה מינית בעבודה.

יש לי את הכלים והידע לעזור לכם

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עורך דין הטרדה מינית בעבודה מסביר מהן חובותיו של מעביד לפי החוק?

נוכח פערי הכוחות המובנים והמהותיים בין מעסיקים לעובדים, שכיח מאוד למצוא טענות לניצול יחסי מרות הבאים לידי ביטוי גם באמצעות הטרדה מינית בעבודה. בדיוק מסיבה זו, קבע המחוקק כי על כל מעסיק חלה חובה פוזיטיבית למנוע הטרדה מינית בעבודה.

כעורך דין הטרדה מינית בעבודה, אדגיש – כי בין היתר, קבע המחוקק כי כל מעסיק חייב למנות אחראית שתטפל בתלונות של עובדים על הטרדה מינית והיא תשמש כממונה על הטרדה מינית בעבודה. עוד מורה החוק, כי כל מי שמעסיק מעל 25 עובדים חייב לקבוע תקנון בו יפורטו דרכי הטיפול בהטרדות מיניות בעבודה, בין אם מדובר במטריד שהוא עובד, או במטריד שעושה זאת תוך ניצול יחסי מרות – ולהביא אותם לידיעת כל העובדות והעובדים לפחות פעם בשנה.

להלן רשימת החובות של המעביד:

  • לקבוע דרך אפקטיבית להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה שארעה במקום העבודה. חובת המעביד להביא לידיעת הממונים והעובדים את דבר איסור ההטרדה המינית תוך נקיטת כל האמצעים למניעת מעשי הטרדה מינית במקום העבודה.
  • למנות אחראית (ככל ניתן ובהעדר מניעה זו צריכה להיות אישה) לנושא ההטרדה המינית, לצורך בירור תלונות ומסירת מידע בדבר הטרדה מינית או התנכלות.
  • האחראית תהא מתאימה למילוי תפקידיה, מבחינת כישורים, ניסיונה ומעמדה המקצועיים, מבחינת יחסי האנוש שלה וכן מבחינת בקיאותה בחוק, בתקנות  ובהוראות התקנון והסדר המשמעת החלים אצל המעביד.

וכדאי לדעת: מינוי אחראית על הטרדה מינית במקום העבודה, "מן הפה אל החוץ" באופן טכני פורמאלי ללא שזו עברה הדרכה והכשרה מתאימה, חוטא לדרישות החוק ואם יוכח כי המינוי נעשה באופן טכני, פורמאלי, אזי אותה עובדת שהוטרדה במקום העובדה תוכל לתבוע גם את מקום העבודה על כך שהפר את חובתו כמעביד לספק סביבה נקייה מהטרדות מיניות ולאכוף זאת כדין.

ואם תתבע העובדת תוכל לזכות בפיצוי הגון בנקל אם תוכיח זאת. מכאן, יש לזכור – מעבידים חובתכם לקיים את הוראות החוק בעניין זה אינה עניין של מה בכך וכל הפרה מצידכם או הקלת ראש עלולה לחייב את אתכם בהמשך. עצתי אליכם – אל תקלו ראש, פעלו בדיוק בהתאם להוראות החוק והתקנות ואם יש ספק פנו לייעוץ ממוקד בעניין זה עם עורכת דין פלילית.

מהם תפקידי הממונה על הטרדה מינית בעבודה:

  • לקבל את התלונה, לקיים בירור לשם מתן המלצות במקרי הטרדה מינית או התנכלות ומתן ייעוץ, מידע והדרכה לעובדים הפונים אליו בעניין.
  • ליידע את המתלוננת באשר לאופן הטיפול בתלונה על הטרדה מינית או ההתנכלות.
  • לברר את התלונה, תוך שמיעת הגורמים המעורבים בעניין ביעילות וללא דיחוי תוך שמירה על המתלוננת לבל תפגע מתלונתה ולפעול להרחקה בין המתלונן והנילון ככל שניתן.
  • בתום בירור התלונה על האחראית להגיש סיכום בכתב למעביד בצירוף המלצות מנומקות להמשך הטיפול.

אז מה לעשות אם ניהלתי רומן בעבודה?

אני רוצה לשתף אתכם במקרים "קלאסיים" שכיחים שכדאי להכירם, עימם אני מתמודדת במשרדי מיום ליום שיוכלו לסייע לכן ולכם:

התפתח בינינו רומן במקום העבודה, מה לעשות?
כאמור, מדובר בסוגיה מורכבת, והטיפול בה צריך להיות בדרך כלל דיסקרטי. אמנם ציינתי קודם לכן, כי נדרש דיווח לממונה על מנת להפריך את חזקת הניצול אבל האם אתם מכירים הרבה אנשים שמנהלים רומן סודי ויזדרזו לדווח עליו באופן רשמי לממונה עליהם בעבודה? שהרי מטבעו של רומן הוא חסוי וסודי ובחשיפתו בוודאי יסתכנו כי סודם "יתגלגל" הלאה ויגיע אף לבני זוגם. לכן, בפועל רבים המקרים שבהם גם אם מדובר בהתאהבות כנה זו נשמרת כסוד כמוס ומתקיימת הלכה למעשה במקומות נסתרים ובדרך כלל גם במהלך שעות העבודה.

התנהלות שכזו, הנעשית במסגרת יחסי מרות, עונה בדיוק על מאפייני הטרדה מינית בעבודה. ולכן ככל שזו אינה מדווחת ואין הפסקת המרות או הפרדת כוחות היא תהווה הטרדה מינית מכח החזקה המשפטית של ניצול המרות. אז מה עושים? עורך דין הטרדה מינית בעבודה מיומן בטיפול בנושא ידע להעניק תמיכה מקצועית ומענה משפטי מדויק המשתנה מאדם לאדם וממקרה למקרה וידע להמליץ לבני הזוג המנהלים רומן מה לעשות כדי להכשיר את התנהגותם ולהימנע מתרחיש אימה משפטי העלול להתרחש עם חשיפת הרומן. וכדאי לזכור כי ישנם פתרונות מעשיים שיפריכו את חזקת הניצול. מה שברור הוא כי הימנעות מטיפול במצב כזה, בגלל החשש להיחשף עשויה לגרום לנזק בלתי הפיך וכמעט תמיד לפיטורין, לאובדן זכויות, להתמודדות עם תביעות אזרחיות ואף להליכים פליליים.

לכן, אדם המנהל רומן במקום העבודה עם עובדת הכפופה למרותו, צריך לנהוג בשום שכל ולכלכל צעדיו היטב על מנת להימנע מנזק מיותר שניתן היה למנוע אותו יחסית בקלות, לו היה מתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית.

עובדת מתחילה עם הבוס, איך מתמודדים עם מצב כזה?
אין שום דבר רע בהתאהבות כנה ואמיתית, ביחסים הנרקמים בין שני אנשים בוגרים, בהסכמה ומבלי שהם תלויים בדבר. אך מה קורה כשיחסים אלה מתקיימים במסגרת יחסי מרות? מי שזקוק במקרים כאלה להכוונה וייעוץ משפטי הוא רק "הבוס". על העובדת הזוטרה לא חלים חוקים וסנקציות בעניין זה ועל ה"בוס" להיות זהיר במעשיו ובלשונו.

לכן, ככל ש"הבוס" אינו מעוניין בקשר, עליו להבהיר זאת בצורה חדה וברורה ואם לא יעשה כך הוא מסתכן בביצוע הטרדה מינית בשל חזקת הניצול. אך מה הדין כשה"בוס" מתחמק מאותם יחסים או יותר מזה, מבקש מהעובדת הזוטרה לחדול מחיזוריה ולמרות זאת הם אינם פוסקים? ככל שמעשי או דברי העובדת חוצים את הגבול, ואינם פוסקים, ייתכן בהחלט שדווקא ה"בוס" הוא שיהיה מוטרד מינית. אך מתי מתעורר הקושי?

הקושי מתקיים דווקא במקרה בו "הבוס" משתף פעולה עם החיזור, להנאתו. בעניין זה קבעה הפסיקה כי היענות למחוות רומנטיות עשויה בהחלט להוות הטרדה מינית ולחשוף את "הבוס" לשלל הליכים משפטיים ובמצב כזה כדאי לעצור, להתייעץ ולבחון כיצד ממשיכים את הקשר הרומנטי.

בוס מטריד באופן מילולי, האם מדובר בהטרדה מינית?
כפי שכבר ציינתי קודם לכן, ככל שמדובר בהטרדה מילולית שאינה במסגרת יחסי מרות, על המוטרדת להבהיר שהיא אינה מעוניינת, ואם לאחר מכן ממשיכות ההטרדות, אז ייתכן שמתקיימת "הטרדה מינית". אולם, כאשר ההטרדה נעשית במסגרת יחסי מרות במקום העבודה, לא נדרשת אותה הבהרה והטרדה מילולית עשויה להיחשב "הטרדה מינית" אף אם לא הובהר למטריד כי דבריו מהווים הטרדה עבור המוטרדת.

כמובן שיש לבחון היטב האם הדברים אכן עולים כדי "הטרדה" כשלעצמם, והדבר יכול להשתנות בין מקרה ומקרה ותלוי בהרבה גורמים שונים. לכן, במקרה שכזה, ובטרם נקיטת פעולות אקטיביות, כדאי להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית, על מנת לוודא את משמעות הדברים ואת דרכי הפעולה האפשריות.

האם קיום יחסי מין במקום העבודה מהווה עבירה פלילית?
ככל שיחסי המרות הם הסיבה לקיום הקשר ואלמלא היה מדובר ביחסי מרות, העובדת הכפופה לא היתה נעתרת לדרישות הממונה עליה, אזי בהחלט מדובר בהתנהגות שמגיעה גם לכדי עבירה פלילית של קיום המעשה תוך ניצול המרות. כך גם במקרה שבו קיבלה העובדת הכפופה טובת הנאה תמורה הסכמתה ליחסים (למשל יחס מועדף בעקבות קיום מערכת היחסים). במקרים כאלה, ייתכן בהחלט שקיום יחסי מין בין הצדדים מהווה עבירה פלילית אותה מבצע בעל המרות, אף אם המעשים המיניים נעשו בהסכמת הצדדים.

לכן, יש להיזהר מפני מערכות יחסים, במיוחד כאלו שמלוות בקיום יחסי מין, במקום העבודה. אדם בעמדה בכירה בעבודה המקיים יחסי מין עם הכפופים לו, כדאי שיקבל בהקדם ייעוץ משפטי ביחס למעשיו, שכן ייתכן בהחלט שמעשיו בנוסף להיותם עוולה של הטרדה מינית, מהווים גם עבירה פלילית וכשעסקינן במגרש הפלילי השלכות הדבר חמורות פי כמה והן עלולות להגיע גם לכדי פגיעה בחירות ובמאסר.

המעסיק שלי שואל אותי על פרטים אינטימיים בחיי ונוהג לגעת בי בכתפיים ובגב, מה עושים?
תיאור הדברים מעלה בהחלט כי מדובר בהטרדה מינית. כאמור, ככל שהפעולות הללו נעשות במסגרת יחסי העבודה מדובר בהטרדה מינית אף אם לא הייתה הסתייגות מצד מי שהוטרד. במקרים כמו זה המתואר, ישנן מספר דרכי פעולה אפשריות, וחשוב להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית, על מנת לבחור את דרך הפעולה המתאימה למוטרד ולמצב הדברים.

דרכי הפעולה יכולים להתחיל במכתב התראה שיכול להוביל בהמשך להליך אזרחי, יכולים להיות הגשת תלונה במשטרה, ויכולים להיות פנייה לממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה. עורך דין הטרדה מינית הוא שידע מהי הפעולה הרצויה הנדרשת עבור האדם שבפניו ולהתאים את הפעולות המשפטיות לצורך השגת המטרה המבוקשת.

כאמור, יש יותר מדרך פעולה אחת, ויותר ממגרש משפטי מסוים שניתן לפעול בו, לכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית לפני נקיטת פעולות משפטיות וזאת כדי להגשים את המטרה המבוקשת באופן המיטבי והנכון ללקוח.

למה לבחור בי, עידית רייכרט – עורך דין הטרדה מינית?

המשרד שלי הוא משרד בוטיק למשפט הפלילי עוסק ומתמחה בייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בעבירות של הטרדה מינית בעבודה. במאות המקרים בהם טיפלתי, נתקלתי במגוון רחב של התנהגויות פוגעניות המהוות הטרדה מינית לעיתים חד פעמיות, אך גם חוזרות, ויכולות להתרחש כמעט בכל מקום, בכל גיל. בכל מגזר ובכל מעמד סוציואקונומי.

הניסיון הרב שצברתי בעשרות שנותיי כעורכת דין לעבירות מין והטרדה מינית בפרט הן כפרקליטה בכירה בפרקליטות והן בשנותיי הרבות בפרקטיקה הפרטית הוא שנותן בידי כיום כלים מדוייקים המאפשרים לי להעריך נכונה את סיכויי הצלחת התביעה או התלונה במשטרה. ומשמדובר בהליכים מורכבים ורגישים חובה בעיני לשאול שאלות רבות וחשובות לפני ההחלטה האם לנקוט בהליך פלילי או אזרחי והן לדון בהשלכותיו. לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לעניינכם, אל תהססו להתקשר, לעיתים די בפגישת ייעוץ דיסקרטית אחת כדי להציל אתכם מן המצב המשפטי והרגשי שנקלעתם אליו. שנכפה עליכן או שיצרתם.

למידע נוסף שחשוב לדעת על הטרדה מינית:

הטרדה מינית ברשת.

מה העונש על הטרדה מינית.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 63

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן