עבירות מחשב ואינטרנט

עבירות מחשב ואינטרנט נחשבות לתחום ייחודי במשפט הפלילי, המקפל בתוכו שורה של עבירות המבוצעות הן באמצעות מחשב והן כנגד מחשב. עבירות אלה נחשבות חמורות כשהענישה בצידן היא עד שלוש שנות מאסר.
5
(5)

מהן עבירות מחשב ואינטרנט או עבירות סייבר ?

עבירות מחשב ואינטרנט הן עבירות מודרניות אשר עד להתפתחות המרשתת לא נתקיימו והפכו להיות נפוצות עם הקדמה וההתפתחות הטכנולוגית.

את עבירות הסייבר ניתן לחלק באופן גס לשתי קטגוריות: עבירות המבוצעות באמצעות מחשב (כיום כל מכשיר טלפון חכם נחשב למחשב לכל דבר ועניין) או עבירות המבוצעות כלפי מחשב או כלפי תכנים ומידע השמורים בו.

החוק המסדיר את עבירות מחשב ואינטרנט

חוק המחשבים, התשנ"ה – 1995 הוא החוק שהסדיר נורמטיבית את ההתנהגות האסורה המבוצעת באמצעות המחשבים או כלפי מחשבים והוא שקובע ומסדיר מהם האיסורים וההגבלות ומגן על המשתמשים במחשב, על המידע הקיים בו אשר גניבתו, פגיעה בו, הפצתו וכיוב', עלולה לגרום לנזק רב ובלי הפיך.

הגדרות חוק המחשבים:

החוק מגדיר מונחי יסוד  מעולם המיחשוב אותם כדאי להכיר ולדעת:

"חומר מחשב" – תוכנה או מידע;

"מחשב" – מכשיר הפועל באמצעות תוכנה לביצוע עיבוד אריתמטי או לוגי של נתונים, וציודו ההיקפי, לרבות מערכת מחשבים, אך למעט מחשב עזר;

"מחשב עזר" – מחשב המסוגל לבצע פעולות חישוב אריתמטיות בלבד ופעולות הכרוכות בביצוע פעולות כאמור;

"מידע" – נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, למעט תוכנה, המובעים בשפה קריאת מחשב, והמאוחסנים במחשב או באמצעי אחסון אחר, ובלבד שהנתונים, הסימנים, המושגים או ההוראות אינם מיועדים לשימוש במחשב עזר בלבד;

"פלט" – נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, המופקים, בכל דרך שהיא, על ידי מחשב;

"שפה קריאת מחשב" – צורת הבעה המתאימה למסירה, לפירוש או לעיבוד על ידי מחשב או מחשב עזר בלבד;

"תוכנה" – קבוצת הוראות המובעות בשפה קריאת מחשב, המסוגלת לגרום לתיפקוד של מחשב או לביצוע פעולה על ידי מחשב, והיא מגולמת, מוטבעת או מסומנת במכשיר או בחפץ, באמצעים אלקטרוניים, אלקטרומגנטיים, אלקטרוכימיים, אלקטרואופטיים או באמצעים אחרים, או שהיא טבועה או אחודה עם המחשב באופן כלשהו או שהיא נפרדת ממנו, והכל אם אינה מיועדת לשימוש במחשב עזר בלבד.

בהמשך  קובע החוק ומפרט את העבירות ואת העונשים הנלווים לעבירות אלה (ברובם שנות מאסר), כך למשל:

  • שיבוש או הפרעה לפעילותו התקינה של מחשב.
  • העברה או אחסון במחשב של מידע כוזב או פלט כוזב בין אם על ידי כתיבת תכנה אשר תוצאת השימוש בה תהיה מידע כוזב או שימוש בתכנה כאמור.
  • חדירה לחומר מחשב שלא כדין, זאת ניתן לעשות על ידי חדירה באמצעות התקשרות או התחברות עם מחשב או על ידי הפעלתו, למעט חדירה למחשב שמהווה האזנת סתר ואשר כבר גולש לעבירה אחרת מחוק האזנת סתר, אשר גם עליו קיימת ענישה.
  • פעולות אסורות בתוכנה, מעבר לביצוע בפועל של העבירות שפירטתי לעיל, גם עריכת תוכנה בצורה שתאפשר למשתמש בה לבצע את אחת מן הפעולות הללו מהווה עבירה על החוק.

חשוב לציין כי עבירות אלה יכולות להקים גם עילת תביעה אזרחית בגינה ניתן לתבוע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו, ללא קשר או תלות בהגשת כתב אישום נגד העבריין.

כאמור מחשב יכול גם לשמש לביצוע עבירות פליליות נוספות כגון: סחיטה באיומים, התחזות לאחר, הטרדה מינית, החזקה והפצה של חומרי תועבה ועוד…ואין זה משנה אם נעברו פנים אל פנים או באמצעות התכתבות בתכנת מחשב, וואטסאפ וכו'.

במקרה שכזה ניתן אף לחלט את המחשב אשר שימש לביצוע העבירה.

לכן, אם זומנת לחקירה במשטרה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירות מחשב ואינטרנט, נכון ורצוי להיוועץ בעורך דין פלילי ומיומן בעבירות בתחום המחשבים, בדיוק בשל הניואנסים הקטנים המצריכים התמחות וידע ספיציפי.  

המשרד שלי הינו משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי לרבות בעבירות מחשב ובעבירות של הונאה מתוחכמת ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי על כל רבדיו ובמתן יעוץ מקצועי והכנה נכונה לקראת חקירה פלילית וייצוג בבתי המשפט השונים בכל הערכאות.

אני בהחלט מכירה ומבינה את הכאב והחרדה שעוברים על האדם הנורמטיבי שמועד ומסתבך בעולם הפלילי – כרעם ביום בהיר עולמו חרב עליו!  ולכן בחרתי מתוך השקפת עולם לייצג את אותם אנשים טובים אשר מוצאים עצמם בשבר נוראי, לעיתים על לא עוול בכפם, לעיתים מתוך מצוקה. הם בעיניי ראויים לחמלה, לעזרה מקצועית ולהגנה משפטית מעולה. חשוב לזכור – ליווי נכון ומקצועי על ידי עורך דין פלילי ומנוסה כבר בשלבים המוקדמים יכול לחרוץ גורלות. אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן.

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 5

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן