הוצאת רישיון נשק

הוצאת רישיון נשק מותנית בעמידה בתנאים של המשרד לביטחון פנים, במספר קריטריוני סף ובהחזקה באחת מהעילות (תבחינים) המתאימות לכך, כמו עבודה או מגורים ביישוב המוגדר כבעל סיכון ביטחוני גבוה.

הוצאת רישיון נשק כל מה שכדאי לכם לדעת!

יש לא מעט ישראלים שחושבים שנשק אישי הוא מצרך בסיסי וחיוני וצריך שיימצא בכל בית בישראל ובמיוחד באזורים מוכי פשיעה, כשמדובר בתושבי אזורי ספר המצויים תחת איומי טרור בלתי פוסקים. כל אלה ועוד יוצרים גלים של ביקוש לרישיון נשק. אלא שבשביל להחזיק נשק במדינת ישראל יש צורך בהליך רישוי מסודר שמתחיל בהגשת בקשה להוצאת רישיון נשק. בשל אופיו של הרישוי, והמגבלות להחזקת ונשיאת כלי נשק חם, הליך הרישוי לנשיאת נשק בישראל עשוי להיות מסורבל ופעמים בלתי צליח לאזרח מן הישוב.

על כן, במאמר זה אנסה לפשט את ההליך ולהסביר על כל מה שצריך לדעת בנושא של הוצאת רישיון נשק, למי כדאי להיעזר בייעוץ משפטי לפני שהוא פונה להליך הרישוי, ומי, לעומת זאת, יכול "לעבור בקלות" את תהליך הוצאת רישיון לנשק, גם ללא עזרת עורך דין מומחה בתחום. המלצתי לקרוא בעיון את הדברים. ככל שדרכך להוצאת רישיון להחזקת נשק, סלולה פעל בהתאם להוראות, אבל, אם עשוי לצוץ קושי שיסרבל את התהליך אל תהסס לקבל ייעוץ אישי מעורך דין פלילי מנוסה שידע ללוות אותך על מנת שלא להיכשל.

ועוד דבר – המאמר כתוב אמנם בלשון זכר, אך הוא בוודאי פונה גם לנשים.

אתם לא לבד, שתפו אותי ​

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

עידית רייכרט-עורכת דין פלילית

מוזמנים גם להתקשר אלי – 050-6216884

לקוחות מספרים עלינו

הוצאת רישיון לנשק – למה לסבך הכל?

לא ניתן להתעלם מן החשש כי מתן רישיון להחזקת כלי נשק בכמות גדולה ולכל דורש עלולה לסכן את החברה ואת ביטחונם של חפים מפשע. לכן – מתקיימים תנאי סף ותבחינים שמסייעים להבין את הרציונאליים שעומדים מאחורי הליך הרישוי ומדוע יש להעניק רישיון נשק, במשורה, בהתאם לצורך אישי ולא באופן גורף.

בדרך כלל הביקוש לנשק ולרישיון נשק מגיע ב"גלים", גל טרור, או פשיעה מביאים איתם ביקוש גדול ומנגד גלי אלימות במשפחה או בחברה יעוררו ביקורת שתקרא לצמצום הרישוי. אכן יש לזכור שהכנסת נשק חם בכמות גדולה לחברה האזרחית עלולה להביא לכך שנשק שכזה ימצא בסופו של דבר את דרכו לגורמים עוינים, עברייניים או חבלניים, ולכן יש צורך בפיקוח ובקרה על מתן רישיונות לנושאי כלי נשק. כמו כן, לצד התנהלות זדונית של גניבת נשק או העברתו לגורם עוין, ייתכנו גם מקרים של אובדן נשק.

חשש נוסף שמקנן, כפי שכבר הוזכר קודם לכן, הוא עלייה במקרי האלימות באמצעות נשק חם וכתוצאה מהשימוש בנשק חם גם עליה בכמות הנפגעים וההרוגים כתוצאה מהשימוש בו. אלימות שכזאת לא צריכה בהכרח להיות מכוונת כלפי האחר, והחשש הוא גם משימוש בנשק חם לפגיעה עצמית. כל האלמנטים הללו מגולמים בצורך ביצירת תנאים שיפורטו מיד.

מה הם תנאי הסף להוצאת רישיון נשק?

ראשית, על מבקש הרישיון להיות אזרח או תושב קבע, ולשהות בישראל שלוש שנים ברצף עד למועד הגשת הבקשה. ייתכנו חריגים לעניין השהיה ברצף עד למועד הגשת הבקשה, אבל אלה תקפים רק כלפי מי ששירת שירות צבאי, שירות לאומי או שירות אזרחי בישראל.

שנית, על מבקש הרישיון להפגין שליטה בסיסית בשפה העברית. על פי הוראות הדין "שליטה מספקת בשפה העברית" היא על פי שיקול דעתו של פקיד הרישוי, אולם המבקש נדרש ליכולת לנהל שיח בעברית ולנהל רישום הולם בעברית, כלומר הוא נדרש הן להיות דובר עברית אף גם לדעת קרוא וכתוב.

שלישית, המבקש מחויב לעמוד בתנאי סף לעניין גילו, הכלל הוא שמבקש יהיה לכל הפחות בן 21 ולאחר שהשלים שירות צבאי, שירות אזרחי או שירות לאומי. לכך יש חריג, לפיו מי שסיים שירות סדיר, יכול לקבל רישיון עוד קודם לכן ובכל מקרה לא לפני גיל 18. מי שלא קיים שירות כלשהו, יכול להוציא רישיון נשק החל מגיל 27, ומי שאינו אזרח, אלא תושב קבע, ולא קיים שירות, כאמור, החל מגיל 45.

לבסוף, על המבקש לעמוד בתנאים בריאותיים, עליהם עליו להצהיר וכן לקבל אישור להצהרתו על ידי רופא. וכמובן, על המבקש לעמוד בהליך הכשרה, כנדרש בחוק.

שימו לב- גם אם עומד המבקש בכל תנאי הסף הללו, עדיין אין משמעות הדבר כי הוא זכאי לרישיון לנשיאת נשק. אלא כי הוא עומד בתנאי הסף, אולם בכך אין די וכעת, המבקש צריך להראות כי הוא מקיים בנוסף את אחד התבחינים, ובמילים אחרות "שיש לו סיבה טובה" להחזיק בנשק.

מהם התבחינים להוצאת רישיון נשק?

התבחינים אינם רק "לנשיאת" נשק, אלא גם "להחזקה". ישנם אנשים המעוניינים להחזיק בנשק שאינו מיועד כלל לשימוש. אולם, ככלל התבחינים נועדו לבחון אם למבקש יש בכלל צורך בנשק, על פי הקריטריונים שנקבע על פי דין.

מגורים או תעסוקה ב"יישוב זכאי". למעשה, ישנה רשימה של ישובים אשר עצם התושבות, או העסקה, באחד מהם מאפשר עמידה בתבחין. ישנם מקצועות אשר מאפשרים עמידה בתבחינים: מורה דרך, חקלאי, מוביל חומרי נפץ, משרתי כוחות הביטחון, משטרת ישראל ויחידות אבטחה ממלכתיות שונות, קציני ביטחון בגופים מוכרים, כבאים, עובדים ומתנדבים בגופי הצלה, מדריכי ירי, ספורטאים העוסקים בירי, ציידים, עובדי שירות וטרינרי, מדבירים.

בנוסף לאלה, יכולה משטרת ישראל לתת המלצה פרטנית. המלצה כזאת יכולה גם לפטור מחלק מתנאי הסף.

בנוסף, ישנו תבחין "מיוחד" המיועד להחזקת כלי נשק, ולא לשימוש בו, והוא במידה והועבר כלי נשק בירושה והמבקש מעוניין לשמור אותו למזכרת. במקרים מיוחדים ניתן לשמור למזכרת גם כלי נשק שהתקבל במתנה.

הוצאת רישיון לנשק – תפקידה של המשטרה

בנוסף לכל אלה, צריך לדעת שבמסגרת הליך הרישוי מועברת גם התייחסות מטעם משטרת ישראל לבקשה לקבלת רישיון. על אף שנדמה שמדובר בעניין "פעוט", מדובר באחד המוקשים בהליך, שכן עמדתה של משטרת ישראל יכולה להיות מבוססת על תיקים שנסגרו, על תיקים שהתיישנו או על ידיעות מודיעיניות. לעיתים יהיה קשה אפילו להגיע למידע שביסס את עמדת המשטרה, ומשכך יהיה גם קושי להתמודד מול עמדתה.

אז, למה צריך עורך דין פלילי המתמחה בהליכי רישוי בנשק?

מי שעומד בתנאי הסף, למשל, חייל משוחרר מיחידה מובחרת שמתגורר ב"ישוב זכאי", דובר עברית ברמת שפת-אם, יודע קרוא וכתוב בעל רקע בריאותי תקין ושעבר הכשרה מתאימה. סביר להניח שלא תהיה לו כל בעיה לקבל רישיון נשק ולאחד כזה אמליץ שלא להשקיע בקבלת ליווי של עורך דין פלילי למטרה זו של הוצאת רישיון לנשק.

אז למי כן? הליך הרישוי הוא הליך מעין שיפוטי, ניתן לערור עליו או להגיש עתירות מנהליות בעניין ההחלטות שמקבל פקיד הרישוי. לכן, כל מי שהרקע שלו אינו מקיים בהכרח את תנאי הסף, או שהוא גבולי וכן כל מי שעמדת המשטרה עמדה כשיקול מרכזי בהחלטת פקיד הרישוי שלא להעניק לו רישיון נשק יכול בהחלט להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בתחום.

למה לבחור דווקא בעורכת דין פלילית עידית רייכרט לייצג אותך בהליך הוצאת רישיון לנשק?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים, מעניקה ייעוץ משפטי וליווי פרטני גם בהליכים של מתן רישיון להחזקת ונשאית כל נשק.

צברתי לאורך עשרות השנים ניסיון בהליכים פליליים שונים, לקוחותיי הם אנשים נורמטיביים שנקלעו להליך הפלילי ללא כל היכרות מוקדמת איתו. בעלי רישיון נשק הם אנשים ללא רקע פלילי, לכן אני נתקלת בלא מעט מקרים בהם לקוחותיי צריכים להתמודד לא רק עם ההליך הפלילי אלא גם עם השלכותיו שעשויות למנוע מהם קבלת רישיון נשק או לחלופין שלילת הרישיון הקיים לעיתים בשל תלונת סרק שכוללת גם חיפוש בביתם, חקירה באזהרה במשטרה, תפיסת חפצים וכדומה, ולעיתים יידרש בנוסף לליווי בהליך הפלילי גם ליווי בהליך מינהלי מקביל הנוגע להשבת רישיון הנשק שלהם.

מאחר ואחד הגורמים המרכזיים בהליך הוצאת רישיון לנשק הוא משטרת ישראל והליכים פליליים רלוונטיים, בין אם תיקים סגורים, פתוחים, הרשעות קודמות או מידע מודיעיני, עומדים בליבת עמדת המשטרה, לעורך דין פלילי המכיר את עבודת המשטרה יתרון משמעותי במציאת פתרונות בהיבט זה של הליך הרישוי.

לכן וכפי שכבר הוסבר, הן ההליך הפלילי והן ההליך המנהלי הנוגע לרישיון לנשיאת נשק, עשויים להיות סבוכים והכל כאשר אדם מצוי ברגע מסעיר בחייו, כאשר הוא זקוק לאיש מקצועו – עורך דין פלילי שיכול לפשט עבורו את הדברים, להסביר לו אותם ולהציג לו פתרונות. עבודתי אל מול רשויות המדינה ומשטרת ישראל בפרט הוא שאפשר לי לצבור ניסיון רב בעבודה מול בעלי רישיונות נשק ולמידת ההליך. המעטפת בה ניתן לקבל מענה הן להליך הפלילי והן להליך המנהלי, הוא המענה המיטבי לאדם המצוי במצבים שתיארתי במאמר זה.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

 

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי חיפה לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

לאיזה חלק במאמר תרצה לחזור?

האם המאמר הועיל לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. מספר דירוגים 16

נשמח שתהיה הראשון לדרג את המאמר שלנו

אודות הכותבת

עידית רייכרט - עורכת דין פלילית
עידית רייכרט - עורכת דין פלילית

בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

אהבתם? שתפו
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:
אישה לאחר שבישרו לה על ניצחון בבית משפט וקבלת פיצויים על הטרדה מינית

פיצויים על הטרדה מינית

מהי הטרדה מינית וכיצד היא מוגדרת בחוק? החוק מתייחס לשש התנהגויות אסורות המהוות הטרדה מינית. התנהגויות אלה זוכות להגדרה רחבה וזאת מתוך שאיפה לכסות את

קרא/י עוד »
לשיחה לחץ כאן
שלום, אני זמינה כדי להקשיב לך ולבדוק איך
עידית רייכרט משרד עורכי דין
שלום
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר
דילוג לתוכן