עבירת תיווך סמים

מהן עבירות תיווך סמים?

על-אף שלעתים עושה רושם כי מדינת ישראל הולכת לכיוון של לגליזציה אשר תביא בסופו של יום לביטולן של עבירות סמים קלים, האמת שונה ובפועל בתי-המשפט עמוסים לעייפה בנאשמים המואשמים בעבירות סמים כגון: עבירת תיווך בסמים ובעבירת סחר בסמים.

במאמרי זה אסביר את כל מה שצריך לדעת על עבירת תיווך בסמים, כיצד היא שונה מעבירת סחר בסמים, ומדוע חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין סמים שידע לזהות, בין היתר, מתי מתבצע חיפוש לא חוקי ומהן ההשלכות של תוצרי החיפוש -הסמים שנתפסו בחיפוש לא חוקי.

מה זו בכלל עבירת תיווך בסמים?

כמו יתר עבירות סמים, גם עבירת תיווך בסמים מוסדרת במסגרת פקודת הסמים המסוכנים. החוק קובע כי אדם אשר מתווך, בין אם בתמורה ובין אם שלא בתמורה, בכל בפעולה של יצוא, יבוא, סחר או הספקה של סם מסוכן – מבצע עבירה שעונשה הוא עד 20 שנות מאסר. לעיון בחוק – לחצו כאן.

בתי-המשפט נוהגים לפרש את עבירת תיווך בסמים כעבירה המתייחסת לאדם אשר מחבר בין צרכן הסמים לבין ספק הסמים, תהיה דרך התיווך אשר תהא. החוק לא דורש שעסקת הסמים אכן תתממש, ומתמקד בעצם פעולות התיווך בסמים ולא בתוצאה שלהן.

לצד זאת, קובעת העבירה הזו יסוד נפשי של מודעות. כלומר, על-מנת שאדם יורשע בעבירת תיווך בסמים על התביעה להוכיח כי הנאשם בעבירת התיווך היה מודע לכך שהוא מתווך בעסקת סמים.

מה ההבדל בין עבירת סחר לעבירת תיווך?

לפי הוראות "החוק היבש", גם עבירת הסחר וגם עבירת התיווך הן עבירות סמים חמורות שהעונש בגינן יכול להאמיר עד ל-20 שנות מאסר, זאת בנוסף כמובן לעונשים אחרים כמו מאסר על תנאי, קנס, עבודות שירות וכיו"ב.

אלא שבפועל, במרבית המקרים מתייחס בית-המשפט לעבירת תיווך בסמים באופן קל יותר מהאופן בו הוא מתייחס לעבירת סחר בסמים, במיוחד כאשר מדובר בעבירות סמים קלים  (להרחבה בנושא קראו על – עבירות סמים) – ובייחוד כאשר מדובר בתיווך בסמים שנעשה ללא תמורה. 

ועדיין, חשוב לזכור – ייתכנו מקרים בהם העונש על תיווך בסמים יהיה גבוה או זהה לעונש של סחר בסמים, והכל בהתאם לנסיבות המקרה ועברו הפלילי של הנאשם בעבירת תיווך בסמים. בנוסף לכך, יש להבין כי עונשו של אדם שהורשע בעבירת תיווך בסמים נתון גם לשיקולים רבים נוספים כמו סוג הסם, כמות הסם, מעשיו בפועל של הנאשם בתיווך בסמים, נסיבותיו האישיות ועוד.

גם בהקשר זה חשוב לציין כי מבחינת הוראות החוק- סם הוא סם, ולמען האמת – אין דבר כזה עבירות סמים קלים. זהו ביטוי עממי שהפך לנפוץ ומקובל. ההבדל בין הוראות החוק מתייחס לכמותו של הסם. כך למשל: החוק מבדיל בין כמות קטנה של סם המשמש לצריכה עצמית לבין כמות גדולה (מעל 15 גרם קנאביס, למשל) המקימה חזקה כי מי שמחזיק בכמות כזו מחזיק בה לטובת סחר בסמים ולכאורה אין הבדל בין קילוגרם אחד ל-10 קילוגרמים מבחינת מהות ההחזקה. אולם, מבחינת בתי-המשפט, כאמור, לסוג הסם, כמותו ולהיקפו חשיבות רבה ומכריעה מבחינת העונש הצפוי על נאשם שהורשע בעבירות סמים.

מדוע כל-כך חשוב להיוועץ בעורך-דין סמים המתמחה בעבירת תיווך סמים?

כפי שהסברתי קודם לכן, הרשעה וגזר-דין בגין עבירה של תיווך בסמים תלויה מאוד בנסיבות המעשה ובנסיבותיו של העושה ויכולה לנוע החל מעונשים קלים, לעיתים אף ללא הרשעה בכלל, או ללא מאסר בפועל או לתקופת מאסר קצרה ועד למאסר בפועל של 20 שנה.

ניסיוני והיכרותי הרבה עם המאטריה המשפטית הסבוכה מלמדים – כי רק עורך דין סמים המכיר על בוריה את פקודת הסמים המסוכנים וחשוב מכך את פסיקותיהם של בתי-המשפט השונים בכל הנוגע לעבירות סמים, ואת הסוגיות הקשורות בחיפוש לא חוקי יוכל להבטיח כי אדם שחשוד או מואשם בתיווך בסמים יזכה לייצוג הולם ומיטיבי. להרחבה בנושא קראו על תפקידו של – עורך דין עבירות סמים.

בנוסף, חשוב להכיר את כל נושא החיפוש כשדנים בעבירות סמים מכל סוג שהוא. ניסיון החיים מלמד כי בדרך כלל מתבצע חיפוש ספונטני או בהתאם לצו בביתו של אדם, ברכבו, בכליו במטרה לאתר את הסם המסוכן. לעיתים יהא זה חיפוש בשל חשד להימצאותו של סם ולעיתים בשל מידע מודיעיני שהוביל להוצאת צו חיפוש. 

כך או אחרת, יש לקחת בחשבון כי בתיקים הפליליים בגין עבירות סמים בכלל ובעבירות תיווך בסמים בפרט, מסתמכים במידה רבה על אותם חיפושים משטרתיים. המציאות בשטח מלמדת כי שוטרים רבים הפועלים לאיתור מבצעי עבירות סמים אינם מקפידים על הוראות החוק המפורטות שנקבעו ביחס לחיפושים בחפציו או על גופו של אדם, אינם מקפידים על צווי חיפוש חתומים בידי שופט ולכן מבצעים פעמים רבות חיפוש לא חוקי ולכם השפעה דרמטית על המשך התיק הפלילי ותוצאותיו הצפויות.

לפיכך, זכרו – לשאלה האם החיפוש שעומד בבסיס ההליך הפלילי בו נחשד או נאשם אדם בעבירת תיווך בסמים הינו חיפוש לא חוקי יכולה להיות חשיבות מכרעת על התיק כולו, ולפעמים היא גם יכולה לגרום לתביעה לסגור את התיק, לסגת מהאישום המקורי או להפחיתו או לזכותו. גם מהסיבה הזאת, מוטב להיוועץ בעורך-דין סמים מנוסה ובקיא אשר ידע לזהות מתי ביצעה המשטרה חיפוש לא חוקי, ולהשתמש בכך כדי להיטיב עם האדם עד לתוצאה המקסימלית עבורו.

למה לפנות דווקא אלי, עו"ד המתמחה בעבירת תיווך בסמים?

אני עורכת דין פלילית עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי. מזה עשור אני מייצגת אישי ציבור, מנכ"לים, עובדי מדינה, אנשי כוחות הבטחון, נפגעי עבירה ובעיקר אנשים נורמטיביים שמעדו והסתבכו בעולם הפלילי ונקראים לחקירה במשטרה או המתמודדים על ההליך הפלילי בבית המשפט. לטיפים שלי על התנהלות נכונה בחקירה קראו על – חקירה במשטרה.

מתוקף ניסיוני רב השנים במערכת ומחוצה לה, אני מכירה היטב את חולשות המערכת ומתרגמת אותן ליתרון עבור הלקוחות שלי. אני יודעת היטב כי ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי מיומן ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הפלילית חורץ גורלות. ומניסיון – מי שנועץ בי לפני מסירת גרסתו בחקירה פלילית במשטרה, משפר עד מאד את הסיכוי לגניזת התיק שלו. ממש כך.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

מידע נוסף שחשוב לדעת על עבירות סמים

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

 

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי בצפון לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 63

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
פטיש בית המשפט על מחשב כסמל לעורך דין עבירות מחשב

עורך דין עבירות מחשב

פליליות, מרתיעות ואף מחמירות: עבירות מחשב וסייבר האינטרנט, הסמארטפונים, הטאבלטים ורשתות המחשבים נחשבים לחלק אינטגרלי משגרת היום של כולנו. ככל שהם נוכחים יותר בחיינו, כך

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן